fertilitetsbehandling - hvad kan man forvente

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.519 visninger
9 svar
0 synes godt om
5. september 2012

Karin1982

Nu varer det ikke længe før min kæreste og jeg skal igang med fertilitets behandling, og i den forbindelse dukker der jo en del spørgsmål op.

Er der nogle af jer der har lyst til at dele deres erfaringer med mig?

Mvh Karin

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2012

Nessie

Karin1982 skriver:

Nu varer det ikke længe før min kæreste og jeg skal igang med fertilitets behandling, og i den forbindelse dukker der jo en del spørgsmål op.

Mvh Karin

Ja

Hvilken behandling skal I i gang med, og hvor går I henne?

Vi har været igennem ICSI, og var på Brædstrup i første omgang, og denne gang er vi på IVF-Syd

Anmeld

5. september 2012

Viventerjer

Karin1982 skriver:

Mvh Karin

Samme spørgsmål her fra ?

Jeg skal igang med vores første IVF forsøg lige straks

Anmeld

5. september 2012

**Ønskebabyen

Karin1982 skriver:

Mvh Karin

Jeg hopper også med på det spørgsmål.. Vi skal gang med ICSI lige sø snart jeg får min mens..

Anmeld

6. september 2012

Ønskebarnet

Hvad vil i gerne vide så er det lidt nemmere at svare på .

Anmeld

6. september 2012

Karin1982

Lige nu ved jeg ikke så meget. Min gyn sagde at jeg skulle starte på nogle piller som ville give mig æl, og så at vi skulle ha taget blodprøver.

Mvh Karin

Anmeld

9. september 2012

Ramstein

Min mand og jeg har været i gennem 5 IUI og 1 IVF gennem 4 1/2 år.

IUI er hvor man kan få nogle hormon piller som hjælper kroppen til at modne flere æg. Manden aflevere en sædprøve som bliver oprenset. Gynekologen tager så den oprenset sæd og føre det op til livmoderen gennem et lille rør. Nogle kvinder mærker det ikke, jeg har altid følt det som om nogle niver mig eller også så mærker jeg en svigende fornæmmelse. Jeg har også haft det en smule minses ligende smærter bagefter.

Nogle for homonerne via en sprøjte. det skulle jeg de sidste 2 IUI

IVF kan forgå på flere måder. Jeg har kun prøvet den korte produkol med Menopur. Jeg var først til samtale på Roskilde fertilitets afd. Der blev vi informeret om hele behandlingen osv.

Ved første minses dag ringer man til hospitalet og melder sig til behandlings forløb. Så får man en tid til scanning hvor man for et skema som lægen udfylder. På skemaget står der hvilket medicin du skal ta hvor meget du skal ha af det og hvor længe.

Jeg fik en lille blå pose med en gul plastik bøtte til nåle, en blå pen nogle små nåle som skal skrues på pennen. En sygeplejeske forklarede hvordan jeg skulle bruge pennen.

der efter skal man til en del scanninger hvor lægen kan se hvormange æg der er hvor store de er blevet osv. På et tidspungt for man en ny medicin man skal tage om morgenen for at forhindre ægløsningen.

Når lægen mener at der er nok æg og de er modne så får man en tid på en klinik i mit tilfælle var det Holbæk fertilitets klinik.

Man får en lille lap papir hvor der står hvilken dag og hvilket tidspungt du skal tage Overtrille som er endnu en sprøjte som sætter ægløsningen i gang.

På klinikken skal man først ind til en sygeplejeske som tager dit blodtryk og kort forklare hvordan det hele skal forgå.

Der efter skal man ind på en lille stue som minnder om en oberations stuge. Der ligger de et lille drop i hånden som de kan give smerte stillende i. Der er en lille skærm hvor man kan følge med når lægen suger ægende ud. Jeg syntes det gjorde en smule ondt men det var mest min egen nervøsitet der gjorde oplevelsen svær.

Når de tager æggende ud bruger de en scanner med en lang tynd hul nål. De stikker kun en gang i hver side.

Hvis man synes det gøre meget ondt så kan man få mere smertestillende.

Efter 3 dage bliver et æg lagt op og det sker på samme måde som ved IUI. Hvis der er flere gode æg så kan man få dem frosset ned. Men de stille meget høje krav til æggende så man skal ikke forvente at der bliver nogle til fryseren.

Jeg håber det kunne hjælpe lidt. Jeg er ordblind så håber ikke jeg har lavet for mange stave fejl.

MVH. Ramstein

Anmeld

9. september 2012

Miss BananaHammock

LIdt erfaringer herfra.

Vi er blevet gravide i vores andet forsøg med IVF (reagensglas) og mit bedste råd er:

- Selvom det er SÅ MEGA MEGET svært, så prøv om I kan tage det stille og roligt og ikke stresse over ventetid, evt. mislykket forsøg etc.

- Lyt til din krop. Tag fri/meld dig syg hvis den bliver meget belastet.

- Undersøg mulighederne for en §56 så din arbejdsgiver kan få dækket noget af dit fravær i forbindelse med scanninger, ægudtagning og æg oplægning. Det kræver dog at du fortæller din arbejdsplads at I er i behandling.

Håber det lykkes for jer meget snart!

Anmeld

9. september 2012

Rebecca55

Jeg var igennem IUI Under hormonbehandling. Først skulle jeg tage piller og de 4 efterfølgene dage skulle jeg tage en indsprøjtning. Så blev jeg scannet for at se om der var modne ægblære og der har en, en halv. Så blev jeg insemineret et par dage efter og jeg kunne næsten ikke mærke noget da de gjorde det. 14 dage efter havde jeg en positiv graviditetstest og 7 uger senere blev vi scannet for at se om alt var ok. Det hele var i fineste orden og mere til, for de kunne sige tillykke i venter TRILLINGER.

Så held og lykke til jer alle der skal i behandling, alt kan ske...

Anmeld

12. september 2012

Karin1982

Mange tak alle sammen for jeres svar. Jeg skal ringe til gyn på første blødnings dag så de kan tage blodprøver. Var ellers til læge i fredags som også tog prøver, men så vidt jeg forstod var det ikke de rigtige ifølge sekretæren hos min gyn, suk

Er meget spændt på det videre forløb.

*karin

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.