Eksperthjælp: 3 år virker ikke sulten ved aftensmaden.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

965 visninger
0 svar
0 synes godt om
30. september 2012

Lisbeth Jess

"3 år virker ikke sulten ved aftensmaden."

Hej Lisbeth,

nu har jeg i et godt stykke tid været lidt frustreret omkring aftensmaden, min søn på knap 3 år spiser fint morgenmad, frokost og middagsmad selv men når det er aftensmad er han utrolig langsom til at spise selv og vi sidder og spiser i 1-2 timer (og det kan jeg jo godt se at det kan ikke være rigtigt), han kan sagtens spise selv men det gider han ikke ret meget til aftensmaden. Når vi så har siddet der i så lang tid og han spiser meget lidt engang i mellem, så bliver han lige pludselig meget sulten når vi har sagt tak for mad, (fornemmer også han ikke gider sove) og der er kl 19-19.30 når jeg gør ham putteklar.

Jeg har virkelig brug for et godt råd til hvad jeg kan gøre bedre/anderledes?

sørger også for at ha aftensmad klar somregel mellem 17-18, for jeg kan godt mærke han er træt efter en dag i vuggestuen.

Hilsen A

Lisbeths svar

Hej ! Deter så frustrende når dit lille barn ikke spiser efter du har lavet dejlig sund nærende mad.

da han var baby var maden lig med livet,, nu er han snart tre år, alligvel bliver du som mange andre forældre bekymret over den ringe fødeindtagelse.
Jeg ved ikke hans vægt og højde, alligvel tror jerg han er i fin trivsel siden han spsier godt af de andre måltider, har jeg ret?
Du har ret i at I sidder for længe og spiser.Han mister lysten og vil hellere noget andet.
Du kan tage ham med i køkkenet, lad ham skære agurk, peber frugt og tomat. Plastik knivene fra Ikea , dem i mange farver, er udemærkede for de små at skære med.
Lad ham hjælpe med at dække bord, hæld det grønnne og sunde i små farvestrålende skåle. Lad ham selv øse op.
Også af det varme. Hav grovbrød med til måltiderne, så kan han spise det.hvis intet andet dur.
Når I spiser, gør det hyggeligt , vær opmærksom på om I snakker hen over hovedet på ham, se ham snak med ham,. inddrag ham. Vil du give mig, brødet, tak skal du have, Vil du hælde vand op til mig? En lille kande han kan hælde med er en stor succes.
Vær begejstret for maden,a,ltså jeres egen, lad ham spise det han kan uden pres.
Jo mere i presser jo mindre spiser han.
at spise mad skal være en glæde, ingen børn spiser hvis stemningen er dårlig eller de presses for meget.
Har han siddet et kvarter eller10 minutter, så er det fint. lad ham gå og lege eller hvad han nu vil eller giv ham en bog ved bordet.
Hvis du er bekymret for om han kan sove uden mere mad, så giv ham brød og evt en banan inden han skal sove.
Se på ham, ser han sund og rask ud, trives han i vuggestuen, er han en glad dreng? hvis du kan sige ja til dette, så kan du slappe af og nyde ham uden bekymring. Håber dette kan inspirere.
Varme hilsner
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.