Eksperthjælp: 6,5 måned sover meget lidt i løbet af dagen.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.383 visninger
0 svar
0 synes godt om
28. august 2012

Lisbeth Jess

"6,5 måned sover meget lidt i løbet af dagen. "

Hej Lisbeth

Jeg har et spørgsmål angående min datters søvn. Hun er snart 6,5 måneder og har siden hun var små 2 måneder sovet igennem om natten, så det er skønt!

Problemet ligger om dagen, når hun skal have sine lure, som er meget korte. Dette har stået på siden hun var ca 3 måneder, men hun har aldrig været en baby, der sov 3 timer af gangen om dagen.

Hun sover fra 19.30-20 tiden til kl 7-7.30 kun afbrudt af et drømmemåltid lidt i midnat. Når hun vågner om morgenen, tager jeg hende op og hun bliver lagt til brystet. Måltidet tager for det meste lang tid, for om morgenen har hun en masse at snakke om Hun får ofte også lige en tør ble, og til sidst i måltidet falder hun i søvn, eller viser træthedstegn igen. Her er der ofte gået en times tid siden hun vågnede, og så tager hun altså igen en lille skraber på ½ time - 3 kvarter (en sjælden gang i mellem står vi op, og hun bliver lagt igen 1½-2 timer senere, hvor hun for det meste tager samme korte skraber, nogengange lidt længere, hvis jeg er heldig.).

Efter 2,5-3 timer er hun igen træt og hun ammes og bliver lagt til lur ca mellem 11-12. Her sover hun så kun ½ time 3 kvarter igen, hvorefter hun vågner og virker glad. Det er sjældent at hun er tydeligt træt, når hun har taget sin korte lur. Hun kan igen snildt holde sig vågen 2-3 timer, hvorefter hun ammes igen og bliver lagt til eftermiddagslur, hvor hun igen sover ½ time 3 kvarter.

Er det normalt at hun kun sover så korte lure i løbet af dagen?? Kan jeg gøre noget, for at hjælpe hende til at sove længere? Burde jeg vække hende tidligere om morgenen fx, eller hvad kan man gøre? Eller skal jeg bare acceptere det, når nu hun sover igennem om natten? Mon hun begynder at sove længere af sig selv, når hun kan kravle eller begynder at møvre lidt rundt (lige nu ligger hun nemlig stadig ret mageligt på maven) Har brug for lidt input udefra

Mellem sine lure får hun grød til morgen/formiddagsmad, opblødte rugbrødshapsere (bondebrød) over frokost og grøntsagsmos til aftensmad. Skal begynde at putte kød i snart.

Lige et tillægsspørgsmål. Hun har kun afføring hver 3.-4. dag, og sådan har det været i et par måneder nu. Nogle gange virker hun lidt generet, men det er nu ikke noget der pårvirker hende meget. Afføringen er hårde pølser/knolde, det virker som om hun skal presse lidt hårdt og registrerede den ene dag en lille rift, da hun pressede.
Har givet hende 5 ml Lactulose i 3-4 uger uden resultat. Bør jeg give mere? Synes det er svært at få i hende, og noget går også til spilde. Bruger en 5 ml sprøjte til det... Ville du ændre taktik, eller skal vi fortsætte sådan?

På forhånd tak for svar

Mvh A-mor

Lisbeths svar

Hej !
Du er vel nok heldig at hun sover om natten, klart du nyder det
jeg vil foreslå dig at stå op med hende når hun vågner om morgenen. Giv hende havregrød eller øllebrød til morgenmad og am hende inden den tidlige lur.Du kan putte sveskemos på havregrøden for at hjælpe på hendes hårde mave.
jeg mener ikke du skal vække hende førend hun selv vågner,
I hendes vågne timer skal der leges, hvad i formentlig også gør.
lav noget bengymnastik med hende også for at hjælpe på fordøjelsen. tril hende lidt rundt på gulvet. Løft det ene ben, læg skråt over det andet, vip hende lidt med halen og vupti ligepludselig er hun vendt rundt på maven.
Sid på gulvet med hende, hvor du sidder lige bag hende så hendes ryg støtter op af dig, leg lidt og få hende til at strække sig frem. Både ligeud og lidt til siderne.,
Jo mere bevægelse jo bedre fordøjelse, og jo mere træt bliver hun.
Læg legetøjet lidt væk fra hende så hun skal strække sig efter det , hun må godt blive lidt forpustet.

Det ideelle er at hun får to gode lange lure i løbet af dagen, alligveler der nogen børn der ikke sover deres tid væk.
Hvis du går tur med hende i barnevognen, sover hun så et par timer?
Du må prøve dig lidt frem, om du kan formå at få hende ned i søvnen igen når hun vågner efter de tre kvarter.Med kærlig stille stemme sige, scchh du skal sove mer, hold hende lidt på brystet og se om hun ikke overgiver sig.

Hendes hårde mave skal der ændres på, nu når hun er på anden mad udover brystmælk . Laktulosen er åbenbart ikke nok.
Snak med din læge om at give hende en lille mikrolax, deter lidt væske der sprøjtes op i tarmen nede fra.Det løser de hårde knolde op. At få rifter er smertefuldt og det skal hun ikke have.,
Hun skal formen tlig også have mere laktulose,.Lad ham/hende råde dig
Hun skal have vand at drikke ved måltiderne, også for at bedre hendes fordøjelse. Istedet for opblødt bondebrød kan du roligt give hende mørkt rugbrød uden kerne, hun er så stor nu at hun kan klare at spise små bitte hapser, uden at få det galt i halsen.

Du kan låne nogle bøger på biblioteket. Leg med dit barn, som kan in spirere til mere bevægelse for hende.
Ønsker dig held og lykke, håber du kan blive lidt inspireret.
Varme hilsner
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.