Som mor til store børn + plejebørn tror jeg, at jeg kan forsøge at råde dig lidt her 
I vores familie har vi altid kommunikeret..dvs talt med hinanden, og jo større de er blevet, jo mere er de gradvis blevet involveret i.
En af de ting, som jeg altid har gjort meget ud af er, at lære ungerne en masse om økonomi.
Jeg har aldrig lagt skjul på at det koster penge alt hvad man gør, og det er dyrt at være en familie, samt at få tingene til at hænge sammen.
De har altid vist at så længe de boede hjemme, så fik de hvad der var rimeligt til dagen og vejen, men ville de have noget derudover, så måtte de selv tjene pengene og spare sammen til det..med andre ord, få sig et job.
Naturligvis fik de en mobil, men en billig en. De fik hvad de skulle bruge i skolen af IT, men ikke luksus ting, men de basale fornødenheder til at klare det de skulle.
Nyt tøj ja bestemt, når det var tiltrængt, men ikke bukserne til flere hundrede kroner..det var de billige kopibukser fra Kvickly.
farve hår..joda, derhjemme..hvis de ville til frisør, så måtte selv betale.
De lærte også at man må hjælpe hinanden i hverdagen, og hvis mor ikke kunne køre, og de selv havde mulighed for at transportere sig, jamen så nyttede det ikke at mugge, så måtte de tage bussen, hoppe på knallerten eller hvad der nu var mulighed for, også selvom det regnede.
Tjente de penge, jamen så skulle halvdelen spares op, færdig!
Så længe de var under 18 skulle de ikke betale noget for at bo hjemme.
Ikke dem alle sammen af mine har haft job af betydning, det har været afhængi af evner og koncentration omkring skolen m.v. men da de blev 16 har de fået rådighed over en del af deres børnepenge, og har så selv måttet fordele og klare sig for det de fik, hvis de ikke havde job ved siden af.
Jeg har været ret kontant i den retning, men de har alle som en også lært at blive gode økonomer, og har kunnet flytte hjemmefra som 18 årige og stå på egne ben og helt klare sig selv, uden jeg har behøvet at bekymre mig.
vedr. din store pige, så tag en god snak med hende om det at tage ansvar for hinanden i dagligdagen..OG at tage ansvar for sig selv, hun er voksen nok til det.
Og så må du sætte andre boller på suppen angående hvad hun selv skal betale og hvad I som forældre er forpligtet til at betale.
Jeg mener ikke, hvis pengene er små at det er jeres opgave at betale hendes frisør..især ikke når hun har job.
Og så for hendes egen skyld, så vil jeg også mene, at du skal lære hende at spare op NU.
Du har 3 børn mere, der skal have udstukket nogle retningslinjer, så du kan lige så godt fastlægge dem nu.

Kærligst
Sussie