Anonym skriver:
Jeg er 18, men har haft det siden jeg var 11, og det har altid været regelmæssigt...
Du har højest tænkeligt et hormonspring.
de fleste kvinder får hormonspring mellem hvert 7. til 12. år, og det skyldes at cellerne i hele kroppen bliver fornyet og udskiftet et sted der imellem.
Noget af det sidste der bliver udskiftet i kroppen er netop cellerne der producerer hormoner, og selvom de kopierer sig selv, vil der altid opstå små forandringer, som igen gør at der kan opstå ændringer i kroppens cyklus.
Mange kvinder oplever netop, at mens pludseligt springer over, at den varer længere eller kortere, bliver mere eller mindre kraftig og så videre, nogle får pludselig menssmerter, hvad de ikke havde før, andre at menssmerter, som før var kraftige klinger af.
Og ligesom at en graviditet kan ændre på kroppens cyklus, så kan hormonspringene altså også gøre det.
Så jeg tror bestemt ikke du skal være urolig.
Iøvrigt kan fx slankekure, kostændringer, pludselig kraftig dyrken motion og den slags ændre ens cyklus, og endeligt, hvis du fx er flyttet sammen med en veninde eller i bofællesskab med en flok piger på et kollegie, ligeledes ændre det.
Kvinder der bor/opholder sig tæt på hinanden menstruerer ofte samtidigt..de påvirker hinanden hormonalt med duftstoffer, såkaldte feromoner.
Men det er altid en god ide at få en snak med lægen, hvis der opstår mærkbare ændringer i ens krop, for det kan godt være noget, der skal behandles.

Kærligst
Sussie
Anmeld