Kastrering af hund

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.556 visninger
10 svar
0 synes godt om
6. oktober 2012

Mathilde

Hej hundeejere

Vi overvejer om vi skal kastrere vores hund (bichon havanais) og har læst lidt om det på nettet. Der kan vi se, at nogle taler meget godt om det og andre ser meget negativt på det.

Derfor vil jeg høre, hvilke erfaringer I har, både gode og dårlige.

Jeg vil ikke sige vi har adfærdsproblemer, men han vil gerne "humpe" folk, især fremmede og så virker han meget dominerende overfor mænd. Selvfølgelig vil vi også gerne have en rolig hund, men altså han er stadig teenager, så jeg tror ikke han er mere vild end hvad man kan forvente

Folk omkring os siger, at vi får en endnu bedre hund, hvis han er kastreret...

Håber I vil dele erfaringer og viden på området...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2012

Mathilde

Hov den skulle vist være lagt under "Dus med dyrene"

Anmeld

6. oktober 2012

SussieThyssen

Mathilde skriver:

Hej hundeejere

Vi overvejer om vi skal kastrere vores hund (bichon havanais) og har læst lidt om det på nettet. Der kan vi se, at nogle taler meget godt om det og andre ser meget negativt på det.

Derfor vil jeg høre, hvilke erfaringer I har, både gode og dårlige.

Jeg vil ikke sige vi har adfærdsproblemer, men han vil gerne "humpe" folk, især fremmede og så virker han meget dominerende overfor mænd. Selvfølgelig vil vi også gerne have en rolig hund, men altså han er stadig teenager, så jeg tror ikke han er mere vild end hvad man kan forvente

Folk omkring os siger, at vi får en endnu bedre hund, hvis han er kastreret...

Håber I vil dele erfaringer og viden på området...

jeg vil bestemt anbefale det, hvis han er lidt for hormonel...for der er altså ikke noget mere klamt end en humpe-hund  

Og han tager ikke selv skade af det..tvært imod, vil han falde mere til ro, og udvikle sig langt mere harmonisk.

Kærligst
Sussie 

Anmeld

6. oktober 2012

Mathilde

SussieThyssen skriver:

jeg vil bestemt anbefale det, hvis han er lidt for hormonel...for der er altså ikke noget mere klamt end en humpe-hund  

Og han tager ikke selv skade af det..tvært imod, vil han falde mere til ro, og udvikle sig langt mere harmonisk.

Kærligst
Sussie 

Det er lige præcis det der bliver skrevet af dem der er for kastrering.... Hvor andre skriver, at hunden kan få en træls pels, få problemer med selvtilliden, begynde at være urenlig igen og meget andet. Det ønsker vi jo ikke

Anmeld

6. oktober 2012

TeamRocket

Vores humpede stadig alt og alle, og så blev han lidt sær af det, doven og en smule hidsig- hvis han fik et nej tissede han ned af sig selv eller snappede ud efter en :-S det gjorde han ikke før. Han er aflivet nu da han begyndte at vende sig mod børnene i familien.

Anmeld

6. oktober 2012

SussieThyssen

Mathilde skriver:

Det er lige præcis det der bliver skrevet af dem der er for kastrering.... Hvor andre skriver, at hunden kan få en træls pels, få problemer med selvtilliden, begynde at være urenlig igen og meget andet. Det ønsker vi jo ikke

de kastrede hunde jeg har kendt..og det er ikke så få..har ALDRIG haft de problemer.

Så jeg tror kun det er skrækhistorierne du har hørt.

Anmeld

6. oktober 2012

Mathilde

TeamRocket skriver:

Vores humpede stadig alt og alle, og så blev han lidt sær af det, doven og en smule hidsig- hvis han fik et nej tissede han ned af sig selv eller snappede ud efter en :-S det gjorde han ikke før. Han er aflivet nu da han begyndte at vende sig mod børnene i familien.

Puh ja det er jo det vi ikke ønsker skal ske

Anmeld

6. oktober 2012

Aabye

Normalt ville jeg anbefale kastrering.. Mest fordi at der ikke er nogen grund til at en hund går rundt og er en hormon bombe uden lige hvis den alligevel ikke skal bruges i avl.. 

MEN..

At en hund humper, meget, kan godt være et tegn på at den er stresset, understimuleret eller overstimuleret. Ved nogen hunde skal der ikke særlig meget til.. Det er altså ikke hormonelt betinget at den humper.. Min tæve humpede alt og alle da jeg fik hende, hun var DYBT stresset og understimuleret.. Det fik vi rettet op på hurtigt..  

Anmeld

6. oktober 2012

TeamRocket

Mathilde skriver:

Puh ja det er jo det vi ikke ønsker skal ske

Men det var et ekstremt tilfælde tror jeg. Han var måske usikker i forvejen og at blive kastarat gjorde det kom til udtryk på en højst uheldig måde. Hvis jeres hund ellers er sund og velfungerende er chancen for at den bliver skør nok ikke så stor.

Anmeld

6. oktober 2012

LilleChelle

Det er ikke blot skrækhistorier dem du har hørt. 

- Nu er jeg hunde instruktør og oplever det hele tiden. Folk kastrerer deres hanhunde fordi de tror de så får en hund der ikke humper, der ikke strinter, der er rolig og som er afbalanceret. Det er bare ikke altid det forløber sådan. 

Når man kastrerer hanhunde fjerner man deres mandlige kønshormon, som også er det der giver selvtillid og gåpåmod. 

Jeg fraråder størstedelen af alle der kommer og spørger mig, at kastrerer deres hanhunde, ganske enkelt fordi det oftere end man lige tror går den forkerte vej med disse hunde. 

Så for mig lyder det som om hunden skal igang med noget træning. At hunden humper, er ganske enkelt mangel på træning - og noget som hunden skal finde ud af ikke er okay, igennem træning. 

Du skriver endelig bare privat - hvis du skal have nogle fif  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.