Anonym skriver:
Jeg har tidligere skrevet indlægget "Døende mor" - indlægget handler i bund og grund om at min mor er meget kræft syg, og kun får smertestillende og ingen anden behandling - kort sagt har hun altså kun ganske kort tid igen at leve i.
Min søn på 7 år er meget stærkt knyttet til hende, der har altid været et helt særligt bånd i mellem de to.
Han ved at hun snart skal dø, og han er ulykkelig...
Den anden dag sad han lige så stille, og jeg kunne se at han var ked af det, og jeg spurgte lidt ind til hvad han var ked af osv., men desværre reagerede han ved at blive vred, tørrer tårerne bort og sige "jeg er ikke ked af det, jeg er ikke ked af det".
I skolen var han den anden dag pludselig blevet væk, en lærer havde fundet ham grædende på en øde gang - her fortalte han til læreren at han var ked af det fordi hans elskede mormor skal dø. Der blev heldigvis taget godt af ham, han kom med på kontoret hvor han fik slik, og en lang snak med en lærer han er fortrolig med. Læreren på skolen har foreslået at han kommer med i en sorggruppe, hvilket jeg har sagt ja til.
Egentlig er jeg rigtig ked af at han ikke vil tale om det her hjemme, men på den anden side tror jeg også det er godt for ham at tale med nogen som ikke er direkte relateret til hans mormor.
Så er jeg også kommet til at tænke på om vi overreagerer, der er jo børn der mister deres forældre, som selvfølgelig har det endnu værre, og de har da mere "ret" til at være med i en sorggruppe, end min søn har? Der er jo massere af børn der mister deres bedsteforældre, så det er jo ikke noget helt specielt eller hvad?
ingen har mere ret end andre til at være i en sorggruppe, og vurderes det at din søn har behov for det, så skal han endelig have lov.. det kan være en meget stor ting at miste bedsteforældre, ofr nogen børn er de faktisk tættere med dem end de er med deres forældre (jeg siger ikke det er sådan ved jer, men ved nogen)
uanset hvad så kan man ikke sætte en definition på hvordan det er tilladt at sørge, og din søn er tydeligvis meget præget af at hans mormor skal dø, og derfor skal han have lov til at være med i en sorggruppe på lige fod med andre børn som mister nogen tæt på.. Som du også skrev, så har de to et helt særligt bånd, og det skal han nu til at leve videre uden om ganske kort tid..
jeg ysnes det er en god ting at skolen foreslog dette, på den måde får han hjælp til at håndtere hans sorg, og han finder ud af at det er helt legalt at græde ind imellem og han får lov at sætte ord på de ting han tænker på, og han kan hjælpes på en helt anden måde end i kan hjælpe ham på..