"børnehave"
Hej RIkke.
uha hvor skal jeg begynde. har været til samtale i min søns børnehave hvor jeg bare ville høre om hvordan han var sammen med de andre børn da han ik vil i børnehave fordi han ik har nogle allerbedste venner at lege med.osv. fik så afvide at de faktisk vlle ha mig til samtale pga det samme.
det viser sig så at han er begyndt her den sidste måned slå og sparke de andre børn og pædagoerne ik rigtig ved hvad de skal stille op med ham efterhånden.
og det kommer lidt bag på mig for hjemme har vi ik de problemer han er selvfølgelig i 3års trodsalderen lidt hysterisk hvis han ik får sin vilje men vi taler tit om at ham ik må slå og sparke osv.
(eks. der sidder andre børn og leger med noget som han vil have og hvis de ik afleverer det så slår han dem. eller skal de ud og lege og skal have tøj på står de så i vejen skubber han og vælter dem og så sparker han dem lige mens han går forbi. fik afvide af flere gange dagligt kommer de andre børn og fortælle at nu har han slået dem igen eller et eller ander forkert.)
når jeg så spør om hvorfor han har gjort det er hans svar bare at det ved jeg ik mor!
så nu håber jeg at du evt kan give os nogle tips bårde vi som forældre men også børnehaven kan arbejde ud efter så vi kan få rettet op på det her.
ps han er ellers en dejlig glad og velfungerende dreng.
Rikkes svar
Hej Chris
Det lyder som en rigtig kedelig situation i er kommet i der.
Mit råd er at i ikke skal tage om de konflikter som foregår nede i børnehave uden han selv bringer dem på banen. I skal endelig blive ved med at behandle ham som en dejlig dreng han er.
Når du spørger ham hvorfor han slå, er det helt normalt at han ikke kan svare. Det kan drenge på 3 år ikke.
Forsøg og give ham anvisninger til hvordan han skal reagere når han blive sur, frustreret og ked af det. Eks. du kan sige det til en voksen, du kan sige til de andre børn/drenge når du bliver sur med ord osv.
Personalet i børnehaven må klare og håndtere konflikterne dernede. Det er derfor de er der.
Selvfølgelig er det vigtigt at du fortæller dem hvis der sker nogle forandringer hjemme hos jer. Ydermere er det vigtig at fokusere på det som lykkes og det positive i hverdag. Det får ham til at vokse, frem for at visne.
Held og lykke
Venligst fra Rikke Rahm
Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.