Børnenavne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.181 visninger
7 svar
0 synes godt om
19. september 2012

Fie-ss

Kære medlemmer af baby.dk forum. 

Jeg håber ikke i føler at jeg overtræder en grænse ved at skrive herinde.

Jeg er journaliststuderende og skal til at lave min Bachelor her i efteråret, sammen med min makker Katrine.

Vores historie handler om navne, og alle de nye navne som bliver godkendt. Vi synes at udviklingen indenfor navne er rigtig interessant, og derfor laver vi et radioprojekt, hvor vi sætter fokus på flere forskellige aspekter af navngivningen. Hvorfor vælger man dette navn? Hvordan får man et navn godkendt? Hvad betyder det for forældrene? Og hvad betyder det for barnet?

Vi leder lige nu efter cases - altså forældre som har givet deres barn et specielt navn (eventuelt et af de nyere navne som er blevet godkendt), som kunne have lyst til at fortælle deres historie til os.

Hvorfor fandt de på dette navn? Hvilke overvejelser gik de igennem osv.

Er der nogen af jer brugere som kunne have lyst til dette?

Eller kender i måske nogen, som har givet deres barn et specielt navn?

Vi håber meget at høre fra jer.

Mvh. Fie Skjoldhof og Katrine Nielsen

fie.skjoldhof@gmail.com

27417558

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2012

Tullepigen90

Måske kunne det også være en idé at oprette et indlæg imed på sider som f.eks. navnesnak.dk

Anmeld

22. september 2012

Maja88

min datter er 1 af 2 i dk. men navnet var godkendt

Anmeld

26. september 2012

Fie-ss

Hej Maja.

Må jeg vide hvad din datter hedder?

Anmeld

26. september 2012

Sphynxlover

Min datter hedder Zia ved ikke hvor mange der hedder det

Anmeld

26. september 2012

Annette A

Vi har bevidst valgt navne ud fra kriteriet om, at der ikke skal være mange der har navnene. Vores begrundelse for dette har været at både min mand og jeg har meget almindelige navne og selv synes jeg det har været irreterende hele vejen igennem mit skoleliv og studieliv, at der altid var flere i klassen der hed det samme som jeg selv.

På min afsluttede bacheloruddannelse var der tre i min klasse jeg delte navn med og ved min forrige graviditetssacnning sad vi to kvinder i venteværelset og da der blev kaldt et navn op reagerede vi begge indtil efternavnet blev tilføjet. Synes bare det er rart for vores børn at de ikke konstant støder på en med samme navn, da vi jo også oplever i deres skole og institutioner, at nogen navne deles af rigtig mange.

Derudover holder vi også af kreativiteten ved at finde navne som ikke er alt for brugte, men hovedkriteret er hvor mange i Danmark der bærer navnet og at de kan bruge deres navne internationalt, da man aldrig ved hvor i verden mennesker ender med at bo. Til vores første barn fandt vi Theodor som lidt over 1000 mennesker hedder i DK og til vores anden dreng valgte vi Antonio som et sted mellem 300-400 mennesker hedder i DK.

Vi venter nu formentlig en dreng mere og har talt om navnet Caspian, som der så kun er ca. 27 der hedder i DK og hvis det mod forventning viser sig at være en pige, er Justine vores foretrukne pigenavn, som 89 kvinder i DK hedder.

Så nej vi ville konsekvent aldrig vælge et navn som stod på top-20 listen selvom vi kunne lide navnet.

Anmeld

26. september 2012

lljj

Spændene projekt

Min datter har også et specielt navn, men det var godkendt. I dag er der 16 personer med navnet.

Det var ikke med fuldt overlæg at vi valgte et anderledes navn. Jeg var mest til gammeldagsnavne og min kæreste til de mere populære klassiske navne, som jeg fandt kedelige.

Jeg selv er vokset op med et lidt anderledes navn (eller det var det, dengang jeg var lille. 'Liva' hedder jeg, det er nu blevet meget populært.

Ja grunden til navnet er vel lidt skør , da jeg mødte min kæreste havde han en bamse han engang havde fået, fordi han godt kunne lide figuren 'Bellis', fra tegnefilmsserien Powerpuf pigerne. Hun er sådan en lille, mørkhåret arrig drengepige med ben i næsen.
Da jeg så en aften skimter en liste igennem med godkendte pigenavne, faldte jeg over navnet og foreslog det for sjovt til min kæreste. Ja han kunne så godt lide det og dermed overvejede jeg det seriøst og med tiden kunne hun ikke hedde anden.

Har I andre spørgsmål er I velkomne til at skrive.

Med venlig Hilsen Liva, mor til Bellis

Anmeld

9. oktober 2012

Fie-ss

Tak for alle jeres svar.

Desværre har vi været nødt til at droppe opgaven igen, da vi ikke kunne dokumentare vores påstande ordentligt.

Men igen: Tak for jeres svar

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.