Jeg er en kvinde på 28 år, som siden nytår er vågnet 3-4 gange om morgenen med hævede og ømme fingre. Hele hånden klør pga. hævelsen, og jeg kan kun løst knytte hånden, da det ellers strammer i huden (i følge lægen), og det gør ondt i grundleddene og første led på fingrene samt inden i hånden, hvis jeg f.eks. skal presse et stramt dørhåndtag ned.
Jeg kan sagtens skrive på computer/med kuglepen eller bruge mine hænder, men kan godt mærke ømheden - det er kun ved direkte presse-kontakt at det gør ondt, og så snart presset forsvinder, forsvinder smerten.
Anfaldene er ovre indenfor 6-8 timer, dog kan ømheden blive i hånden nogle timer mere.
Jeg kontaktede min læge, som straks sendte mig videre til blodprøver, men ellers ikke kommenterede noget som helst. Jeg googlede "ømme hævede fingre", og fik en del op om leddegigt. I dag fik jeg så taget blodprøverne, som var for levertal, nyrefunktion, blodprocent, stofskifte, gigt og noget med træthed. Googler man dette + ømme hævede fingre, kommer man ind på leddegigt eller lupus.
Jeg føler mig på ingen måde syg, og kan ikke forstå at 4 anfald af 6-8 timer kan være gigt/lupus, som virker som skræmmende sygdomme. Jeg kan slet ikke forholde mig til, at jeg måske har en livslang kronisk sygdom, som vil kræve medicin resten af livet, og som en dag kan gøre mig meget begrænset. Jeg ved godt, at det måske ikke er det, men hvad er det så? Jeg er let hypermobil i fingre og knæ - kan det evt. give hævelser? Jeg får først svar på prøverne på næste mandag, og kan allerede mærke, at jeg er ved at gøre mig selv sindssyg - og min læge vil ikke sige noget før svarene foreligger. Jeg er godt klar over, at det måske ikke er livstruende, men når man på ingen måde føler sig syg eller er generet i dagligdagen, så er det svært at forholde sig til... ja truslen om en kronisk sygdom.
Jeg ved ikke rigtig hvorfor jeg skriver - ved godt min læge er den med de bedste svar, men har virkelig brug for at komme af med en del af angsten... Håber det er ok