Går jeres børn til sport / fritidsaktiviteter?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

805 visninger
6 svar
0 synes godt om
28. august 2012

Heidi72

Nu er sportsklubbernes sæson startet igen, - enkelte er allerede i fuld gang! Dermed starter også den vanlinge debat hjemme hos os.

Vores drenge vil selvfølgelig gerne prøve en hel masse af, og helst på samme tid. Vi har dog valgt at sige at de max. må gå til en gang sport og en gang noget andet af gangen.

Vi ønsker selvfølgelig ikke at begrænse vores børn, men vi synes også det er vores ansvar at de ikke flyver og farer rundt konstant, men også har tid til lektier, kammerater og legeaftaler, og egentlig også til at være hjemme og kede sig lidt indimellem. Dertil kommer at vi som familie nærmest aldrig ville se hinanden hvis vi skulle fragte ungerne land og rige rundt til træning, diverse stævner og opvisninger, for ikke at tale om forældremøder og andre kom-hinanden-ved arrangementer som ofter følger med.

Hvordan er det hjemme hos jer - hvad går jeres børn til, og må de gå til mere end en ting af gangen?

Hilsen

Heidi / Drengeting.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2012

IT-nørd

Heidi / Drengeting.dk skriver:

Nu er sportsklubbernes sæson startet igen, - enkelte er allerede i fuld gang! Dermed starter også den vanlinge debat hjemme hos os.

Vores drenge vil selvfølgelig gerne prøve en hel masse af, og helst på samme tid. Vi har dog valgt at sige at de max. må gå til en gang sport og en gang noget andet af gangen.

Vi ønsker selvfølgelig ikke at begrænse vores børn, men vi synes også det er vores ansvar at de ikke flyver og farer rundt konstant, men også har tid til lektier, kammerater og legeaftaler, og egentlig også til at være hjemme og kede sig lidt indimellem. Dertil kommer at vi som familie nærmest aldrig ville se hinanden hvis vi skulle fragte ungerne land og rige rundt til træning, diverse stævner og opvisninger, for ikke at tale om forældremøder og andre kom-hinanden-ved arrangementer som ofter følger med.

Hvordan er det hjemme hos jer - hvad går jeres børn til, og må de gå til mere end en ting af gangen?

Hilsen

Heidi / Drengeting.dk

Nicolai er 13 år og går i 7. klasse. Han har siden han var 5 gået til fodbold og kun til fodbold. De træner 2 gange om ugen og der er kampe i weekender. Om vinteren spiller han indendørs fodbold 1 gang om ugen og nu hvor han er så stor, træner de faktisk ude hele året, medmindre der er 1 meter sne og banen er fossent. De bruger sandbanen da græsset må ikke bruges om vinteren.

Mange af hans kameratter går desuden til håndbold, også 2 gange om ugen. Det vil sige, de har 4 gange om ugen træning plus kampe i weekender. Det synes jeg er vildt.

Nicolai har tidligere spurgt om han ikke måtte gå til håndbold, men fik ikke lov da jeg synes han også skal have tid til at være hjemme og være sammen med sine kameratter. Han var sur over det da han var mindre, men er faktisk meget glad for det nu da han har jo en del lektier og lange dage i skolen.

De fleste på hans årgang er dog begyndt at vælge fra, så de kun går til en sport nu.

Anmeld

28. august 2012

FruK

Min dreng (9 år) går til fodbold to gange om ugen og svømning en gang.

Så det er faktisk de fleste hverdage, han (vi) er afsted. Det. sammenlagt med, at vi kun har ham hos os hver anden uge, gør, at jeg synes vi har alt for lidt hjemme-tid. Jeg arbejder til kl. 16 hver dag. To gange om ugen skal vi direkte til fodbold og er så hjemme lidt efter kl. 18, og en gang når vi lige hjem og spise - så er det afsted til svømning kl 19 - og derefter i seng.

