Jeg har sovet dårligt i 11 år nu, mine søvnproblemer startede med en depression der ødelagde mit søvnmønster og det er forblevet ødelagt desværre.
I mange år var det både svært for mig at falde i søvn samt at forblive sovende (mange opvågninger og står tidligt op)
Jeg fik i en del år indsovningsmedicin samt noget der skulle få mig til at sove et par timer eller mere i træk og selvom jeg ikke fik søvn nok gik det... nu tager jeg intet mere og sover lidt som vinden blæser, og JA jeg er til tider umenneskeligt træt og uendeligt frustreret men det der har virket aller bedst på mig er at acceptere at sådan fungerer mit søvnmønster efterhånden...
Jeg har fundet ud af, at jeg skal stå op når søvnløsheden melder sig, eller først gå i seng når jeg er sikker på at kunne falde hen, for ikke at forbinde min seng med de frustrationer der opstår når man er søvnløs:
Sengen er kun til søvn og sex (som en søvnlæge også senere har bekræftet mig i)
Prøv om du kan lave nogle gode aftenritualer, find noget der virker; gåture et par timer før du forventer at gå i seng, et varmt afslappende bad, læse, se tv til du føler at NU kan du sove, lidt varmt at drikke (kamillethe fx - ingen koffein de sidste mange timer inden du skal sove) og du kan sikkert komme på andre ting som fungerer for dig.
Prøv om du kan lade være med at bebrejde din kæreste at han kan sove når du ikke kan - det er ikke hans problem, groft sagt og han skal jo også kunne fungere med sin hverdag selvom du lider af søvnløshed.
Som channie-g siger så tal med din læge, måske kan denne udskrive noget at sove på i en kortere periode så du kan vende mønstret lidt - eller har du prøvet naturmediin som fx baldrian?
Har du fået behandling for den depression du har (haft)?
Anmeld