Så er det ved at være tid til ammestop herhjemme. Min lille pige er blevet stor, og er lige fyldt 10 mdr. Vi har været heldige med en problemfri amning, så hun har aldrig prøvet at få flaske. Pt. er hun på 2 amninger i døgnet - aften og nat (vi har lige droppet amnng tidlig morgen, da det tog appetitten fra morgenmaden).
Jeg er nu nået et punkt, hvor jeg gerne vil til at stoppe amningen - ikke fra den ene dag til den anden, men over den næste måneds tid, så hun er vænnet fra, når hun er knap et år. Jeg kan mærke, at det begynder at være ret hårdt at amme om natten, og derudover vil fortsat amning betyde, at jeg må sige fra til noge meget spændende arbejdsopgaver (risiko for afsmitning af kemikalier til modermælk). Er det egoistisk? Jeg har det bare lidt sådan, at efter først graviditet og så barsel trænger jeg til at prioritere, det jeg gerne vil. Og fysiologisk er hun vel ved at være klar?
Hvordan har I grebet det an med ammestop? Og er det ok nu?
Vi tænkte, at vi ville droppe putte-amningen først, da hun flere gange har vist, at den faktisk ikke er nødvendig for at sove. Og så efter 1-2 uger droppe natamningen, og tilbyde vand, evt. mælk af kop, i stedet for. Det jeg er mest bekymret for er, om hun kommer til at mangle trygheden og nærheden ved amningen, specielt efter hun er startet i dp for et par uger siden. Men efter lidt indledende natteuro virker det som om, at der er faldet ro på igen (selvom det med dp indtil videre ikke er nogen fornøjelse for hende).
Jeg er bare lidt nervøs for, at jeg tager noget vigtigt fra hende for at opfylde mine egne ønsker....Men omvendt så giver glad mor vel også mere glad baby??
Anmeld