Faren vil være bopældsforælder via statsamtet. Hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.730 visninger
11 svar
0 synes godt om
14. oktober 2012

Anonym trådstarter

Kære mødre.

Jeg står i den forfærdelige situation at min barns far og jeg er gået fra hinanden- sammen har vi vores datter Josephine på 5 måneder.

I forbindelse med vores brud er vi uenige om J's bopæl + samvær.

Hendes far har søgt om at blive bopælsforælder til hende, og hvis han ikke kan det, ønsker han at vi laver en deleordning (enten 2/2 eller 7/7).

Vi skal i statsamtet nu på torsdag, og jeg er hunderæd for hvad der kommer til at ske. Vi bor begge i Fredericia.

Lidt om mig: Jeg har været på barsel af fra dag 1 (siden april), og altså gået hjemme. Mig og J går i mødregruppe+ til babysvøm, og jeg synes selv at jeg klarer det super godt med hende. Vi har en dyb kontakt og forståelse for hinanden.

Hendes far er pædagog-medhjælper og har været det i 7 år nu. Han har bl. haft skrevet til statsamtet at han ønsker bopæl fordi at han er bedre til at håndtere stressede situationer, fordi at han (efter sigende) skulle have bedre økonomi+bil, og fordi at han til dagligt arbejder med børn. Han har snakket med diverse advokater, rådgivere + foreningen far, og har sammen med dem udarbejdet en samværsplan hvor at hans ønsker kommer til syne. I det hele taget har han "styr på sagerne", og virker ikke spor urolig for at han ikke skulle få sin plan igennem. Hans pædagogiske leder har desuden også hjulpet ham. Ydermere har han nu taget 3 måneders orlov i håb om at få lov at få Josephine.

Jeg mener derimod at hun skal bo hos mig, men se ham et par gange om ugen. Jeg mener IKKE at overnatning skal ske før hun starter i institution (når hun er ca 10 mnd), da jeg tror på at hun har behov for en fast base og forudsigelighed i sin hverdag. Hun vil slet ikke endnu kunne forstå hvorfor at mor pludselig er væk i flere dage. Og nej, jeg ammer ikke, men derfor ville jeg alligevel mene at jeg som hendes primære omsorgsperson har det tætteste bånd til hende. Hendes far har indtil nu haft arbejdet hver dag, og kun set hende hen af eftermiddagen/aftenen. 

Jeg er bare så nervøs for på torsdag..

Så derfor- er der nogen af jer skønne mødre som før har været i statsforvaltningen eller har styr på hvordan sådan et møde foregår? Hvad bliver man spurgt om, og hvad blir' der lagt vægt på? Hvad er en god idé at have med ift. noter? Vil han kunne blive bopælsforældre til hende allerede nu, og hvordan har de det med deleordninger?

Mange fortvivlede hilsner, Løvemoren. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2012

Victoriasmor88

Jeg kan sagtens forstå at det ikke er sjovt lige nu, men min første tanke er at du ikke skal være nervøs. Du er barnets mor og har i de første 5 måneder haft den tætteste kontakt til jeres datter. 

Når det er sagt så lyder det selvfølgelig skønt at han gerne vil sin datter, og jeg synes han skal se hende så meget han gerne vil   Men pædagogerfaring eller ej gør jo ikke en til en bedre forældre  og jeg taler af erfaring her. 

Anmeld

14. oktober 2012

AnnaK89

Jeg ville tage det helt roligt.
Mener bestemt, at chancen for at han få bopælsret er lige 0, når hun ikke er mere end 5 mdr, og mener heller ikke af chancen for at få dele ordning er noget han skal stikke næsen op efter.
Hvis ellers du er velfungerende og ingen problemer har, så vil de uden tvivl give dig bopælsret og far samvær et par gange om ugen (uden overnatning).

Ammer du stadig?

Mener at de siger således:
Barn 1 år, en overnatning om ugen.
Barn 1 1/2 år, to overnatninger om ugen.

Anmeld

14. oktober 2012

Victoriasmor88

Prinsesse2ben skriver:

Jeg kan sagtens forstå at det ikke er sjovt lige nu, men min første tanke er at du ikke skal være nervøs. Du er barnets mor og har i de første 5 måneder haft den tætteste kontakt til jeres datter. 

