skal en etårig kunne sige noget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

569 visninger
7 svar
0 synes godt om
8. oktober 2012

Anonym trådstarter

Jeg håber ikke i syns det er et dumt spørgsmål, men det er første barn så har ingen erfaring. Burde et barn på et år kunne sige nogen ord? For min kan ikke.. hun siger "a!" Og nikker, så jeg ved godt hun mener ja. Men det er det eneste.. ellers peger hun bare på ting og snakker uforståelig babysnak.

Udvikling har hun ellers været hurtig motorisk.. men jeg er bange for jeg ikke taler nok herhjemme. Kæresten kommer først hjemme sen eftermiddag. Hun går i vuggestuen, men ellers.. for jeg er ikke den mest snakkende type, så nogen gange glemmer jeg at sige hvad jeg gør osv. Lidt for ofte måske.. hun gider ikke sidde og læse bøger, hun går for meget krudt bagi.. men er det fint nok for alderen? Man vil jo sit barn det bedste. Hun er ellers en glad sund pige i trivsel, hun kan bare ikke sige ord endnu

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2012

Clisolka

Anonym skriver:

Jeg håber ikke i syns det er et dumt spørgsmål, men det er første barn så har ingen erfaring. Burde et barn på et år kunne sige nogen ord? For min kan ikke.. hun siger "a!" Og nikker, så jeg ved godt hun mener ja. Men det er det eneste.. ellers peger hun bare på ting og snakker uforståelig babysnak.

Udvikling har hun ellers været hurtig motorisk.. men jeg er bange for jeg ikke taler nok herhjemme. Kæresten kommer først hjemme sen eftermiddag. Hun går i vuggestuen, men ellers.. for jeg er ikke den mest snakkende type, så nogen gange glemmer jeg at sige hvad jeg gør osv. Lidt for ofte måske.. hun gider ikke sidde og læse bøger, hun går for meget krudt bagi.. men er det fint nok for alderen? Man vil jo sit barn det bedste. Hun er ellers en glad sund pige i trivsel, hun kan bare ikke sige ord endnu

Isabella sagde sit første ord lige omkring hun blev et år - det var far  Nu kan hun ikke få nok af at læse bøger, samle puslespil, og siger en masse ord. Hun fylder 2 om 22 dage, men er bagud i sproget 

Anmeld

8. oktober 2012

modesty

Er der ikke andre børn på samme alder i mødregruppe og vuggestue som du kan sammenligne med? Venner med børn?

Det er helt normalt ikke at have sagt sit første ord når man er et år. Nogle kan, men mange kan ikke.

Anmeld

8. oktober 2012

RiUL

Jeg ved det faktisk ikke. Min dreng er snart 13 mdr og kan ikke sige nogle ord. Kun pludren det lyder som "ja" "hvad er det" osv. Men han kan ikke sige noget hvor man tænker at det var bevidst  

Han går i dagpleje, og er sikker på hun havde nævnt hvis hun synes det var unormalt og han har altså ikke været motorisk hurtigt fremme

Anmeld

8. oktober 2012

Dorthe1986

Da Emil blev et år, kunne han sige hej og det var vidst det... Nu bliver han snart 1 mdr og han kan sige rigtig mange ord nu. Ikke perfekt udtalt , men man kan godt høre hvad det er. Og så snakker han løs på "babysprog" men nu har vi også snakket rigtig meget med Emil lige siden han blev født, så han kan næsten ikke undgå at blive et sludrechatol

Men kan ikke sige, hvad der er normalt... En dreng i min søns dp er en måned ældre end Emil og siger ikke et kuk.

Men som du selv er inde på så prøv at snak noget mere, så hun hører noget mere

Anmeld

8. oktober 2012

serinasmor

ingen spørgsmål er dumme spørgsmål

Det er forskelligt hvornår børn taler men gennemsnitligt vil jeg sige at det starter omkring ved 1 års alderen ... nogle noget før og nogle noget senere

men hvis du ikke får talt nok så er der jo ikke andet at gøre end at komme op på hesten ... jeg havde selv meget svært ved det ... hvis du laver mad mens du er alene med hende så prøv at lege tvkøkken ... fortæl at det er vigtigt at man får sine grøntsager og vitaminer.. hvad der er for noget kød ..at du nu skræller gulerødder.. at du jo lige skal hente gryden i skabet og den slags.. er der krudt i røven er hånddukker der snakker med hende måske en idé ... på den måde sker der noget ... Serina var MEGET glad for at kigge i reklamer ... de er i øvrigt de bedste billedbøger og så gør det ikke noget hvis de går i stykker

Anmeld

9. oktober 2012

Hyacinth

Er ret sikker på, det er helt nomalt

Børn er meget forskellige og måske er din datter et barn, som er mere obs på det motoriske og så kommer det sproglige når hun er klar.

Jeg tror næppe, at nogle sundhedspl., læger el. lign ville være bekymrede, når hun ikke er ældre

Min datter er 16,5 mdr. og hun begyndte først at sige noget, da hun var 15-16 mdr., fordi hun havde brugt enormt meget energi/fokus på at lære at gå(hun er hypermobil). Men nærmest fra dag til anden efter hun havde styr på at gå, kom der flere ord og vi er vel på 8-10 ord pt.

Derudover skal du selvfølgelig være opmærksom på hendes ører, hvis der er væske på el. lign.

Min datter havde kort før hendes 1-års fødselsdag, en kæmpe mellemørebetændelse, som satte sig i øreknoglen, hvor hun var indlagt og fik IV-medicin, fik dræn osv. Efterfølgende har hun haft væske på ørene fortsat og drænet faldt relativt hurtigt ud og hun har haft en mellemørebetændelse mere, men vi går til fast kontrol hos ørelæge og det er ham der vurderer, hvornår hun skal have dræn(igen).

Bare så du lige er opmærksom på hendes ører og kan udelukke dét som årsag. Men tag det roligt - det kommerså vidt jeg har fået at vide fra flere "kloge hoveder" begynder man først for alvor at rette opmærksomhed på det, når barnet er omkring 2-2,5 år. Så længe der er en udvikling undervejs de næste mdr., ville jeg tage det roligt

Håber mit svar var brugbart

Anmeld

9. oktober 2012

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Min pige sagde først "rigtige" ord, da hun var 14 mdr... "Hej" og sådan noget. Samtidig begyndte hun med "a det?" og "Seee!" osv..

Og så gik det ellers stærkt. Hun lavede sætninger som 16 mdrs og talte meget flydende som 18 mdrs... 

- Og jeg nåede faktisk at bekymre mig lidt ligesom dig, - netop ved 1 års-tiden, da man jo oplever den første fødselsdag som lidt af en milepæl.. Men baby ved altså ikke, at h*n skal kunne noget bestemt pga. at man har fejret sit første år 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.