kristinards skriver:
Hej!
Min datter har de sidste to aftener (og den halve nat), skreget helt vildt når hun skulle sove. Ikke bare som normalt hvor hun godt kan græde og kalde lidt inde n hun falder til ro, men virkelig skreget som om hun er rigtig vred.
Nogle der ved hvad det kan skyldes, og hvad jeg kan gøre for at få vores gode hyggelige puttetider tilbage?
Er godt klar over det sikkert bare er for en periode, men det er virkelig hårdt at se hende sno og vride sig sådan, og føle at intet jeg gør kan hjælpe hende... Hun kaster sig rundt i sengen, vil op til mig bare for at ville ned igen, slår hovedet ind i tremmerne og smider dyne og sutteklud ud af sengen.
Hjælp mig!
Hun er lige knapt 2 år.
Hejsa. Puha, det lyder meget frusterende 
Altså jeg har måske lidt råd, men jeg ved ikke hvor meget af det du kan tage til brug, da jeg ikke ved hvordan det i forvejen er hjemme ved jer.
- Undgå tv i 30 minutter før sengetid, de 30 minutter skal bruges på at 'geare ned'.
- Få hende til at hjælpe dig med at rydde legesagerne op før sengetid, HVER DAG
- Gør hende klar over hvad der skal ske, fortæl hende at nu skal der børstes tænder fordi at...
- Find en god bog, som du læser lidt i hver eneste aften, mens hun ligger i sin seng - afslut med et natkys og en sang.
- Børn i den her alder kan godt pludseligt blive bange for mørket - tænd en lille natlampe og/eller lad døren stå på klem så lidt lys kommer ind.
- Spørg hende direkte: Er du sur fordi du ikke vil sove? (Måske hun svarer, måske ikke, men der bliver sat ord på HVORFOR hun er sur) Hvorefter du siger: Du skal sove nu, vi skal tidlig op imorgen eller lign.
Det foregår sådan hjemme ved os - og indtil videre kører det rigtig godt.
Held og lykke! 
-