"15 måneder vågner hver nat og skriger"
Hej Lisbeth.
Jeg har en datter på 15 måneder. Hun har i lang tid sovet igennem hele natten. Hun havde så en periode hvor hun altid vågnede omkring kl 04.00 og bare skreg og skreg. Jeg kunne slet ikke komme i kontakt med hende, og hun faldt kun til ro når hun fik flasken. Det er noget tid siden det er sket, men hvad kan det være?
Hun er nu kommet ind i en træls rytme med at vågne imellem 02 og 04. Hun bliver ulykkelig hvis jeg bare forsøger at give hende sutten, at sidde hos hende hjælper ikke det mindste. (Har en nat siddet vågen derinde i 2 timer i håb om at hun ville falde hen). Men det eneste der hjælper er at hun kommer ind til mig og får sin kære flaske. Det er desværre ikke altid hun falder i søvn, men det er den eneste måde jeg kan få hende til at slappe af på.
Så nu tænker jeg om hun måske skal til at stoppe med de 2 flasker det efterhånden bliver til hver nat? (Altså en aftenflaske og en om natten). Tænker nemlig lidt om det kan være en vane at hun skal vågne og have flaske om natten? Eller om hun måske faktisk er sulten? Hun er så glad for den, og frygter rigtig meget hvordan hun vil reagere når hun en dag skal stoppe med den. Men man høre jo også om at det ikke er godt for tænder osv.
Hun spiser generelt ikke så meget, så hun er bestemt ikke overvægtig.
Håber du kan komme med endnu et klogt svar på mine bønner.
Mange hilsner Sara & Filuca.
Lisbeths svar
Hej !
Nattesøvnen kan ofte spoleres og hun e ri en alder hvor udviklingen på det psykiske plan går med stormskridt.
Jeg har en afslappet holdning til flasken, er hun glad for den, så giv hende den me dgod samvittighed.
Du kan måske få hende til at spise en portion grød inden sengetid, så hun har en god fyldt mave at sove på.også selvom hun har fået aftensmad.
Så kan det være hun sover igennem.
Hvis ikke det hjælper, så flyt hende ind ved siden af din seng, så du kan række over til hende. Hun trænger måske til at være nær dig i en periode.
Og så til sidst det jeg altid tænker på. ørerne?.
Hæv hendes hovedgærde, hvis der er væske i mellemøret som trykker giver dte smerter, og deter ofte midt på natten, de vågner og mærker det.
Håber du kan bruge dette, og du finder ud af hvorfor hun vågner
og græder,
held og lykke med nattesøvnen.og barnet.
Varme hilsne r
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld