at køre med barnesæde i bilen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.005 visninger
4 svar
0 synes godt om
3. oktober 2012

Anonym trådstarter

Hej alle sammen... Jeg har lige et spørgsmål.. 

Min søn er lige blevet 4, hvad er reglerne for barnesædder til bilen? 

Hvornår kan han komme over på kun et SÆDE og slippe for "autostolen" som han jo faktisk bruger nu.. Er det nu hvor han er blevet 4 eller hvordan er reglerne???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2012

Anonym trådstarter

er der nogen der ved det

Anmeld

3. oktober 2012

serinasmor

fandt dette

Højdekrav frem for alderskrav
Reglen om at børn skal være spændt fast i godkendt sikkerhedsudstyr, der passer til alder, størrelse og vægt, gælder alle børn under 135 cm i højden. Er der ikke plads i bagsædet til sikkerhedsudstyr til et tredje barn, kan et overskydende barn på 3 år eller derover nøjes med at anvende bilens almindelige sikkerhedssele selvom barnet er under 135 cm.
Autostol eller selepude
Indtil dit barn er 3-4 år, bør det sidde i en autostol - gerne bagudvendt. De lidt større børn sættes på en selepude. FDM anbefaler at bruge en selepude med ryglæn frem for en selepude alene. Ryglænet og hovedstøtten yder barnet beskyttelse, og sikrer at selen holdes rigtig på plads hen over hofte og skulder, så trykket fordeles korrekt i tilfælde af en kollision.Og fra ca. 8 år/25 kg (og nu mindst 135 cm høj) er barnet som regel stort nok til at bruge bilens almindelige sele.

men hvor meget vejer barnet? for jeg ville for sikkerhedens skyld vælge hvad der passede til vægtklassen ... hvis barnet ikke vejer 18 kg endnu ville jeg bruge stolen i klassen 9-18 kg indtil barnet vejede mere end det ... og efterfølgene tror jeg jeg ville vælge en autostol op til 36 kg

Anmeld

3. oktober 2012

Thalia

Alderen har ikke noget at sige, men derimod hans højde og vægt.

Han skal være høj nok til at kunne passe en sele ordentligt og tung nok til at kunne aktivere stopperen hvis du bremser hårdt op.

http://www.fdm.dk/autostole/autostol-eller-selepude

Anmeld

10. oktober 2012

Autostol.dk

Anonym skriver:

Hej alle sammen... Jeg har lige et spørgsmål.. 

Min søn er lige blevet 4, hvad er reglerne for barnesædder til bilen? 

Hvornår kan han komme over på kun et SÆDE og slippe for "autostolen" som han jo faktisk bruger nu.. Er det nu hvor han er blevet 4 eller hvordan er reglerne???

Hej,

Fra barnet vejer 15 kg. er det ikke længere et lovkrav, at der anvendes autostol. Det anbefales dog, at man foresætter med, at bruge autostol og således vælger en selepude med ryglæn.

Du kan læse mere om forskellen på selepude m/u ryglæn her samt se en film med, hvorfor ryglænet er vigtigt.

I dette indlæg, har jeg beskrevet, hvornår man bør skifte til næste størrelse autostol.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.