"dreng knapt 3 år, er svær at putte i egen seng.vågner ofte om natten"
Min dreng på knap 3 år (til Januar) har det sidste laaaaaaange stykke tid være rigtig svær at putte - han fik nyt værelse i Febuar og var så stolt og lagde sig gladeligt til at putte og sov - men efter et par måneder gik det ligesom i vasken, han går gerne ud og får børstet tænder også går op i seng, men når han kommer op i sengen vil han ikke puttes, han begynder at græde voldsomt, vi har prøvet lidt af hvert, men det ligesom det ikke lykkedes - der er intet sket i forhold til forandringer - han sover 1 - 1,5 time til middag og vores morgner starter mellem 06-07
Han kommer i seng hver dag mellem 19.30-20.00
Hva ska jeg gøre?
Han vågner mange gange i løbet af natten og er ked af det, de sidste par nætter har jeg med lidt held fået ham til at putte inde i vores seng, også langt ham i sin egen når vi går i seng, men han vågner fortsat mange gange - han er umulig at sove i samme seng med, da han tonser rundt når han endelig sover...
Hjælp
Lisbeths svar
Hej !
Jeres lille dreng er vel snart børnehavebarn, måske er han startet.
Han er i en alder hvor der sker rigtig meget i løbet af dagen , og om natten skal hans hjerne bearbejde dagens indtryk.
Det kan være voldsomt med drømme og ubehag og give dårlig nattesøvn.
Er der sket ændringer i hans dagligdag, nye menensker nye børn. leger han godt, er han med i flokken af børn .
Deter en god ide og få snakket med dem der passer ham, om hvordan han trives om dagen.
Er der sket ændringer hos jer, som han endnu ikke har vænnet sig til.?
Målet er vel stadig hans egen seng og falde i søvn i.
Overvej nye muligeheder. Evt flyt sengen, lad der være lidt lys.
Når han har børstet tænder så kan i småsnakke om, at nu skal han ligge i sin seng og få nusset sine fødder af mor eller far. Fortæl en historie eller syng nogle sange for ham,mens han bliver fodnusset. det har en stor beroligelse på de små.
Når eller hvis han begynder at græde, siger du: Deter o.k du må gerne græde mor er her, hold ham på brystet og sig beroligende lyde. alt er godt, mor er her og du kan sove trygt.
Gå ikke fra ham førend han er godt nede i søvnen.
Hvis ikke det går, så kan han i en periode ligge på en madras på gulvet inde hos jer, så er der chance for nattesøvn hos alle.
Jeg vil lige sikre mig, at I har tænkt på om han har ondt et eller andet sted. Hvis det hjælper at hæve hans hovedgærde, kan det være væske i ørerne.
held og lykke emd projekt sove i egen seng.
Hav en skøn week end. Varme hilsne r
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk