"Opfølgning på barn knapt tre år, sover dårligt om natten."
Min dreng på knap 3 år (til Januar) har det sidste laaaaaaange stykke tid være rigtig svær at putte - han fik nyt værelse i Febuar og var så stolt og lagde sig gladeligt til at putte og sov - men efter et par måneder gik det ligesom i vasken, han går gerne ud og får børstet tænder også går op i seng, men når han kommer op i sengen vil han ikke puttes, han begynder at græde voldsomt, vi har prøvet lidt af hvert, men det ligesom det ikke lykkedes - der er intet sket i forhold til forandringer - han sover 1 - 1,5 time til middag og vores morgner starter mellem 06-07
Han kommer i seng hver dag mellem 19.30-20.00
Hva ska jeg gøre?
Han vågner mange gange i løbet af natten og er ked af det, de sidste par nætter har jeg med lidt held fået ham til at putte inde i vores seng, også langt ham i sin egen når vi går i seng, men han vågner fortsat mange gange - han er umulig at sove i samme seng med, da han tonser rundt når han endelig sover...
Hjælp
--------------------
Overstående er noget jeg har skrevet til dig d. 21 Sepmber, siden den dag har vores dreng sovet inde ved os, da jeg ikke magtede mere med nætter, hvir vi ik sov - det er så IKKE blevet bedre, han vågner fortsat mange gange, og vil så ind i hans egen seng, hvorefter han så vågner 1/2 time senere og vil tilbage i vores seng og sådan fortsætter det - jeg kan snart ikke mere, han er ørebarn, men blev tjekket ved ørelægen i sidste uge - han går fortsat i DP og intet unormalt der, han sover 1 time til middag hver dag i barnevogn - jeg løber snart tør for ideer til hvordan jeg kan få ham til at sove og sove igennem - han blir hver aften puttet i hans egen seng men falder aldrig i søvn derinde, men i min seng også vågner han også starter balladen igen.,..
Lisbeths svar
Hej Igen !
jeg læser at det stadig er nogle dårlige nætter, hvor han vågner, græder og vækker jer, også selvom han sov er inde ved jer.
klart du/I er ved at bryde ned , for når nattesøvnen mangler blive rlunten så kort og du kan næsten ikke hænge sammen.
Jeg kan ikke lige ryste en løsning ud af ærmet, andet end at når han vågner, græder og blive rved natten iegnnem, så er der et eller andet andet, der genener ham.
Deter ikke en dårlig vane, for aller helst vil han også sove, det giver ubehag at vågne så meget.Han må også være gennemtræt når han kun sover 1 time i løbet af dagen.
Der sker en dårlig blanding,, for når forældrene er gennemtrætte, er tolerancen lav, og når barnet græder så meget, er der intet overskud til at berolige trygt og sikkert.,det forstærker gråden.
Og ubevidst er i allerede bekymrede når I lægger ham, og gruer for nattens uro , er det ikke nogenlunde sådan du har det?
Jeg kender det fra mine egne børnebørn, som har nætter svarende til jeres, og når de soverhos mig ingen problemer.det positive er at forældrene får en god nattesøvn.
Jeg har flere forslag, som jeg håber du kan bruge.
.
I skal ovenpå søvnmæssigt. Ræk ud til bedsteforældre eller venner, og bed om hjælp, så I kan få en ubrudt nattesøvn.Gerne flere nætter.
Skift med at tage natte tørnen, enten hver 2 nat, eller del jer midtvejs
Samtidig kan i overveje, hvad i kan gøre for ham.
1. han kan have ondt et sted. løber han , hopper og danser uden problemer, eller sidder han helst og leger?
.Har han børneeksem, eller er huden fin. Klør han sig meget, så der er kradse mærker.?
Check ham når han e ri bad.
Selvom I ikke liger finder noget, så vil jeg foreslå en tid hos egen læge, så han kan blive gennemgået. Vished om at han er helt rask er en god ting. En snak med egen læge omkring hele familiesituationene om natten er også en god ting.
Små¨børn kan have vokseværk, som gør ondt..
2. Få en tid hos en børnekiropraktor, måske er der et led der gør ondt som kan korrigeres.
.
Nu håber jeg at du får noget hjælp til en nattesøvn, og I fineder en løsning,
Det giver altid lidt overskud , når der kan handles.Du er velkommen til at skrive igen.Vil da også gerne høre hvordan det går. rigtig meget held og lykke med ham. og nattesøvnen.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
.
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk