Jeg håber ikke i syns det er et dumt spørgsmål, men det er første barn så har ingen erfaring. Burde et barn på et år kunne sige nogen ord? For min kan ikke.. hun siger "a!" Og nikker, så jeg ved godt hun mener ja. Men det er det eneste.. ellers peger hun bare på ting og snakker uforståelig babysnak.
Udvikling har hun ellers været hurtig motorisk.. men jeg er bange for jeg ikke taler nok herhjemme. Kæresten kommer først hjemme sen eftermiddag. Hun går i vuggestuen, men ellers.. for jeg er ikke den mest snakkende type, så nogen gange glemmer jeg at sige hvad jeg gør osv. Lidt for ofte måske.. hun gider ikke sidde og læse bøger, hun går for meget krudt bagi.. men er det fint nok for alderen? Man vil jo sit barn det bedste. Hun er ellers en glad sund pige i trivsel, hun kan bare ikke sige ord endnu
Er ret sikker på, det er helt nomalt
Børn er meget forskellige og måske er din datter et barn, som er mere obs på det motoriske og så kommer det sproglige når hun er klar.
Jeg tror næppe, at nogle sundhedspl., læger el. lign ville være bekymrede, når hun ikke er ældre
Min datter er 16,5 mdr. og hun begyndte først at sige noget, da hun var 15-16 mdr., fordi hun havde brugt enormt meget energi/fokus på at lære at gå(hun er hypermobil). Men nærmest fra dag til anden efter hun havde styr på at gå, kom der flere ord og vi er vel på 8-10 ord pt.
Derudover skal du selvfølgelig være opmærksom på hendes ører, hvis der er væske på el. lign.
Min datter havde kort før hendes 1-års fødselsdag, en kæmpe mellemørebetændelse, som satte sig i øreknoglen, hvor hun var indlagt og fik IV-medicin, fik dræn osv. Efterfølgende har hun haft væske på ørene fortsat og drænet faldt relativt hurtigt ud og hun har haft en mellemørebetændelse mere, men vi går til fast kontrol hos ørelæge og det er ham der vurderer, hvornår hun skal have dræn(igen).
Bare så du lige er opmærksom på hendes ører og kan udelukke dét som årsag. Men tag det roligt - det kommer
så vidt jeg har fået at vide fra flere "kloge hoveder" begynder man først for alvor at rette opmærksomhed på det, når barnet er omkring 2-2,5 år. Så længe der er en udvikling undervejs de næste mdr., ville jeg tage det roligt
Håber mit svar var brugbart