At blive udekat

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2012

FruK

Lise skriver:

Hvordan skal man lære en indekat respekt for veje og fremmede hunde??? 

Vi bor i et område hvor der løber mange katte rundt. Har aldrig set en splattet ud på vejen - omend jeg ved at risikoen naturligvis er der - og jeg håber den er kvik nok til hurtigt at finde ud af ikke at rende ind til naboens galpende køtere. Det må tiden jo vise. 

Jeg tror ikke man kan gøre ret meget andet end at håbe at katten er kvik nok til selv at regne ud, at man f.eks. skal holde sig fra vejen, når man kan høre motorlarm.

Jeg ved ikke lige, hvordan man skulle lære dem det...? 

Jeg har haft katte midt i byen, som hver dag er blevet lukket ud på fortovet lige op af en meget trafikeret vej - og som har levet i masser af år uden at komme i nærheden af en bil. Og så nogen som ikke har haft så meget styr på det og derfor levede knap så længe et mindre befærdet sted - det er nok lige så meget et spørgsmål om, hvor klog katten er.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2012

Lise

Jeg tænker umiddelbart bare at killinger er tillidsfulde og ikke ved at feks der kører biler på veje og at de ikke ved at hunde kan være farlige. Der er da ingen grund til at blive sur:-S vi lære da også vores børn at have respekt for veje og hunde, jeg gør hvertfald. Men det må du da selv bestemme så.

Jeg bliver ikke sur - jeg ved oprigtigt bare overhovedet ikke hvordan jeg skulle lære katten om færdelssikkerhed og farlige hunde. Jeg lærer naturligvis mine børn om den slags, men de forstår når vi læser en bog sammen, og går og cykler i trafikken. Det er ikke helt det samme med en missekat... 

Men tak fordi jeg selv må bestemme det 

Anmeld

29. september 2012

Lise

FruK skriver:

Jeg tror ikke man kan gøre ret meget andet end at håbe at katten er kvik nok til selv at regne ud, at man f.eks. skal holde sig fra vejen, når man kan høre motorlarm.

Jeg ved ikke lige, hvordan man skulle lære dem det...? 

Jeg har haft katte midt i byen, som hver dag er blevet lukket ud på fortovet lige op af en meget trafikeret vej - og som har levet i masser af år uden at komme i nærheden af en bil. Og så nogen som ikke har haft så meget styr på det og derfor levede knap så længe et mindre befærdet sted - det er nok lige så meget et spørgsmål om, hvor klog katten er.

Er enig med dig 

Anmeld

29. september 2012

Frk. Himmelblå

Lise skriver:

Jeg har en killing på omkring 14 uger. Jeg har haft ham i 1,5 uge. Jeg har haft ham i haven et par gange, og de seneste to dage uden stor, så han kunne springe rundt som han ville. Jeg kan sagtens kalde ham tilbage, men kunne mærke nu på vores seneste tur her i eftermiddag, at han var nysgerrig og ville en hel masse. Kunne ikke overskue tanken om at han skred, så jeg tog ham ind. 

Det er meningen at han skal have kattelem - sådan en chipstyret én, og han er allerede chippet (og registreret). Kattelemmen er også indkøbt og bliver monteret en af dagene. 

Nå, men nogen der har erfaringer med at gøre en killing udekat? Kan jeg godt allerede lade ham løbe i haven, uden at jeg halser efter ham. Jeg er bange for at han smutter - bør jeg også være det, eller skal jeg sænke skuldrene og stole på at han gerne vil være hos os?  Han virker meget tryg her allerede (på trods af den to-årige, der ikke helt forstår hvordan man behandler en misser). 

Håber nogen kan svare mig, og give mig til gode råd. Det er mit første kæledyr siden jeg flyttede hjemmefra min mor og far 

Jeg tror, at alt I gør er super fint.

Men bor I i nærheden af trafikeret vej, så vent nogle måneder endnu. Det er med killinger som med andre (dyre)børn, - de skal lige opnå lidt street smarts, før de har godt af at blive sluppet af syne. - Der er simpelthen langt større risiko for, at en helt ung kat bliver kørt over, end det gør sig gældende for de lidt ældre kattedyr.

Men altid rart at læse om folk, der vil deres dyr det bedste og sørger ordentligt for dem!

Anmeld

29. september 2012

Princesspigen

Lise skriver:

Han skal kastreres om tre uger når han skal vaccineres anden gang 

2-3 mdr lyder af meget. Jeg har hørt mere 14 dage til en måned. Jeg ved bare ikke hvornår jeg bare tør lade ham løbe ud uden at jeg er lige i hælene af ham 

kan godt følge dig..

har det selv svært med mine "børn", min hunkat på 5 og hankat på 3, tænk hvis der sker dem noget eller de kommer til skade eller ikke kommer hjem igen  puha.. bliver svært når de skal have lov til at være ude

Anmeld

29. september 2012

SussieThyssen

Lise skriver:

Jeg har en killing på omkring 14 uger. Jeg har haft ham i 1,5 uge. Jeg har haft ham i haven et par gange, og de seneste to dage uden stor, så han kunne springe rundt som han ville. Jeg kan sagtens kalde ham tilbage, men kunne mærke nu på vores seneste tur her i eftermiddag, at han var nysgerrig og ville en hel masse. Kunne ikke overskue tanken om at han skred, så jeg tog ham ind. 

Det er meningen at han skal have kattelem - sådan en chipstyret én, og han er allerede chippet (og registreret). Kattelemmen er også indkøbt og bliver monteret en af dagene. 

Nå, men nogen der har erfaringer med at gøre en killing udekat? Kan jeg godt allerede lade ham løbe i haven, uden at jeg halser efter ham. Jeg er bange for at han smutter - bør jeg også være det, eller skal jeg sænke skuldrene og stole på at han gerne vil være hos os?  Han virker meget tryg her allerede (på trods af den to-årige, der ikke helt forstår hvordan man behandler en misser). 

Håber nogen kan svare mig, og give mig til gode råd. Det er mit første kæledyr siden jeg flyttede hjemmefra min mor og far 

Jeg tror du roligt kan begynde at lukke ham lidt mere ud, men lad døren stå åben, så han selv kan smutte ind og ud, ellers vent til du har fået lemmen i.

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.