Min mand og jeg har været i gennem 5 IUI og 1 IVF gennem 4 1/2 år.
IUI er hvor man kan få nogle hormon piller som hjælper kroppen til at modne flere æg. Manden aflevere en sædprøve som bliver oprenset. Gynekologen tager så den oprenset sæd og føre det op til livmoderen gennem et lille rør. Nogle kvinder mærker det ikke, jeg har altid følt det som om nogle niver mig eller også så mærker jeg en svigende fornæmmelse. Jeg har også haft det en smule minses ligende smærter bagefter.
Nogle for homonerne via en sprøjte. det skulle jeg de sidste 2 IUI
IVF kan forgå på flere måder. Jeg har kun prøvet den korte produkol med Menopur. Jeg var først til samtale på Roskilde fertilitets afd. Der blev vi informeret om hele behandlingen osv.
Ved første minses dag ringer man til hospitalet og melder sig til behandlings forløb. Så får man en tid til scanning hvor man for et skema som lægen udfylder. På skemaget står der hvilket medicin du skal ta hvor meget du skal ha af det og hvor længe.
Jeg fik en lille blå pose med en gul plastik bøtte til nåle, en blå pen nogle små nåle som skal skrues på pennen. En sygeplejeske forklarede hvordan jeg skulle bruge pennen.
der efter skal man til en del scanninger hvor lægen kan se hvormange æg der er hvor store de er blevet osv. På et tidspungt for man en ny medicin man skal tage om morgenen for at forhindre ægløsningen.
Når lægen mener at der er nok æg og de er modne så får man en tid på en klinik i mit tilfælle var det Holbæk fertilitets klinik.
Man får en lille lap papir hvor der står hvilken dag og hvilket tidspungt du skal tage Overtrille som er endnu en sprøjte som sætter ægløsningen i gang.
På klinikken skal man først ind til en sygeplejeske som tager dit blodtryk og kort forklare hvordan det hele skal forgå.
Der efter skal man ind på en lille stue som minnder om en oberations stuge. Der ligger de et lille drop i hånden som de kan give smerte stillende i. Der er en lille skærm hvor man kan følge med når lægen suger ægende ud. Jeg syntes det gjorde en smule ondt men det var mest min egen nervøsitet der gjorde oplevelsen svær.
Når de tager æggende ud bruger de en scanner med en lang tynd hul nål. De stikker kun en gang i hver side.
Hvis man synes det gøre meget ondt så kan man få mere smertestillende.
Efter 3 dage bliver et æg lagt op og det sker på samme måde som ved IUI. Hvis der er flere gode æg så kan man få dem frosset ned. Men de stille meget høje krav til æggende så man skal ikke forvente at der bliver nogle til fryseren.
Jeg håber det kunne hjælpe lidt. Jeg er ordblind så håber ikke jeg har lavet for mange stave fejl.
MVH. Ramstein