Spørgsmål som "Førstegangs mor"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. oktober 2012

Fenja09

Freyasmor skriver:

Tak for dit svar...  Selvom jeg "sover" om natten, så høre jeg den mindste lyd fra hende, men det er nok fordi alting er så nyt, og man er så bekymret omkring alting..  

Ja, jeg kan sagtens huske følelsen det første lange stykke tid. Sanserne er ekstra gode når man har en nyfødt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. oktober 2012

sne190810

Underskøn skriver:

Jeg spurgte min jm engang, da vi kom til at snakke om syge børn og opkast osv, om det ikke var rigtig farligt alt det her med at de jo 'skal' sove på ryggen, hvis de kaster op osv..
Og der gav hun mig en lang forklaring, med at så små børn har en el anden reflex agtigt lign ting, som gør at de faktisk ikk kan kvæles i det, hvis de kaster op når de ligger på ryggen.. Beklager men kan slet ikke huske hvad hun sagde præcis, men hør evt din jm om det

Min datter har engang kastet op 'i søvne' (hun lå og sov, men vågnede halvt op pga der kom opkast)

Jeg nåede at se hvordan det hele skete, det var faktisk ret sjovt. Ja, det syntes jeg jo nok ikke i øjeblikket men her bagefter er det altså en megen sjov scene at tænke tilbage på

Hun lå og sov på ryggen, lige pludselig kommer der et springvand af bræk op ud af munden på hende.Det var altså ret højt! Og så med det samme plaskede det ned i ansigtet på hende og så begyndte hun at ligge og sprælle som en anden fisk, fordi hun havde fået sådan et chok af den 'våde' opvågning.

Så der er noget om det som din JM engang har forklaret dig.

Anmeld

11. oktober 2012

Deaktiveret profil

Fenja09 skriver:

Ja, jeg kan sagtens huske følelsen det første lange stykke tid. Sanserne er ekstra gode når man har en nyfødt

Hehe, ja det er rigtigt..  hele graviditeten igennem har jeg sovet næsten alle dage væk, har slet ikke været vågen, men nu hvor jeg har født føler jeg mig slet ikke træt selvom jeg slet ikke sover som sådan.. Jeg er hele tiden på dupperne ved den mindste lyd.. Lære det nok en dag.. 

Nu sover jeg kun når jeg ved min kæreste sidder med hende eller holder øje med hende, mens jeg kan tage en time eller to.. 

Anmeld

11. oktober 2012

Fenja09

Freyasmor skriver:

Hehe, ja det er rigtigt..  hele graviditeten igennem har jeg sovet næsten alle dage væk, har slet ikke været vågen, men nu hvor jeg har født føler jeg mig slet ikke træt selvom jeg slet ikke sover som sådan.. Jeg er hele tiden på dupperne ved den mindste lyd.. Lære det nok en dag.. 

Nu sover jeg kun når jeg ved min kæreste sidder med hende eller holder øje med hende, mens jeg kan tage en time eller to.. 

De første dage sov jeg heller ikke medmindre min kæreste var vågen, men jeg var TRÆT - meget træt. Følte mig som en zombie og er glad for at få min søvn nu  Men ja, man vågner ved den mindste lyd og bare et host kan gøre en bekymret, tror det er helt naturligt når det er første gang

Anmeld

11. oktober 2012

Tona

Freyasmor skriver:

Ja, jeg er blevet mor for første gang for 11 dage siden, jeg syntes tingene køre så godt derud af, der er intet at klage over, men som ny i reden har jeg nogle spørgsmål, som jeg gerne vil have svar på hvis der er nogen der kan...

Jeg gir flaske, da amningen slet ikke gik, har fået afvide jeg skal give hende mad hver 3. time, hvilket fungere fint, hun spiser lige nu ca 90 Ml, er det okay?   Det bedste du kan gøre er bare at give barnet med når det er sultent uanset hvor kort eller lang tid der går (med mindre du har fået at vide at det skal være hver 3 time pga at barnet fejler et eller andet). Du skal bare give barnet indtil barnet er mæt og ikke hænge dig i hvor mange ml. Når barnet er mæt og tilfreds er det fint.

Vi sørger for hun bøvser efter hvert måltid, og holder pauser i måltidet, for ellers spiser hun det alt for hurtigt og ivrigt, men jeg kan ikke altid få hende til at gylpe? (Er lidt i tvivl om, man altid skal have dem til at gylpe, før man må ligge dem ned og sove??).. For så kan der gå en halv time/en time også gylper hun, så jeg tør næsten ikke at sove for er bange for jeg ikke høre hende når hun gylper, er det normalt at de gylper så lang tid efter de har fået mad?   Nogle børn gylper rigtig meget og andre næsten aldrig. Var det mig ville jeg forsøge at få barnet til at bøvse (for det er det der er vigtigt og ikke det at få det til at gylpe), men ville eller kunne det ikke bøvse så ville jeg bare slappe af med det og tro på at så skulle det nok ikke bøvse der. Min datter skulle næsten aldrig bøvse efter mad.

Mine svar med rød

Anmeld

11. oktober 2012

SussieThyssen

Freyasmor skriver:

Ja, jeg er blevet mor for første gang for 11 dage siden, jeg syntes tingene køre så godt derud af, der er intet at klage over, men som ny i reden har jeg nogle spørgsmål, som jeg gerne vil have svar på hvis der er nogen der kan...

