SU eller dagpenge??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.331 visninger
6 svar
0 synes godt om
28. september 2012

MissTas

Hej piger ..

jeg har et spørgsmål jeg har tænkt længe over efter jeg har snakket med flere, som under deres barsel har fået dagpenge fremfor SU selvom de har været studerende.

Jeg er ved at læse til sygeplejerske og har selvfølgelig orlov/barsel fra uddannelsen nu og får udbetalt SU hver måned på knap 4500 kr.

Har snakket med flere, som overhovedet ikke forstår hvorfor jeg ikke får dagpenge i stedet for SU. Jeg ved ikke hvad der er rigtigt her, men skal jeg på dagpenge fremfor SU? ville jo kun give mig nogle flere penge mellem hænderne, så ville da være til min fordel med dagpenge i stedet. Har en veninde som selv fik dagpenge under hendes barsel, selvom hun var under uddannelse :/

håber nogle kan hjælpe mig og gi mig svar har jeg ret til dagpenge fremfor SU?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2012

Chevro

Er de klar over at du er på barsel?

For normalen er jo at man får barselsdagspenge. Jeg får dog meget lidt, da jeg ikke har været ude og tjene rigtig penge endnu så jeg får kun 6-7.000,- pr. Md. Men det er da mere end du får nu

Anmeld

28. september 2012

MissTas

Chevro skriver:

Er de klar over at du er på barsel?

For normalen er jo at man får barselsdagspenge. Jeg får dog meget lidt, da jeg ikke har været ude og tjene rigtig penge endnu så jeg får kun 6-7.000,- pr. Md. Men det er da mere end du får nu

ja SU ved det godt, da man har søgt om noget der hedder fødselsklip, som dækker at jeg får SU under min barsel. Men noget siger mig bare, at det måske ikke er det bedste for mig, hvis jeg kan få mere i barselsdagpenge ? :/ men ved ikke.. nu har jeg fået SU de første 7 måneder af min barsel ..

Anmeld

28. september 2012

Chevro

Ja det er nok lidt sent, men trist du ikke har været obs på det før - for det kan da helt klart svare sig!

Anmeld

28. september 2012

LilleChelle

Når du er studerende uden arbejde ved siden af, kan du kun få penge fra SU. 

Og det svarer som du får til en måneds SU. 

- Jeg er studerende + jeg har fritidsarbejde på 10 timer om ugen. Så jeg får her det første halve år næsten, både SU (fødselsklip) + fuld løn fra arbejdet. De sidste måneder af min barsel, får jeg så SU (fødselsklip) + barselsdagpenge (som går i stedet for arbejdet). 

Havde du været arbejdsløs, havde det gået over kontanthjælpen. 

Men for at du som studerende skal kunne få barselsdagpenge, skal du have et job der inden du går på barsel, har indebragt 120 timer over 13 uger. 

Anmeld

28. september 2012

Mette.

LilleChelle skriver:

Når du er studerende uden arbejde ved siden af, kan du kun få penge fra SU. 

Og det svarer som du får til en måneds SU. 

- Jeg er studerende + jeg har fritidsarbejde på 10 timer om ugen. Så jeg får her det første halve år næsten, både SU (fødselsklip) + fuld løn fra arbejdet. De sidste måneder af min barsel, får jeg så SU (fødselsklip) + barselsdagpenge (som går i stedet for arbejdet). 

Havde du været arbejdsløs, havde det gået over kontanthjælpen. 

Men for at du som studerende skal kunne få barselsdagpenge, skal du have et job der inden du går på barsel, har indebragt 120 timer over 13 uger. 

- sådan var det også da jeg var på barsel fra min uddannelse.

Anmeld

28. september 2012

lljj

Jeg nåede lige, at blive færdiguddanet sygeplejerske inden jeg gik på barsel.
For at have ret til barselsdagpenge skulle jeg opfylde følgende:
Have været medlem af DSA (Dansk sundhedsfaglig A-kasse, som jeg går ud fra du også er medlem af) i minimum et år. Plus haft et studierelavant arbejde, for ikke at få karrentæne den første måned. Heldigvis opfyldte jeg begge og får nu barselsdagpenge svarende til dimmitendsats.

Her kan du se dine rettigheder:

http://www.dsa.dk/Medlemsservice/Barsel/Betingelser%20for%20barsel.aspx

Der står dog som udgangspunkt at:
"

Er du studerende, kan du som udgangspunkt ikke få barseldagpenge. Du kan i stedet bruge fødselsklip via Statens Uddannelsesstøtte. Reglerne får du hos su.dk, din studievejleder eller hos Studenterrådgivningen.

Har du haft arbejde ved siden af studiet, kan du have ret til barseldagpenge fra kommunen, hvis du opfylder kravet om at have været tilknyttet arbejdsmarkedet i de sidste 13 uger og have været beskæftiget i mindst 120 timer i denne periode. Du skal samtidig have været i arbejde umiddelbart før fraværets begyndelse – det vil sige dagen før. Du bør kontakte din kommune om de særlige betingelser, der gælder for at opfylde dette beskæftigelseskrav. "

Håber det kunne give lidt svar

lljj

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.