Jeres bedste lagkage

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.357 visninger
7 svar
0 synes godt om
21. august 2012

annec

Min søn bliver 1 år på søndag og skal derfor lave lagkage. 

Så har i nogle gode lagkage opskrifter? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2012

Studerendemor

annec skriver:

Til min datters fødselsdag lavede jeg en lagkage udfra Mette Blomsterbergs bryllupskage. Opskriften ligger på "Det søde liv" hjemmeside. Altså en mindre portion, he he. Og brugte frosne hindbær i stedet for blåbær. (Droppede helt bomberne) Især bunden blev fantastisk, folk var ellevilde og snakker stadig om den lagkage. Min svigermor som ellers er lagkagedroningen i familien, begyndte at synge af begejstring... 

Anmeld

21. august 2012

Studerendemor

Glemte at skrive; lavede bunden med mandler i stedet for valnødder. Mest fordi vi alligevel havde en kæmpe pose mandler...

Anmeld

21. august 2012

Moma

annec skriver:

Et hit hjemme hos os er lagkage med rutebiler. Du laver alm. lyse lagkagebunde - eller køber dem. En pakke rutebiler knuses og piskes i en halv liter piskefløde.

Den har godt af at stå - og er rigtig god dagen efter.

Den Mette Blomsterberg bryllupskage skal jeg helt klart prøve næste gang.

Anmeld

21. august 2012

HeXeri

Herhjemme kørte vi den hurtige version: Lagkage-bunde, kagecreme, bananer, makroner, jordbær og flødeskum på toppen. Drengen er heldigvis fløjtende ligeglad, bare der er kagecreme i

Anmeld

21. august 2012

Bassemor<3

Bunde:

250 g sukker
125 g flydende margarine
3 æg
1 1/4 dl mælk*
250 g hvedemel
1 tsk. bagepulver
1 tsk. vanillesukker

Sukker, margarine, æg og mælk piskes godt sammen. Mel, vanillesukker og bagepulver blandes derefter i.

En 20 cm rund form beklædes med bagepapir i bunden og smøres med margarine på siderne. Dejen hældes i og sættes i ovnen. Ovnen skal være sat til 170 grader ved alm. varme. Lad kage bage i 35-40 min.

Kagen kan deles i 3 bunde. Den kan sagtens klare at blive frosset. Del kagen i bunde og læg bagepapir mellem hver bund, inden de fryses ned pakket godt ind.

Creme i 1 lag
½ l fløde
200 g chokolade (50-60% chokolade)

Fløde og chokolade blandes i en gryde, og varmes til chokoladen er smeltet. Hældes derefter i en skål med låg ell. lign. og sættes i køleskabet. Efter ca. 8 timer (gerne natten over) piskes det forsigtigt til creme og kan bruges, som et lag i en lagkage (1 lag i rund 20 cm kage).

Du kan bruge forskellige chokolader, fx. toblerone. Hvis chokoladen er meget mørk, skal der ikke så meget chokolade til, og ved lys/hvid chokolade skal der mere til.

Creme til 2 lag
4 dl piskefløde
4 dl creme frais
1½ dl sukker
1½ dl limesaft
6 blade husblas

Fløden piskes til skum. Husblasen sættes i blød i et glas med koldt vand. Creme frais og sukker piskes sammen på piskerens laveste trin, så sukkeren opløses.
Ca. ½ dl af limesaften varmes langsomt op, og husblasen krammes fri for vand og smeltes i. Der efter tilsættes resten af limesaften Når limesaften er lunken, kan den hældes i creme fraisen med sukker, og blandes sammen. Til sidst vendes det med flødeskummen.
Lad det stivne et par timer i køleskabet, inden det lægges i kagen.

skær jordbær i flade skiver og læg dem i kagen under dette lag

Brugte denne kage til min søns dåb, den er SÅ lækker !!

Anmeld

21. august 2012

Carl-Emil's mor

annec skriver:

Kagecrem på pulver men med lidt ekstra vanillekorn fra frisk stang,

når kagecrem har sat sig blander man den op med flødeskum til man synes man har ramt den rigtige smag.

hjemmebagte chokolade-lagkagebunde bruges herhjemme.

Ligger makroner på bundene, cremen oven på også FRISKE jordbær skåret i kvarte

Men MB kagen lyder SÅ god så måske den skal prøves til vinter

Anmeld

21. august 2012

annec

Tak for alle ideerne :-) 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.