Når det er sagt så lyder det selvfølgelig skønt at han gerne vil sin datter, og jeg synes han skal se hende så meget han gerne vil   Men pædagogerfaring eller ej gør jo ikke en til en bedre forældre  og jeg taler af erfaring her. 

Jeg tror iøvrigt at du kan være 100 % sikker på at de ikke laver en deleordning der hedder 7/7 med et barn på 5 måneder 

Anmeld

14. oktober 2012

Victoriasmor88

AnnaKJ skriver:

Jeg ville tage det helt roligt.
Mener bestemt, at chancen for at han få bopælsret er lige 0, når hun ikke er mere end 5 mdr, og mener heller ikke af chancen for at få dele ordning er noget han skal stikke næsen op efter.
Hvis ellers du er velfungerende og ingen problemer har, så vil de uden tvivl give dig bopælsret og far samvær et par gange om ugen (uden overnatning).

Ammer du stadig?

Mener at de siger således:
Barn 1 år, en overnatning om ugen.
Barn 1 1/2 år, to overnatninger om ugen.

Helt enig i dette.  

At han virker super selvsikker er måske i virkelig bare en maske - han er vel i bund og grund også bange for at miste sin datter? 

Anmeld

14. oktober 2012

AnnaK89

Prinsesse2ben skriver:

Helt enig i dette.  

At han virker super selvsikker er måske i virkelig bare en maske - han er vel i bund og grund også bange for at miste sin datter? 

Ja det tænker jeg bestemt også!
Og det forstår man vel også - det er nok ikke sjovt at skulle nøjes med at se sit barn et par gange om ugen?

Men, i den alder, så er mor i 95% at tilfældene den primære omsorgsperson.

Anmeld

14. oktober 2012

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
Prinsesse2ben skriver:

Helt enig i dette.  

Det kan evt. også være en facade, for at TS føler sig usikker på sig selv ?

Til TS: har du snakket med mødrehjælpen, de kan måske hjælpe dig?

Derudover, enig med alle de andre Det skal nok gå

Anmeld

14. oktober 2012

Victoriasmor88

Olivia's Moar skriver:

Det kan evt. også være en facade, for at TS føler sig usikker på sig selv ?

Til TS: har du snakket med mødrehjælpen, de kan måske hjælpe dig?

Derudover, enig med alle de andre Det skal nok gå

Ja præcis men at være forældre er heldigvis mere en penge, bil og pædagoguddannelse 

Anmeld

14. oktober 2012

FruK

Jeg mener som de andre ikke at der stor risiko for at han får bopælen eller en 7/7-ordning igennem statsamtet.

Når det er sagt, så er jeg meget uenig med dig i, at et barn ikke kan overnatte hos sin far i den alder. Hvad hvis I boede sammen, ville du så heller ikke kunne tage afsted en nat og lade ham være alene med hende?

Jeg kan godt forstå, hvis han vil kæmpe med næb og klør - uanset at han har arbejdet og du har været på barsel, så har han nu udsigt til at gå fra at bo sammen med sit barn til kun at se hende et par gange om ugen - i få timer? - og ikke måtte overnatte sammen med hende. Forestil dig at det var dig. 

Jeg er ikke nødvendigvis fortaler for 7/7 i den alder, men jeg synes far har fordel af, at han og barnet er vant til at bo sammen.

Den der med "et år, en overnatning" osv, mener jeg at man bruger i forhold til overnatning/pasning hos andre - ikke i forhold til en forælder, som barnet har boet sammen med.

Håber for jeres barns skyld, at I finder ud af det på en god måde uden for megen kamp - og giver hende mulighed for at bevare et tæt forhold til jer begge. 

Anmeld

14. oktober 2012

Frk. Himmelblå

Stort kram til dig 

Jeg håber, I finder en løsning, hvor Josefine kan bo hos dig fast til hun bliver noget større. Og så synes jeg, det er bedst, hvis din x kan blive weekend-far, i hvert fald indtil skolealderen, hvor I måske kan lave en mere ligelig deleordning.

De skærer mig i hjertet at tænke på de småbørn, der bliver kastet frem og tilbage.

Jeg  for, I finder den bedste løsning for jeres datter (og jer).

- Lad din eks vide, at du IKKE intenderer, at han skal miste sin datter. - Jeg gætter på, han er hunderæd for, at hun helt forsvinder fra ham! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.