Nadia&Daniel skriver:
Vi bor til leje i en boligforening - og vi har boet her siden 15. dec. sidste år. Da vi flyttede ind, fik vi at vide at vindue ikke var de bedste, men at de var gode nok. Sidste vinter havde vi problemer med et enkel utæt vindue (vinden piver ind når det blæser) - men vi levede med det.. Nu er det ved at være nok, de sidste par dage har det blæst til den store guldmedalje, og vi fryser, selvom varmen er sat på, føler det er penge ud af vinduet med varmen, da det blæser ind.
Nu har jeg sagt de skal kigge på det (på torsdag havde de tid), men ´ham som skal hjælpe siger så: "jeg kan kigge på det, og forsøge at spænde det, men det er ikke sikkert det hjælper - og så kan der ikke gørs noget"
Jeg synes ikke at det kan passe at man giver 7000.- i leje hver mdr. og ikke får ordnet vinduet, og man skal gå igennem en hel vinter med risiko for meget sygdom.
Er der noget vi kan kræve eller gør? (der er virkelig mange lejligheder, og vist de skal lave alle, har de ikke råd - er der blevet sagt)
I kan evt. selv afhjælpe problemet ved at købe et stk plexiglas i et byggemarked, og klistre isoleringstape på kanten langs den side, der skal sidde ind mod vinduesrammen.
Og så køber i også nogle vriddere i plast, som I skruer ind i karmen, som kan holde det.
Sådan gjorde min x-mand og jeg i vores gamle lejlighed, da vi som unge fik en gammel lejlighed at bo i, men som havde utætte vinduer.
På den måde sparede vi mange penge på varmebudgettet, og netop fordi man har de der plastvridere til at sætte det op med, er det let at tage ned, så man kan lufte ud.
Vedr. regler omkring utætte vinduer i lejemål, så synes jeg I skal tage kontakt til kommunen og forhøre jer om reglerne for private boligudlejere og almen vedligeholdelse vedr. vinduer.
Fortæl om genen og det svar I har fået, og tag den så derfra.
Kommunen kan nemlig pålægge udlejeren at SKULLE ordne den slags, uanset om han har "råd" eller ej, evt. give et nedslag i huslejen...og så vil I jo have råd til at få lavet et sådan forsatsvindue, som det hedder.
I kan også sætte isoleringsbånd rundt om vinduesrammen, og hvis der er utæt hele vejen rundt mellem vindue og mur, kan I fylde efter med silikone.

Kærligst
Sussie