Hjæææææææælp piger.
Jeg skal op til pæd. eksamen i morgen (læser til pædagog.)
Har skrevet om inklusion.
Har bl.a. skrevet:
Ifølge Vygotsky foregår barnets udvikling på to niveauer: På det relationelle, mellem folk (interpersonelt) og på det individuelle niveau, inde i barnet (intrapersonelt). Han siger at det individuelle formes ud af det relationelle (Andersen 2004).
Læringsmiljøet i et fællesskab er derfor vigtig for barnets sociale udvikling, da udviklingen sker i relationer med andre. Pædagogen skal dermed have øje for, at udviklings- og læringsmiljøet er tilpasset det enkelte barn, for at støtte barnet i den bedst mulige udvikling. Et godt fællesskab er dermed med til at danne et godt læringsmiljø.
Giver det mening?
Og så har jeg skrevet noget om måden at forstå inklusion på og lavet en lille figur med at det kan forståes ud fra en politisk diskurs og en faglig diskurs.
Ved den faglige har jeg skrevet:
Faglig diskurs:
Deltagelsesmulig-heder for hver enkelt individ. Målperspektivet er at skabe udviklings- og læringsmiljøer.
Hvis i skal forklare hvad udvikligs og lærings miljøer er, hvad vil i så sige???
Og så skal jeg ind og fremlægge alene i 5 min. hvor jeg har tænkt mig at snake om inklusion af henviste børn der har dansk som andet sprog...
Har bl.a tænkt om jeg kan sige sådan her:
-
I den daglige praksis er det også vigtigt at pædagoger skaber mulighed for differentirede fællesskaber, som giver de henviste børn mulighed for at deltage i mange forskellige aktiviteter og fællesskaber, og derved skabe mulighed for en alsidig udvikling. Det handler om at pædagogerne møder barnet der hvor det er, og viser det interesse, engagement, og viser interesse for barnets interesse områder og kompetencer.
Her er det også vigtigt at have øje for barnets nærmeste udvikllingszone, også kaldet NUZO af Vygotsky. Så ledes skal pædagogen sørge for at tilrettelægge aktiviteter der er tilpasset det enkelte barn. Det må hverken være for svært eller for nemt, da barnets ellers mister interessen og muligheden for at glide ud af fællesskabet.
(flow)
-vil jeg kunne fortsætte med at når barnets er i disse ativiteter og det hverken er for svært eller for let har barnet mulighed for at komme i en flow tilstand???? det er også vygotsky ikke?
Skal op i morgen og det hele kører bare rundt... så håber i kan hjælpe........
Er anonym da jeg lider af eksamens angst og har det svært ved hvis folk ved jeg skal op i morgen. (kender nogen herinde) håber i forstår
Anmeld