Det giver ikke meget tid i hverdagen til legeaftaler og lektier. Men svømning synes jeg (og hans far) er godt at lære og fodbold vil han selv rigtig gerne afsted til. Desuden går han samme sted som flere fra klassen, så de ses så der, i stedet for at lege hjemme. Desuden sidder han jo ikke foran PlayStation elle fjernsyn, så længe han er til sport.

Men det ER noget presset i hverdagene. Og jeg glæder mig MEGET til at gå på barsel og kunne hente ham lidt før - så kan vi da nå hjem før vi skal til sport.

Mht. at skifte fritidsinteresser, så har han tidligere flagret lidt i forhold til, hvad han ville. Men nu er interessen for fodbold så stor, at det kun er det, der duer. Svømning er "tvang" ind til han har helt styr på at svømme på det dybe - så må han evt. vælge at stoppe.

Er der så til den tid noget andet han rigtig gerne vil, så prøver vi det - men så er det noget med at prøve et par gange, bestemme sig til om man vil - og hvis man vil, så skal man afsted hver uge hele sæsonen.

Anmeld

28. august 2012

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman

Min datter er 8 og hun går til karate 3 gange om ugen. Og en gang om  ugeN går hun til svømning. Jegvsynes det passende for hun har lektier for hver dag som næsten tager en time hver dag. 

Anmeld

28. august 2012

Kloster

Vi har 3 drenge på 8, 13 og 14 år. De går alle til fodbold 2 x ugl + kampe i weekenden. Al træning er lige i spisetiden  Men sådan er det. Heldigvis cykler de selv afsted. Vi prioritere kampe meget højt og det kan nok tælles på højst 2 hænder, hvor mange gange, der ikke har været en af os forældre med til alle deres kampe.

De har gået til fodbold siden de var 4 og 5 år. Om vinteren træner de kun 1 x ugl. Dog ved jeg ikke lige med de store, for de træner ude hele året nu.

Om vinteren bliver de spurgt om de vil gå til en ting mere. Den store dreng vil ikke. Han kører også med aviser 2 x ugl og der er efterhånden ret mange lektier. Den mellemste vil gerne gå til badminton. Det er 2. år han går til det. Den mindste vil gerne gå til håndbold for første gang. Det er jeg nok lidt skeptisk med, da de træner et par gange om ugen + kampe. Og jeg er bange for, det bliver alt for meget, når han også har fodbold.

De store har gået til svøming et år. Frivillig tvang... De skal lære at svømme! Men vi hyggede os om det. Den mindste skal også om et år ell to.

Anmeld

28. august 2012

Heidi72

Jeg kan se at flere har de samme dilemmaer som os :-)

Dels vil vi jo gerne at ungerne er aktive sportsmennesker men samtidig skal de have tid til skole, kammerater og lektier...

Mht. svømning vil jeg lige sige, at vores begge har gået til svømning da de var mindre, og vi følger op på det dels på vores sommerferier hvert år + at vi benytter hver en lejlighed vi kan til at tage i svømmehallen.  For lære at svømme det SKAL de- derom ingen tvivl.

Vores drenge får også lov til at "flakke" mellem forskellige sportsgrene. Uden at have prøvet det af, har de jo svært ved at afgøre hvad de helst vil. Vi har valgt at gøre det på den måde at de får lov til at starte op på en ny sportsgren mens de stadig går til "den gamle", efter et passende antal gange vælger de så hvad de helst vil fortsætte med. Det fungerer faktisk rigtig fint og vi har da været rundt om både håndbold og badminton.

Anmeld

28. august 2012

PernilleogLouis

Min dreng er 4,5 år - han har nogen sæsoner gået til svømning og det skal han også denne sæson. 

Sidste sæson valgte han så han gerne vil gå til gymnastik men det gik galt efter et par mdr. 

I år vil han så gerne gå til fodbold såfedt er han startet på en gang om ugen. 

Svømning har vi bestemt han skal gå til og derfor har han også fået lov at vælge en ting selv som han gerne vil gå til. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.