Faith skriver:
Var en tur i Føtex i dag, og lige ved indgangen kan man købe burgere og pomfritter osv og sætte sig og spise det.
Ved et af bordene sidder der en, hvad jeg vil kalde, fed dreng og spiser en burger. Fred være med det, det kunne jeg da osse finde på (er dog ikke overvægtig). Det jeg studsede over var at han åbenbart havde været inde og købe 1½ liter cola som han sad og drak direkte af flasken.
Det synes jeg altså virkelig ser grimt ud, og ville være ked af hvis det var min søn der gjorde det.
Men tænker lidt om jeg ville have et andet syn på det hvis det var en tynd dreng der gjorde det. Og jeg ved det faktisk ikke.
Hvad tænker i?
Generelt syntes jeg at det ser rigtig grimt at sidde og drikke direkte af flasken når det er den helt store flaske, men jeg skal ikke kunne udelukke at jeg selv kunne finde på det hvis jeg var tørstig nok (nu drikker jeg så ikke Cola mere, men ellers). At æde en burger den kan enhver vel finde på i ny og næ.
Jeg ville ikke tænke særligt over at han var tyk, for det er efter min mening ikke relevant. Jeg kan jo ikke vide om det er den eneste burger han har spist det sidste år eller noget. Bare fordi man er tyk behøver det jo ikke betyde at man kører burgere ind dagligt. Mange har den fordom at tykke mennesker pr defination er møg usunde og det passer ikke nødvendigvis. Man kan faktisk også være medicineret med noget der markant øger vægten, ramt af forskellige usynlige sygdomme der øger vægten eller man kan simpelthen være ud af en familie med tendens til overvægt pga lavere stofskifte. Men man kan faktisk godt være ok sund alligevel hvis den daglige kost bare er god og varieret. Der er nogle parametre (kan ikke huske dem alle) men hvis fx kosten sikrer at blodsukker og blodtryk og nogle andre ting er ok og man fx kun er tyk fordi man spiser for meget af det sunde mad eller har tendens til overvægt så kan man sagtens være ligeså sund som en slank person.
Ud over det så er mange slanke personer hamrende usunde og "tynd-fede" og spiser måske dagligt rigtig ulækker kost, men er stadig tynde pga deres bamhjertige stofskifte. Men de er bestemt ikke sunde og måske er de endnu mere usunde end den tykke dreng med hans burger.
Hvis jeg ser en tynd person der æder burger tænker jeg derfor ikke noget andet end hvis jeg ser ene tyk person der æder burger. Men generelt er jeg slet ikke vild med sådan noget mad eller cola og bliver utilpads af det så jeg ville nok mest af alt tænke "hvis det var mig ville jeg hellere have en salat" 
Anmeld