Ammestop - er det egoistisk - og gode råd søges

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.194 visninger
7 svar
0 synes godt om
27. september 2012

An82

Så er det ved at være tid til ammestop herhjemme. Min lille pige er blevet stor, og er lige fyldt 10 mdr. Vi har været heldige med en problemfri amning, så hun har aldrig prøvet at få flaske. Pt. er hun på 2 amninger i døgnet - aften og nat (vi har lige droppet amnng tidlig morgen, da det tog appetitten fra morgenmaden).

Jeg er nu nået et punkt, hvor jeg gerne vil til at stoppe amningen - ikke fra den ene dag til den anden, men over den næste måneds tid, så hun er vænnet fra, når hun er knap et år. Jeg kan mærke, at det begynder at være ret hårdt at amme om natten, og derudover vil fortsat amning betyde, at jeg må sige fra til noge meget spændende arbejdsopgaver (risiko for afsmitning af kemikalier til modermælk). Er det egoistisk? Jeg har det bare lidt sådan, at efter først graviditet og så barsel trænger jeg til at prioritere, det jeg gerne vil. Og fysiologisk er hun vel ved at være klar?

Hvordan har I grebet det an med ammestop? Og er det ok nu?

Vi tænkte, at vi ville droppe putte-amningen først, da hun flere gange har vist, at den faktisk ikke er nødvendig for at sove. Og så efter 1-2 uger droppe natamningen, og tilbyde vand, evt. mælk af kop, i stedet for. Det jeg er mest bekymret for er, om hun kommer til at mangle trygheden og nærheden ved amningen, specielt efter hun er startet i dp for et par uger siden. Men efter lidt indledende natteuro virker det som om, at der er faldet ro på igen (selvom det med dp indtil videre ikke er nogen fornøjelse for hende).

Jeg er bare lidt nervøs for, at jeg tager noget vigtigt fra hende for at opfylde mine egne ønsker....Men omvendt så giver glad mor vel også mere glad baby??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2012

maria_wlt

Efter 10 mdr så synes jeg personligt at du har gjort dit

Det var noget andet hvis baby var 10 uger.. men 10 mdr så er barnet så stort at det er helt normalt at stoppe nu..

DU ER IKKE EGOISTISK 

Anmeld

27. september 2012

An82

maria_wlt skriver:

Efter 10 mdr så synes jeg personligt at du har gjort dit

Det var noget andet hvis baby var 10 uger.. men 10 mdr så er barnet så stort at det er helt normalt at stoppe nu..

DU ER IKKE EGOISTISK 

Tak

Anmeld

27. september 2012

Vidunderligeunger

lige meget hvornår man stopper, er man ikke egoistisk! det er noget man kan føle indeni, om man har lyst til at fortsætte eller ej..

Anmeld

27. september 2012

charlottekri

du kan sagtens stoppe med at amme hende nu. det var omtrent det samme tidspunkt jeg stoppede på, og hvis du har på fornemmelsen, at det alligevel bare er hygge amning fra hendes side, så kan jeg jo ikke se nogen grund til at lade være med at stoppe..

i kan evt. give hende en flaske majsvælling om natten i stedet for. min datter har ikke villet tage imod flasken før jeg stoppede helt med at amme (hun havde også suget mig helt tør på dette tidspunkt, der var ikke mere at komme efter)

og med hensyn til om du er egoistisk, så synes jeg det ikke, for hun er trods alt så gammel at hun sagtens kan spise normalt føde, og være dækket af det

knus charlotte

Anmeld

27. september 2012

An82

Vidunderligeunger skriver:

lige meget hvornår man stopper, er man ikke egoistisk! det er noget man kan føle indeni, om man har lyst til at fortsætte eller ej..

Tak. Jeg tror, jeg længe har været i en "boble", hvor jeg hele tiden prioriterede hende og glemte mig selv...

Anmeld

27. september 2012

An82

charlottekri skriver:

du kan sagtens stoppe med at amme hende nu. det var omtrent det samme tidspunkt jeg stoppede på, og hvis du har på fornemmelsen, at det alligevel bare er hygge amning fra hendes side, så kan jeg jo ikke se nogen grund til at lade være med at stoppe..

i kan evt. give hende en flaske majsvælling om natten i stedet for. min datter har ikke villet tage imod flasken før jeg stoppede helt med at amme (hun havde også suget mig helt tør på dette tidspunkt, der var ikke mere at komme efter)

og med hensyn til om du er egoistisk, så synes jeg det ikke, for hun er trods alt så gammel at hun sagtens kan spise normalt føde, og være dækket af det

knus charlotte

Jeg troede at det nærmest var umuligt at lære dem at tage flaske så sent - måske prøver vi det. For hun skal jo naturligvis ikke være sulten.

Jeg har en gang imellem prøvet at tilbyde hende lidt vand eller mælk i kop om natten (hun er rigtig god til at drikke af kop). Nogle gange har hun drukket det og lagt sig til at sove, og nogen gange er har hun ikke taget noget og så er det som regel endt med at jeg har ammet hende for at få nattero. Men jeg tænker, at så har det jo nok mere været vanen - for os begge to.

Anmeld

28. september 2012

Ka+Ma=Be

Som alle de andre skriver, kan du sagtens stoppe amningen nu Barnet har som sådan en brug for mælken mere og det lyder realistisk at fase ud hen imod at hun fylder 1 år (det var også min intention, på trods af at Benjamin nu er 13 måneder  .)

Umiddelbart ville jeg stoppe natamningen først, da det er den hårdeste at udholde (for mig i hvert fald). For os tog det 3 (hårde) nætter så vågnede han ikke længere om natten for at blive ammet Jeg ammer nu kun om morgenen og ikke alle morgener (og på vej mod, at stoppe helt).

Held og lykke med det 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.