Søger gode råd og budgetligning!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

914 visninger
11 svar
0 synes godt om
17. september 2012

christina92

Hej alle

Jeg sidder lige og forsøger at få et overblik over vores nuværende økonomi, da der på det sidste har været mange ændringer i udgifterne og indtægterne.

Vi har ikke fælles konto men deler udgifterne

Søger gode råd om hvordan det køre i jeres husholdning?

Jeg får alm. SU(lige nu fødselsklip) og SU-lån

Kæresten alm. SU, SU-lån og fra Okt. ekstra klip i form af mixklip da han bliver far

På forhånd tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. september 2012

Jupiter

Vi får alle vores faste regninger trukket fra en budget konto (fælles konto), og vi har regnet ud hvad det i gennemsnit er pr. måned på et helt år, og så sætter vi halvdelen af det beløb ind hver.

Så skiftes vi ellers til at handle alt efter hvem der lige har mest på sin konto - og vi har aldrig haft problemer.

Grunden til at vi gør det sådan, er at  kæresten tjener meget mere end mig på elevløn, og det har jeg det fint med, så længe han spæder mest til i husholdningen - og det gør han heldigvis

Anmeld

17. september 2012

christina92

Jupiter skriver:

Vi får alle vores faste regninger trukket fra en budget konto (fælles konto), og vi har regnet ud hvad det i gennemsnit er pr. måned på et helt år, og så sætter vi halvdelen af det beløb ind hver.

Så skiftes vi ellers til at handle alt efter hvem der lige har mest på sin konto - og vi har aldrig haft problemer.

Grunden til at vi gør det sådan, er at  kæresten tjener meget mere end mig på elevløn, og det har jeg det fint med, så længe han spæder mest til i husholdningen - og det gør han heldigvis

Jeg er ved at gøre det samme, i forhold til at regne alt fast ud og dele i to.

Det faste i overføre i hver måned til budgetkonto er så uden mad og husholdningsting? Dem hæver i hver især?

Anmeld

17. september 2012

Dinna88

Vi har hver især:

- En opsparing

- Et budget

- En lønkonto

og fælles har vi en budgetkonto.

Alt fælles kører over det fælles budget, resten kører over eget budget. det er som end bare sådan vi gør det herhjemme, to personer på SU. Så styrer vi selv hvad vi smider på hver sin opsparing og hvad vi har til os selv hver måned.

Anmeld

17. september 2012

AndreasMor84

Vi har en fælles budgetkonto, hvor vi trækker ALLE udgifter til husleje, forsikring, el, internet, licens, vuggestue osv.

Derudover har vi en fælles madkonto, hvor vi overfører et fast beløb til hver måned og dermed ved vi hvad vi har at handle for. Til denne konto har vi så hvert vores dankort og det fungerer rigtig fint for os På den måde er vi lige om alt og ingen kommer til at "skylde" den anden noget

Anmeld

17. september 2012

christina92

Hvor meget ca. er jeres faste udgifter steget efter 1. barn ??  

Har i et ca. overblik over det?

Anmeld

18. september 2012

Jupiter

christina92 skriver:

Jeg er ved at gøre det samme, i forhold til at regne alt fast ud og dele i to.

Det faste i overføre i hver måned til budgetkonto er så uden mad og husholdningsting? Dem hæver i hver især?

Ja, mad og husholdning køber vi hen ad vejen fra vores egne konti

Anmeld

18. september 2012

LR85

Vi har opdelt alle fællesudgifterne, som vand, husleje, vuggestue, internet og lign. 

Det blir fx 5000 til hver. 

Så lægger vi vores egne udgifter til, som telefonregning, buskort, fitness, a-kasse mm. 

Det er fx 1500 fra mig og 1850 fra manden. Så overføre vi de fælles 5000 + de 1500/1850 kr til bugdetkontoen (vi runder altid alle beløb op, så der ALTID er lidt overskud)

På den måde overføre vi til alle regninger, og det der er tilbage er til sjov og ballade, mad, bleer og lign. 

Vi plejer a handle ca lige meget ind. 

Sådan har vi gjort i 3 år, og det har fra dag ét fungeret. 

Anmeld

18. september 2012

HeXeri

christina92 skriver:

Hvor meget ca. er jeres faste udgifter steget efter 1. barn ??  

Har i et ca. overblik over det?

Vores dreng er 2 nu, men det var først da jeg stoppede med at amme at vi begyndte at kunne mærke ham i vores budget. Indtil da var det jo bare babsen ud og lidt nye bleer (50 kr for 50 stk. Astma- og allergifonden samt svanemærkede bleer i Rema1000) og ammeindlæg til dig - husk dem for himlens skyld! (Ingen havde fortalt mig det så den 3. nat drengen var her, stod jeg op til en seng der var fuldstændigt gennemvåd af modermælk...)

Nå - skal du ikke amme skal du jo have noget MME. Såvidt jeg husker er der ret stor prisforskel på om det er de økologiske, de specielle. Og nogle flasker, sutter til flaskerne.

Herhjemme har vi 4 konti, 1 privatkonto til hver, 1 budgetkonto og 1 opsparing. Alle børnepenge ryger over på opsparingen og vi kan frit flytte penge fra og til den. Så har vi altid til det han står og skal bruge her og nu og vi har til sommerferier, fødselsdags- og julegaver og de dyre ting i livet.

Vi har nu et madbudget på 2000-2500 pr månede. Vi laver madplaner hver uge og hander hver lørdag formiddag, så vi kun skal have mælk, frugt og det løse i løbet af en travl, travl uge.

Ellers blander vi os ikke i hinandens budget. Ud over at han ruller øjne når jeg køber nye sko

Anmeld

18. september 2012

christina92

HeXeri skriver:

Vores dreng er 2 nu, men det var først da jeg stoppede med at amme at vi begyndte at kunne mærke ham i vores budget. Indtil da var det jo bare babsen ud og lidt nye bleer (50 kr for 50 stk. Astma- og allergifonden samt svanemærkede bleer i Rema1000) og ammeindlæg til dig - husk dem for himlens skyld! (Ingen havde fortalt mig det så den 3. nat drengen var her, stod jeg op til en seng der var fuldstændigt gennemvåd af modermælk...)

Nå - skal du ikke amme skal du jo have noget MME. Såvidt jeg husker er der ret stor prisforskel på om det er de økologiske, de specielle. Og nogle flasker, sutter til flaskerne.

Herhjemme har vi 4 konti, 1 privatkonto til hver, 1 budgetkonto og 1 opsparing. Alle børnepenge ryger over på opsparingen og vi kan frit flytte penge fra og til den. Så har vi altid til det han står og skal bruge her og nu og vi har til sommerferier, fødselsdags- og julegaver og de dyre ting i livet.

Vi har nu et madbudget på 2000-2500 pr månede. Vi laver madplaner hver uge og hander hver lørdag formiddag, så vi kun skal have mælk, frugt og det løse i løbet af en travl, travl uge.

Ellers blander vi os ikke i hinandens budget. Ud over at han ruller øjne når jeg køber nye sko

Hehe herhjemme er det nok mig der ruller med øjenene

Synes jeres måde lyder rigtig fornuftig og meget ligesom det vi køre/gerne vil køre.

Jeg satser meget på at amme, også fordi den lille ellers skal have det der specielle MME til allergi børn

tusind tak for dit svar!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.