"12 måneder, vågner om natten og græder, lillesøster ankommer til febr., hvordan dele opgaverne. "
Hej Lisbeth.
Jeg skriver til dig, fordi jeg har brug for et godt råd. Min søn på 12 mdr, er en glad og tilfreds men bestemt dreng! Han spiser godt i løbet af dagen, er forholdsvis nem at ligge til at sove om aftenen. Problemet ligger så i at for en måned siden besluttede vi at det var slut med flaske om natten. Han får dog stadig tilbudt sin godnat flaske på ca 200 ml. Drikker ca 150 ml. Kommer i seng hver aften ca 18:30. Han vågner nu hver evig eneste nat kl 1-2 stykker og er vågen i halvanden time ca. Hvor han pylre. Vi har prøvet i en periode at trøste ham i egen seng hvor det så ender ud i at han bliver hysterisk! Så nu er vi begyndt at tage ham ind i vores seng, det virker til det går bedre. Han pylre stadig i de halvanden time men skriger ikke eller lign... Mit spørgsmål er?!? Gør vi noget forkert???!!!
Mit andet problem er at jeg er kæreste med en mand som nærmest virker som om han hellere vil ligge på sofaen end at være sammen med vores søn og jeg! Om natten har jeg aldrig fået noget støtte, han sover bare fra det hele og vækker jeg ham får jeg et surt opstød retur. Har derfor stået med det hele selv altid. Han har så taget ham om morgenen men aldrig glædeligt, så jeg for tit dårlig samvittighed over at blive liggende en time eller to mere! I forbindelse med at droppe natte spiseri, så hver gang det blev rigtig træls og jeg lige var ved at gi op, sagde han bare "hvorfor giver du ham ikke bar den flaske så du får ro?"... Det er utrolig hårdt, har sat mig ned og snakket med ham om det og der siger han bare at han godt kan se det, og gerne vil blive bedre, også snakker han om noget andet. Prøver at opfordre ham til lidt alene tid med vores søn som feks et bad osv, og han ligner nærmest en der er rigtig træt af det hvis jeg spørg... Vores søn er nu 12 mdr og det er det samme hver dag. Heller ikke det huslige kan jeg forvente nogen hjælp til!!! Lige omlidt kommer lillesøster (termin feb 12) og jeg er i stor vildrede over hvad jeg skal gøre??? Hilsen en meget frustreret snart mor til to
Lisbeths svar
Hej !
Puha det lyder tungt, når jeg læser din beretning.det virker som om du er helt alene om at få jeres lille familie, på snart 4 til at fungere. Forstår du er ked af det og frustreret, for du har brug for at deter et fælles projekt at være en familie.
Du har forsøgt at snakke uden held, alligvel er det det jeg vil råde dig til igen.
problemet ligger ikke hos jeres søn, det ligger hos jer to. Du er tyræt og afmægtig, og har brug for hjælp. Den lille mand han mærker at mor er træt og utilfreds, derfor reagerer han, min tolkning.
En måde at anskueliggøre opgaverne i en familie, er at tage en post it. blok.
På hvert stykke kan du skrive. f.eks, Indkøb, madlavning,tømme opvaskemaskinen, hvis i har sådan en, eller opvask, rydde køkken op, betale regninger,hol,de styr på pengene.vaske tøj, lægge tøj væk, støvsuge, vaske gulv, ordne badeværelse,bade sønnen, lege med sønnen, gå tur med sønnen, putte sønnen, stå op om natten,huske fødselsdage,pudse vinduer
Ja alt det der sker i jeres famile. Hvis i har bil, så er der benzin, olie, service m.m.Har i have, så e rder, græslåning, lugning , feje, m.m.
Alle disse sedler lægges ud på bordet, så kan du bede din mand om at komme og se sedlerne. Målet er at du tager dem op, som du klarer i jeres familie. han tager dem op han klarer.
Mit gæt er at du sidder med de fleste.
Nu skal der en rimelig deling til.
han ska tage sin andel, af det hele også selvom han arbejder. Du arbejder også. Du har et lille barn, og er halvvejs i graviditeten. jeg evd ikke om du er i arbejde.
han skal tage sin tørn, både med indkøb, madlavning oprydning rengøring og samvær med sit barn.
Hvor er hans forcer, hvad kan han bedst lide at lave, i huset? giv ansvaret fra dig. Selvom han ikke kan lide at gøre tingene, så er der ting der skal ordnes i et hjem .Kan han ikke må du lære ham det.gerne inden nr 2 kommer.
Brug din humor, lad det være et fælles projekt t få familien til AT TRIVES, HAN VIL JO GERNE, HAN VED BARE IKKE HVORDAN ER MIT GÆT.
I kan med fordel lave en ugeplan. Både med madplan, og alle de andre opgaver der er. hvem der gør hvad hvornår. Læg sønnen på skift.og sæt leg ,samvær far og søn i faste rammer
Sørg for at der er en dag, mindst en gang om måneden hvor I hver især kan være ude med vennerne.
I skal også priorotere jeres parforhold , med nærvær, og kærlighed, deter svært at finde , hvis man er overbebyrdet,
Når i venter nr to, så er jeg helt sikker på at den grundlæggende kærlighed er der, den skal måske bare lige findes frem igen.
Jeres liklole dreng får stadig en aftenfalske, og deter helt fint, han skal snart være storebror, så måske skal han bare beholde den, så der er en skøn ting til ham, også når den lille ankommer.
Jeger ikke så striks med flasken, bare I husker tænderne.
Det blev kæmpelangt det her, alligvel håber jeg du kan blive inspireret til at få snakket godt og konstruktivt med din mand, så arbejdsfordelinger bliver ændret til at I begge stortrives. Når I gør det, sover sønnen trygt og godt om natten.Glade forældre glade børn, og også den anden vej.,
held og lykke med det hele
varme hilsner
Lisbeth Jess.
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk