Eksperthjælp: 18 måneder, bruger meget tid på at falde i søvn om aftenen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.531 visninger
1 svar
0 synes godt om
2. oktober 2012

Lisbeth Jess

"18 måneder, bruger meget tid på at falde i søvn om aftenen"

Hej Lisbeth,

Jeg har en dejlig dreng på ret præcist 18 mdr. Han har altid fuld fart på, løber, "hopper", danser, elsker musik, spiser godt, siger enkelte ord og forstår rigtig, rigtig mange ord! Han er temperamentsfuld, og finder sig ikke i hvad som helst. Han har en helt klar mening om, hvad han har lyst til at spise, hvad vi skal lave, hvornår han skal i seng, osv.. (Han får dog ikke lov at bestemme alt, hvilket resulterer i højlydte anfald af raseri) Samtidig er han en meget kærlig dreng, og vi forsøger, når han er vred eller ked af det, at give et kram og udtrykke forståelse for hans vrede, men forklare at han altså ikke må få flere ostehaps fx, i korte, forståelige vendinger.

Han har altid haft brug for rimelig meget søvn, og jeg fornemmer han stadig har det. Men! Om aftenen når han bliver puttet, bruger han mellem 1 time og halvanden på at falde i søvn. Han bliver puttet præcis som vi har gjort det sidste halve år, og putteritualet er der heller ikke pillet ved. - vi har dog forsøgt både at gøre det lidt kortere og længere.

Han går i vuggestue hvor han trives virkelig godt, og vi har et rigtig godt samarbejde med personalet. Han sover fra kl. ca. 12 og så som regel 2 timer og 15 minutter. Sover han mere end 2,5 time, har vi bedt dem vække ham.

Den tid han bruger på at falde i søvn om aftenen er han ikke ked af det.. Han ligger bare, enten helt stille, snakkende eller endda grinende. Han rejser sig op, smider sin sut ud og kalder på os. Vi henter med det samme sutten, putter ham roligt men bestemt, og går ud. Normalvis putter vi ham mellem 18.30 og 19, men vi har også forsøgt at putte både kl. 18 og kl. 19.30 uden større held. Han virker tilpas træt når vi indleder putterritualet, aftensmad (bad) får nattøj på, børster tænder, finder sut og nusseklud, tænder natlamper og så en historie eller sang, afhængig af om far eller mor putter.

Han vågner ret konsekvent kl. 6.30, hvilket passer rigtig fint ind i vores "program", men er ofte først faldet i søvn omkring kl. 19.30/20 - og virker ret træt om formiddagen, også ifølge vuggestuen.
Jeg kan jo ikke tvinge ham til at sove - så hvad gør jeg?
Jeg har forsøgt at nusse ham, til han sover, sidde i rummet men fx læse eller lignende, så jeg ikke er "tilgængelig", sidde og holde i hånd osv., men lige lidt hjælper det. Det er lige gyldigt om det er far eller mig der putter.
Det har pt stået på 2 uger, og jeg har været helt sikker på, at det kan sidestilles med et tigerspring, ud fra hans opførsel i dagligdagen osv., men det giver ham jo ikke mere søvn. Han er ikke normalvis ked af når vi går, bange for at lege selv, bange for andre osv., men glad og harmonisk, nysgerrig og modig.
Til middag lægger han sig til at sove med det samme, både i vuggestuen og hjemme.

Har du nogle gode forslag, så den lille fyr kan få de timers søvn han har brug for (hvis han ikke får det, selvfølgelig....?)

På forhånd tak, og undskyld længden..

Vh. Anne

Lisbeths svar

Hej Anne!
Det lyder som om I har en dejlig dreng der er fuld fart på, han viser hvad han vil og siger fra, læser jeg,Jeg tror i skal skubbe hans puttetid til 1930. D.v.s starte omkring klokken 19 med forberedelserne.
Efter aftensmad, kan I med fordel lave kropslige ting med ham. Han skal måske masseres med forskellige tin g, bløde og hårde, synge lege være i favn, og mærke jer rigtig meget,
En lille gåtur i mørket med en lommelygte kan være sagen.
Når han ligger 1,5 time, så er han ikke klar, dagens oplevelser er ikke fordøjet og han e rikke kommet af med al sin energi..
Er han mon sulten,? giv en bolle og noget mælk, inden tandbørstningen
.
Hans dag i øvrigt ser fornuftig ud. Kommer de ud i vuggestuen?også om eftermiddagen.
Hvis han sover til ca 1430 og får frugt, .og bliver hentet kort derefter så mangler han at komme af med noget krudt.
Deter meget vigtigt han får brændt krudt af om eftermiddagen, ved hjælp af leg udenfor.så hvis han ikke når det i vuggestuen, så er det jer der skal ud med ham.

Håber dette kan inspirere,

Held og lykke med soveprojektet,
Varme hilsner
LIsbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. oktober 2012

AnneBJ

Hej Lisbeth,

Tak for det fine svar! Vi har nu afprøvet det hele, både hver for sig, og samlet! Han elsker at være ude, og er aldrig i ro, så det giver helt sig selv at vi leger meget ude.

Selvom vi putter ham kl. 19.30 (og har husket de andre "tiltag" også), bruger han stadig 1 time til halvanden på at falde i søvn, og vi er derfor gået tilbage til at putte omkring 18.30-19 så han har mulighed for at få en lang nats søvn.

Vi har i øvrigt fået tjekket hans ører, da han har lidt meget af mellemøresbetændelse som mindre. De så heldigvis fine ud. Vores sundhedsplejerske kommer på 1½ års besøg om 14 dage, så må vi prøve lige at vende det med hende også!

Igen, tak for svaret!  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.