"9 måneder vil helst kun ammes."
Kære Lisbeth!
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind over min datters spisevaner!
Hun vil bare ammes og ammes, og det er endnu værre her hvor hun lige har været igennem en uge med høj feber og tandfrembrud. Nu fuldammer jeg nærmest igen.
Hun spiser maximalt 5 skefulde morgenmad og det samme til aften.. Hvis jeg er heldig kan jeg få en bid af en kiks i hende i løbet af dagen...
Det er virkelig svært at skære ned på amningen, når hun så tydeligt VIL have brystet!
Hun er en lille en, men det har hun altid været, men jeg bekymrer mig selvfølgelig over hvor længe det skal fortsætte sådan her?
Hun er bare ikke interesseret i mad overhovedet, og jeg må også "lokke" hende til at spise de få skefulde hun får ned...
Hvad skal jeg gøre?????
Lisbeths svar
Hej !
Nuer hun 9 månder og skal gerne igang med at få varieret kost
At du ammer er så flot og speci elt nu hvor hun har været syg.
Derer altid muligehed for at vedblive en morgen, aften amning også selvom der gives almindelig mad.
Du skriver hun e rlille, mon hun er for tidligt født eller er hun bare en spinkel pige?
Jeg tror duskal beslutte dig , om dagen , skal hun have mad,drikke af en kop og mors mælk er morgen og aften.
Det kan tage lidt tid at vænne, hende for deter dejligt med mors mælk,
Alligvel virker det som om du er ved at få nok og har brug for hun får almindelig mad.
Morgenmaden kan bestå¨af forskellige former for grød. Sød havregrøden medt moset banan, sveske mos eller andet frugtmos
Modermælk er sød, derfor en god ide at lokke hende med den søde smag.
Hun skal jo stadig have mælk, så hendes dagsbhov bliver dækket.
hav MMEi køleskabet og lad hende drikke den af kop. kommer du op på 400 ml, kan du undlade jern.
Tlbyd en form for surmælksprodukt , med frugt til formiddag.
Til frokost, bidder af bondebrød,smurt med avocados, leverpostej, smøreost.
Hun erer så stor nu at hun medfornøjelse vil sidde og kramme maden, i hænderne, men du ind imllem putter andre bidder i hendes mund. Læs, syng , gør det sjovt og glædeligt at spise.
lidt grød og frugt til eftermiddag, samt drikke.
Til aften skal hun igang med mos, evt køb et par færdige glas, og se om det er en succes. hvis nej, så bland de søde rødder som persille rødder og gule rødder
i kartoffelmosen. Hun skal igang med lidt kogt fisk og lyst kød. det kan køres igennem en persillehakker,eller du kan blende i starten.
lad hende undersøge maden, hun vil dyppe sine hænder og putte dem i munden, du kan sidde og putte en skefuld ind indimellem.
Det sviner ja, alligveler det en måde at gøre hende inetresseret i almindelig mad. spis sammen med hende, så interessen bliver
vakt.
Når deter puttetid så er det tid til mors mælk.
Dette håber jeg kan inspirere dig til en ændret dagrytme.
beslut dig, vis hende med d stor tålmodighed ogf ro at nu er det tid til andet mad.Selvfølgelig kan du ikke tvinge hende til at spise- alligvel er præsentationen og smagen vigtig.
Hvis du bliver bekymret for om hun får mad nok, så giv evt en flaske MME
Du kan også vælge at give bryst om efter eftermiddagen. hvis hun også spiser andet.
Hun skal lære at brystmælk er desserten efter et måltid.
Du skal selvfølgelig være sikker på hun ikke har en infektion eller
andet,d.v.s hun skal være rask.
Hun skal nok lære det,vær tålmodig og tro på det..
held og lykke med mad projektet og med hende.
Varme hilsner
LIsbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk