Hvad gør jeg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

679 visninger
9 svar
0 synes godt om
15. september 2012

mpr

Både mødre og bonusmødre må byde ind her. Og ved ikke om den er placeret rigtig tænkte bare det var børnerelateret så.

Men hvad gør i for at aktivere jeres unger? Altså imellem 4-5 år? 

Det er intet problem at aktivere min bonusdatter i hverdagene, men i weekenderne synes jeg det er sværere. Fx dage som i dag hvor vejret er koldt og vådt og virkelig ikke indbydende til at skulle ud i. Pigen har været pyller siden hun stod op med sin far kl 7 i morges. Har prøvet at lave lidt af hvert, haft hende i bad, lavet puslespil, spist sammen med hende, tegnet, klippet i papir, leget med hende 1½ time ud i et, men sekundet hvor jeg sagde at nu måtte hun lege selv, så brød hun sammen i gråd, prøvede at tigge mig om at lege videre og da jeg forklarede hende at jeg havde brug for en lille pause fra at lege så styrtede hun ind på værelset og smækkede med døren og en kæmpe skyldfølelse skyllede ind over mig, men havde været i gang i 5 timer hvor hun havde haft min opmærksomhed konstant, imens far fik en lur fordi han ikke rigtig kunne sove i nat... Han aktivere hende nu så jeg lige kan slappe af og vi har valgt at tage på mac d i aften så hun kan komme af med noget energi inde i deres lege rum.. Men puha..

Hvor længe leger i med ungerne af gangen osv.? Og hvordan klare jeres at skulle lege selv? Gode råd ønskes virkeligt!

Føler mig virkelig lidt lorst og bliver ked af at hun bliver så ulykkelig... Især når hun plejer at være god til at lege selv 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2012

Rockertand

Jeg tror, at du skal lære at sætte grænser - det gør man også for sine egne børn, og hvis de får lov at køre dét show, så bliver det ikke særligt rart for nogen af parterne.

Det er dig, der er den voksne, og hvis du ikke ønsker, at det hele skal foregå på hendes præmisser, så skal du sige fra - som det er nu, så er det jo hende, der sætter dagsordenen.

Anmeld

15. september 2012

mpr

Rockertand skriver:

Jeg tror, at du skal lære at sætte grænser - det gør man også for sine egne børn, og hvis de får lov at køre dét show, så bliver det ikke særligt rart for nogen af parterne.

Det er dig, der er den voksne, og hvis du ikke ønsker, at det hele skal foregå på hendes præmisser, så skal du sige fra - som det er nu, så er det jo hende, der sætter dagsordenen.

Det er selvfølgelig rigtig det du siger  Har bare ikke børn selv og har nok ikke helt fået sat grænserne fuldt ned endnu.. Så synes virkelig det er lidt svært når det ender på den her måde.. Har måtte aktivere de her 5 timer for at hendes far kunne få bare en smule søvn da han abselut intet fik i nat og han stod op med hende kl 7.. Og aktiverede jeg hende ikke så forsøgte hun at komme ind og vække far.. Så stod virkelig og ikke vidste hvad jeg skulle gøre til eller fra.. For har prøvet at sætte grænser og så begyndte hun at råbe op og ville jo heller ikke vække ham for så var det jo lige vidt..

Anmeld

15. september 2012

Ciss

Hvis det er helt krise, regn og kulde ude, og man bare er nødt til at få en pause og lige samle sig, så har jeg nogen gange ringet op til bedsteforældrerne og hørt, om de har tid og lyst til at snakke med X 5 min. Enkelte gange har jeg også bare smidt alle principper over bord, og så har vi sat en film på og hygget os.

Ellers forsøger jeg, at få hende i gang med noget, som hun kan sidde med ved køkkenbordet mens jeg går lidt til og fra, og vi evn kan snakke sammen selvom jeg har ryggen til og står og skærer grøntsager f eks.

Anmeld

15. september 2012

Mor til Frederic og Freya

Chel1992 skriver:

Både mødre og bonusmødre må byde ind her. Og ved ikke om den er placeret rigtig tænkte bare det var børnerelateret så.

Men hvad gør i for at aktivere jeres unger? Altså imellem 4-5 år? 

Det er intet problem at aktivere min bonusdatter i hverdagene, men i weekenderne synes jeg det er sværere. Fx dage som i dag hvor vejret er koldt og vådt og virkelig ikke indbydende til at skulle ud i. Pigen har været pyller siden hun stod op med sin far kl 7 i morges. Har prøvet at lave lidt af hvert, haft hende i bad, lavet puslespil, spist sammen med hende, tegnet, klippet i papir, leget med hende 1½ time ud i et, men sekundet hvor jeg sagde at nu måtte hun lege selv, så brød hun sammen i gråd, prøvede at tigge mig om at lege videre og da jeg forklarede hende at jeg havde brug for en lille pause fra at lege så styrtede hun ind på værelset og smækkede med døren og en kæmpe skyldfølelse skyllede ind over mig, men havde været i gang i 5 timer hvor hun havde haft min opmærksomhed konstant, imens far fik en lur fordi han ikke rigtig kunne sove i nat... Han aktivere hende nu så jeg lige kan slappe af og vi har valgt at tage på mac d i aften så hun kan komme af med noget energi inde i deres lege rum.. Men puha..

Hvor længe leger i med ungerne af gangen osv.? Og hvordan klare jeres at skulle lege selv? Gode råd ønskes virkeligt!

Føler mig virkelig lidt lorst og bliver ked af at hun bliver så ulykkelig... Især når hun plejer at være god til at lege selv 

Hun hier nok efter opmærksomhed lige pt - som der ikke er så meget af i hverdagen?

For syntes det er vildt at selv efter 5 timers opmærksomhed at hun reagere sådan, Frederic ville få et flip hvis vi skulle lege sammen i 5 timer uafbrudt..

Frederic er lige blevet 4 år og kan sagtens selv lege og aktivere sig selv i en del timer..

Sådan som idag har han siddet og set en dvd - selv på eget værelse. Siddet under sin ½ seng og leget med puslespil, leget med hans traktore osv. Vi har sammen spillet vendespil omkring middag og først nu her blver der leget med brio i køkken/alrum alle mand. Freya på 5 mdr ligger og ruller rundt og vi hygger mens maden er i ovnen.

Anmeld

15. september 2012

TbCp

Bor hun hos jer?

Anmeld

15. september 2012

trunte89

her læser vi bøger, spiller spil, tegner, klippeklistre, leger med opgavebøger, leger gemmeleg, gemmer ting den anden skal finde, spiller computer og ser tv/film, bager.

Men ellers så gælder det om at sige fra en gang imellem, og det er OK at sige fra og trænge til en pause!

Anmeld

15. september 2012

tinasmor

Min datter er heller ikke så god til at lege selv. (samme alder som din bonusdatter) Jeg gik hele tiden og ventede på, at det skulle komme, da jeg kunne se veninders børn var meget bedre til at sidde i timevis og lave perler eller læse. Men min datter har en masse krudt bagi. Hun er tilgengæld rigtig god til at lege med alle andre børn, både dem hun kender og ikke kender. Så hun kan lege i timevis i vores gård sammen med andre børn.

Nu spørger du, hvad vi andre gør for at aktivere. Her bruger vi tit alle de tilbud der er i byen omegn. I dag har vi (far, mor, støresøster og lillesøster) været til legestue hvorder bagefter var brunch. Om eftermiddagen har vi været hos en veninde som har aldersvarende børn.

I morgen er der åben landbrug, så der tager vi ud "på landet" og kigger på dyr.

Sidste weekend var vi på biblo, og en anden gang et legeland hvor børnene kunne boltre sig.

I weekenden får hun også lov at spille lidt Ipad eller se en Disney film og så er der tid til at læse ekstra bøger, eller memoryspil mv. Pt leger hun også med My little Pony og tegner en del.

Vi prøver at dele det lidt op, så hun om formiddagen leger selv hvorefter vi så laver noget som familie (hvor vi tager ud til alle, de ofte gratis tilbud, der er i Kbh.

Anmeld

15. september 2012

mpr

Ved ikke om hun hier efter opmærksomhed i hverdagen de hverdage vi har hende plejer det at være afslappet da det kun er nogle få timer af gangen der og der har hun også været i børnehave en hel dag, så der er energien i forvejen kun til at lege stille og roligt. Hun bor ikke hos os og vi plejer kun at have hende fra fredag eftermiddag til søndag eftermiddag, nu har vi så fået udvidet samvær med hende og har hende allerede fra torsdag hver anden uge når vi skal have hende på weekend. I dag har bare været rigtig svær, hun har ikke ville tage tøj på selv, det har hun ment hun ikke kunne, og sådan var det også med leg. Hun var overbevist om at hun ikke kunne lege selv.. Har bare rigtig svært ved at stå og holde ved at jeg har brug for en pause når hun begynder at græde får så dårlig samvittighed og føler det er mig den er gal med  

Anmeld

15. september 2012

trunte89

prøv evt at sætte et minutur ( 30 min fx) og så sig, at når uret ringer, så kan I lege igen. Men indtil uret ringer, så skal hun selv finde på noget.
det har vi nogle gange haft gjort.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.