Jeg gir flaske, da amningen slet ikke gik, har fået afvide jeg skal give hende mad hver 3. time, hvilket fungere fint, hun spiser lige nu ca 90 Ml, er det okay? 

Vi sørger for hun bøvser efter hvert måltid, og holder pauser i måltidet, for ellers spiser hun det alt for hurtigt og ivrigt, men jeg kan ikke altid få hende til at gylpe? (Er lidt i tvivl om, man altid skal have dem til at gylpe, før man må ligge dem ned og sove??).. For så kan der gå en halv time/en time også gylper hun, så jeg tør næsten ikke at sove for er bange for jeg ikke høre hende når hun gylper, er det normalt at de gylper så lang tid efter de har fået mad? 

Øhh du skal IKKE få hende til at GYLPE, men BØVSE
Op på skulderen med hende og klap hende forsigtigt bag i, når hun er ca halvvejs med flasken og igen når hun er mæt.
At de kan gylpe, dvs at der kommer lidt mælk op igen, kan de gøre når som helst. Det fungerer gerne som en slags overløbsventil.

Og du skal ikke konsekvent give hende mad hver 3. time...du skal give hende mad når hun er sulten.
Nogle børn, har brug for at spise lidt oftere i de første par uger, andre har det fint med hver 4. time.
Hun skal nok selv vågne og sige til.

Om det er passende med det kvantum du giver hende, skal jeg ikke kunne sige, men jeg antager, at der står en brugsanvisning på MME-beholderen hvor meget de ca skal have med den alder de har.
Og elers må du jo prøve dig frem. Nogle har behov for lidt mere, andre lidt mindre. Men hvis du kan se at hun spiser rub og stub på nul tid, så kan du godt lave portionen lidt større.

Hvis hullet i sutten er for stort, så forsluger de sig let, så vær også obs på det, men hvis hun sutter vildt og desperat, så er det fordi hun virkeligt ER for sulten, og så skal hun have lidt mere pr måltid. Hellere levne lidt end tømme flasken.
Husk at holde flasken lodret, så hun ikke sluger luft.

Kærligst
Sussie

Anmeld

11. oktober 2012

Underskøn

sne190810 skriver:

Min datter har engang kastet op 'i søvne' (hun lå og sov, men vågnede halvt op pga der kom opkast)

Jeg nåede at se hvordan det hele skete, det var faktisk ret sjovt. Ja, det syntes jeg jo nok ikke i øjeblikket men her bagefter er det altså en megen sjov scene at tænke tilbage på

Hun lå og sov på ryggen, lige pludselig kommer der et springvand af bræk op ud af munden på hende.Det var altså ret højt! Og så med det samme plaskede det ned i ansigtet på hende og så begyndte hun at ligge og sprælle som en anden fisk, fordi hun havde fået sådan et chok af den 'våde' opvågning.

Så der er noget om det som din JM engang har forklaret dig.

Haha, ja når det nu er set i bakspejlet og man ved at alt endte godt, må man altså godt se det sjove i det må da ha set lidt sjovt ud, omend det ikke må være det lækreste at få smidt i hovedet
Men super smart de har sådan en regler når de nu ikke rigtig kan gøre noget hvis uheldet er ude.. Mener oz min Sp sagde at reflexen forsvandt når de blev lidt større, lidt lisom den med at de kan finde ud af at holde vejret under vand i starten, ingen bihuler har osv

Anmeld

11. oktober 2012

Underskøn

Freyasmor skriver:

Okay.... Jeg spurgte min Sp idag, hun mente bestemt ikke jeg skulle være bange for noget... Hun smilte bare og sagde at alle nymødre er nervøse for næsten alt det første stykke tid..

Det er helt sikkert også rigtigt..
Pyh husker da tydeligt mig selv da jeg luge havde fået den første, ikke verdens mest afslappede tid, i tell you that

Heldigvis blir det bedre, og det jo kun et udtryk for at man gær alt for at passe på sin baby.

Anmeld

11. oktober 2012

Mother-love

Jeg synes mængden af mme er fint.
De skal ikke altid gylpe efter et måltid. Isabella kunne gylpe to timer efter et måltid. Og ved at du ligger dit barn på ryggen vender i automatisk hovedet hvis de skal gylpe. Det fikvi afvide af sp og detvar også rigtigt nok. Men det var ikke særlig tit isabella gylpede imens hun sov det kom somregel når vi tog hende op igen efter hun havde sovet hvis hun skulle gylp.

Anmeld

12. oktober 2012

Finemoar<3

Freyasmor skriver:

Okay.... Jeg spurgte min Sp idag, hun mente bestemt ikke jeg skulle være bange for noget... Hun smilte bare og sagde at alle nymødre er nervøse for næsten alt det første stykke tid..

Jeg er stadig møg nervøs selvom musen nu er 3 måneder gammel - men hun fik sit gylp galt i halsen da hun var 8 dage gammel - hun vendte det hvide ud af øjnene og kunne ikke få luft - DET VAR FORFÆRDELIG - du må gerne være pylret!!!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.