Eksperthjælp: Redskaber til at hjælpe til forståelse af pige 3 år.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

805 visninger
0 svar
0 synes godt om
10. september 2012

Lisbeth Jess

"Redskaber til at hjælpe til forståelse af pige 3 år. "

Hej Lisbeth

Nu prøver jeg dig, da du giver konstruktive svar der passer til min måde at opdrage på..

Dog må jeg jo erkende at noget er gået lidt skævt.. Jeg har to piger på henholdsvis 2 og 6 og det er den ybgste jeg skriver til dig om..

Hun er en pige med spidse albuer, derved ment at hun nok skal komme frem i verden - at hun ikke er en lille forsigtig en, men hold nu op et sind hun har! 

Gør tingene ikke som hun vil så skriger hun..

Kommer vi ikke med det samme hun kalder så skriger hun..

Beder vi hende f.eks tage nattøj på, så trækker hun den gerne så længe at vi til sidst hæver stemmerne - altså sure/irriterede..

Beder vi hende om noget kan hun også få det vendt til at hun liiige skal noget inden hun gør det..

Hun er en super fræk pige, den anden dag sad hun og lavede bobler ved aftensbordet og jeg bad hende stoppe flere gange.. Så tager hun sin hånd op foran sin mund og fortsætter som om jeg ikke kan se det!! 

Jo jeg er nok en kende frustreret overr hendes adfærd i forhold til frækhed og hysteri for det er jo min kyld at det har udviklet sig så meget..j jeg tror på at børn er født med et bestemt sind, men det er op til forældrene at lære barn at tøjle dette sind - om barnet så er for blid eller fræk og der er her vi så ikke har magtet opgaven..

Hun er en super dejlig snu og charmerende pige, men lidt værktøjer mangler jeg altså til at hjælpe hende med at kontrollere sindet..

Vi har nogengange gjort det at når hun kammer over så kommer hun ud i gangen og sidde på en skammel til hun er faldet ned igen - og her skal set understreges at hun kan se os enten inde i stuen eller ude i køkkenet, det er ikke sådan at hun lukkes ude af fællesskabet og bagefter når hun er kontaktbar snakker vi med hende..

Det blev langt... Håber du har nogle redskaber eller forslag til hvor jeg kan søge mer viden om dette..

Mvh Anja

Lisbeths svar

Hej Anja!
Deter så frustrende når de små ikke hører efter, bevidst e rlænge om det og ikke vil smarbejde, forældres tolkning.

Jeg tror det, der går galt hos jer er at I tænker jeres lille skønne datter bevidst ikke hører efter, ikke gider tage nattøj på og bevidst er uartig,
jeg tror hun meget fint opfylder de negative forventninger I har til hende.

Hun erkun 3 år. en tre årig kan ikke udskyde sine behov særlig lang tid,.
Hun kan ikke argumentere som en 6 årig. Hun kan græde. og blive vred, eller lave ballade så hun bliver set .''
Hun skal have små korte beskeder, som f-eks. se her er dit nattøj,,jeg vil have du tager det på, i en kærlig tone. bliv hos hende.
Du kan ikke forvente en tre årig gør hvad der bliver sagt uden du er der og støtter hende.
Ros hende for alle de ting hun gør godt, når du opdrager, gå efter adfærden og ikke barnet .
Se hende som den skønne pige hun er, og ikke en uartig,snu og hysterisk pige,.
I mit liv er børn ikke hysteriske, de er i deres følelsers vold, og det er os som forældre, som bliver afmægtige og har svært ved at rumme dem, som kalder børnene hysteriske.
(Hysteri er en psykiatrisk diagnose)

Jeg tror du skal vende 180 grader, og ligesom starte forfra . Se hende med nye øjne, Giv hende masser af nærvær og positiv opmærksom hed. Vær om hende. sig: jeg vil gerne have du.Tar tøj på, spiser med en gaffel, drikker fra koppen, holder munden lukket, børster tænderne , .
Sig det du vil have istedet for det du ikke vil have.
Giv hende alenetid med dig, fortæl hende hvor meget du elsker hende og er så glad for at være hendes mor.
. Hun vil gøre sig umage og samarbejde , børn vil så gerne samarbejde og være gode nok i.f.h til forældrene.
Hun vil stadig blive vred når hendes behov ikke blive ropfyldt, og det er o.k vrede skal rummes med empati. Ja du er vred nu fordi du ville have en is?. jaa dumme mor. Ja du er sørme vred,. Bevar roen og sig fast og kærligt, du er så vred ,det må du gerne være og alligvel får du ikke en is, eller hvad det nu er hun vil have som hun ikke får.

Min erfaring med børn er, at når de oplever , at alle deres følelser kan rummes, at der er trygge kærlige rammer, med forældre som guider med klare tydelige grænser, så ændres hverdagen, og konflikterne bliv e r færre.
Jeg håber at du bliver inspireret , og formår at rumme hende lidt mere, og jeger sikker på du er en vidunderlig mor til dine to dejlige piger.
Derer en bog som hedder. forstå dit barn 0 til 8 år..
Derer en masse bøger på biblioteket omkring børn, deres udvikling og måder vi forældre kan rumme dem på.
Held og lykke fremover. Varme hilsne r
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.