Mad til baby 9 måneder.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.695 visninger
11 svar
0 synes godt om
9. oktober 2012

ajbs

Jeg har brug for lidt ideer til min lille søns mad.. Jeg synes vi variere det rigtig fint, men kører meget i det samme. Hvor store stykker giver I til de små, jeg er nok lidt pyldret på det punkt, giver i fx hele stykker agurk, peberfrugt, broccoli osv. Og hvor meget deltager jeres i det at spise? Her kan en dag se sådan ud:Morgenmad : havregrød ( nogle gange blandet med hirse eller) banan. Det giver vi på ske.Frokost: rugbrødshapsere ( kæmper vi lidt med), ostehaps i stykker, melon i stykker, rosiner , som han selv spiser. Slutter af med grød, som vi giver på ske, da han måske spiser en-to rugbrødshapsere.Eftermiddag: frugtgrød eller smothie. Som vi giver på ske.Aftensmad: det samme som vi får, som vi giver på ske. Ofte sidder han selv og spiser ærter med fingrene.Jeg er lidt bange for at han ikke deltager nok, så kom gerne med gode råd og input ;-)Hvilke friske grøntsager kan han få,hvor han selv kan sidde og gnave?Det blev noget rodet.. Men glæder mig til at få lidt ideer.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2012

kiwiol

Her spiser han ikke grønsager selv.. ud over majs og ærter. Tør ikke at tage den risiko. Han har fortænder, og kan bide stykker af, men kan ikke tygge det.

Her ser måltiderne lidt ud som hos jer

Anmeld

11. oktober 2012

ajbs

Tak for input :-)Andre med ideer?

Anmeld

11. oktober 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

Min datter på knap 9 mdr spiser alt!

Morgenmad: Havregrød, rugbrød eller frugt og hvidt brød. (Hvidt brød sker ikke tit)

Formiddag: En kiks, ½ bolle, eller noget frugt.

Middag: Rugbrød (og der spiser hun gerne 1-2 stykker) med makrel, leverpostej, tepølse, smøreost, sardel, tun - ja, nærmest alt og tomater, agurk.

Eftermiddag: Frugt og ½ bolle.

Aftensmad: Det jeg spiser.

Inden sengetid: En flaske.

Anmeld

11. oktober 2012

ajbs

Hvordan gir du hende det? Fx bolle og frugt i små stykker som hun selv tager? Og hvilket frugt giver du?

Anmeld

11. oktober 2012

Zelinasmor

ajbs skriver:

Jeg har brug for lidt ideer til min lille søns mad.. Jeg synes vi variere det rigtig fint, men kører meget i det samme. Hvor store stykker giver I til de små, jeg er nok lidt pyldret på det punkt, giver i fx hele stykker agurk, peberfrugt, broccoli osv. Og hvor meget deltager jeres i det at spise? Her kan en dag se sådan ud:Morgenmad : havregrød ( nogle gange blandet med hirse eller) banan. Det giver vi på ske.Frokost: rugbrødshapsere ( kæmper vi lidt med), ostehaps i stykker, melon i stykker, rosiner , som han selv spiser. Slutter af med grød, som vi giver på ske, da han måske spiser en-to rugbrødshapsere.Eftermiddag: frugtgrød eller smothie. Som vi giver på ske.Aftensmad: det samme som vi får, som vi giver på ske. Ofte sidder han selv og spiser ærter med fingrene.Jeg er lidt bange for at han ikke deltager nok, så kom gerne med gode råd og input ;-)Hvilke friske grøntsager kan han få,hvor han selv kan sidde og gnave?Det blev noget rodet.. Men glæder mig til at få lidt ideer.

Jeg giver tit godt kogte pastaskruer med lidt hjemmelavet dressing (Creme fraiche, lidt mayo, lidt tomatpure) og små stykker agurk, peberfrugt og majs i. Hvis jeg har rester af kylling putter jeg små stykker af det i også. Det ELSKER min datter. 

Så får hun bondebrød i mindre bider med f.eks pikantost, leverpostej, ost eller lignede på. Biderne putter jeg på en børnegaffel og giver hende. Så propper hun den selv i munden og aflevere gaflen til mig. 

A38 med med f.eks most banan eller blendede bær.

Frugt får hun i store stykker (æble, melon osv) Hun napper selv små stykker af. 

Nu er hun 10 ½ måned, men sådan har hun spist siden de 9 måneder. 

Anmeld

11. oktober 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

ajbs skriver:

Hvordan gir du hende det? Fx bolle og frugt i små stykker som hun selv tager? Og hvilket frugt giver du?

Bolle får hun nogle gange lov til at sidde med selv, ½ af gangen - det er jo begrænset hvor meget der kommer ind i munden

Frugt.. Hun får ALT frugt. Og det skærer jeg bare i lidt mindre størrelser. Og så spiser hun ellers bare

Anmeld

11. oktober 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

xoxotasha skriver:

Jeg giver tit godt kogte pastaskruer med lidt hjemmelavet dressing (Creme fraiche, lidt mayo, lidt tomatpure) og små stykker agurk, peberfrugt og majs i. Hvis jeg har rester af kylling putter jeg små stykker af det i også. Det ELSKER min datter. 

Så får hun bondebrød i mindre bider med f.eks pikantost, leverpostej, ost eller lignede på. Biderne putter jeg på en børnegaffel og giver hende. Så propper hun den selv i munden og aflevere gaflen til mig. 

A38 med med f.eks most banan eller blendede bær.

Frugt får hun i store stykker (æble, melon osv) Hun napper selv små stykker af. 

Nu er hun 10 ½ måned, men sådan har hun spist siden de 9 måneder. 

Haha.. Herhjemme spiser Ida også med gaffel, men bliver hidsig når jeg tager den igen - afleverer den gør hun bestemt ikke!

Anmeld

11. oktober 2012

Zelinasmor

rikkeregnbue skriver:

Haha.. Herhjemme spiser Ida også med gaffel, men bliver hidsig når jeg tager den igen - afleverer den gør hun bestemt ikke!

Sådan var det også i starten herhjemme  Men så lod jeg hende sidde og glo på den her tomme gaffel indtil hun fandt ud af at jeg altså skulle have den for at hun fik mere at spise 

Anmeld

11. oktober 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

xoxotasha skriver:

Sådan var det også i starten herhjemme  Men så lod jeg hende sidde og glo på den her tomme gaffel indtil hun fandt ud af at jeg altså skulle have den for at hun fik mere at spise 

Uhhh... Ja, det kunne være jeg virkelig skulle prøve det  Herhjemme sidder hun som regl med en gaffel, og jeg med en gaffel. Og så bytter vi gaffel så hun har den med mad på

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.