Hjælp! opgaver til barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. august 2012

Helloo

Pylle3 skriver:

Jeg synes det er rigtig fint at hun skal have nogle opgaver og det så kan udløse en tur i Legoland f.eks og ligende.

Men i må være klar over at hun indtil nu ikke har skulle yde for at nyde og at det godt kan tage lang tid at få hende til de ting i gerne vil ISÆR hvis i, i sidste ende alligevel giver efter og tager afsted (som jeg læste du skrev)

Fra mit synspunkt er problemet ikke så stort og kan siges med et ord: konsekvens.

I vil gerne at hun skal yde for at nyde og yder hun ikke jamen så er den ikke længere end at så tager i ikke afsted. Færdig slut.

Sæt spillereglerne op for hende og vær konsekvente for så tager det måske en 3-5 gange og så finder hun ud af at jamen vil jeg gerne i Legoland så må jeg hellere få ryddet op på værelset

Ja nemlig. Håber godt nok at hendes far er stærk nok! Han giver sig så let så let. 

Er spændt på det hele faktisk, håber det kommer til at fungere, jeg kan godt lide man er fælles om tingene .-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2012

Mor-til-asta-09

Louise17 skriver:

Hej piger

Vi har kærestens datter på knap 8, i en 7/7 ordning. (7dage hos os, og 7 dage hos sin mor)

Og vi giver altid oplevelser såsom svømmeture, biograf, legoland osv.

Men  nu er hun ved at være så stor at vi gerne vil have at hun "tjener" sig til det. Altså at hun skal gøre nogle opgaver for at komme afsted. For fx ligner hendes værelse ligenu noget værre L*** og hun gider ikke rydde op, for hun ved hun kommer afsted alligevel jo 

Vi vil gerne have hun har opgaver såsom :

2 gange i ugen hjælpe med at dækkebordet, hver søndag rydde værelset op, også rede sin seng hver morgen osv. Er det for meget for en på 8 år ?

Vi vil gerne hvis du opfylder opgaverne, give hende hver anden uge hun er hos os med på oplevelser. Men hvad så hvis hun kun gør halvdelen af opgaverne, hvad gør vi så ?

Håber i kan hjælpe, så vi kan få en fed fællesskab herhjemme

min datter på idag 3 år har også pligter..

Hun hjælper med at dække bord, og rydder op sit værelse. det får hun 5 kr for hver gang hun hjælper, og kommer selv og spørger om hun skal hjælpe...

Anmeld

18. august 2012

clss

Jeg har altid haft pligter: værelset skal være ryddeligt når jeg går om morgenen, ellers kom jeg ingen steder efter skole og skulle dække bord tre gange om ugen. gå ud med skrald 3 dage om ugen hjælpe til med at vaske op og vaske tøj og lægge håndklæderne og viskestykker og karklude sammen og på plads.

Har aldrig fået lommepenge...

Mn datter der lige er fyldt tre år skal også hjælpe med at dække bord hver dag og bærer ud når vi er færdig. hun skal lægge sit tæj i vaskekurven når hun tager det af om aften og tager nattøj på og så hjælper hun til med at lægge vaskeklude og små ting sammen når jeg har vasket tøj. Hun rydder også op på sit værelse når hun er færdig med at lege

Anmeld

18. august 2012

Helloo

clss skriver:

Jeg har altid haft pligter: værelset skal være ryddeligt når jeg går om morgenen, ellers kom jeg ingen steder efter skole og skulle dække bord tre gange om ugen. gå ud med skrald 3 dage om ugen hjælpe til med at vaske op og vaske tøj og lægge håndklæderne og viskestykker og karklude sammen og på plads.

Har aldrig fået lommepenge...

Mn datter der lige er fyldt tre år skal også hjælpe med at dække bord hver dag og bærer ud når vi er færdig. hun skal lægge sit tæj i vaskekurven når hun tager det af om aften og tager nattøj på og så hjælper hun til med at lægge vaskeklude og små ting sammen når jeg har vasket tøj. Hun rydder også op på sit værelse når hun er færdig med at lege

Var det mens du var 8 eller ? 

Anmeld

18. august 2012

KittyCatta

Nu havde jeg ikke en decideret ordning med at jeg skulle hjælpe til i husstanden, da mine forældre ikke mente at det var min pligt at skulle gøre rent eller andet. Det skulle jeg gøre, når jeg havde lyst.

Jeg er ud af en løbeglad familie, så jeg havde et skema hængende i køkkenet, hvor der blev krydset af for hver kilometer jeg havde løbet, og  hver gang jeg havde løbet 20 km (frem til 6 år) 50 km (frem til 10 år) eller 100 km (frem til 18 år) fik jeg en ny ting til min hobby, altså løbesko, tights, trøje, jakke osv. for så havde jeg bevist at jeg ville denne hobby og så slap mine forældre for at købe ting til mig, som jeg kun ville få brugt én eller to gange.

Det kan jo sagtens overføres til pligter, så man bare får et kryds for hver ting man nu gør, og så på den måde spare sammen til nye ting eller oplevelser. I kan jo med fordel sætte jer ned og lave et "sparekatalog", så hun selv kan være med til at vælge hvad hun vil.

Anmeld

19. august 2012

Team Putte

Louise17 skriver:

Hej piger

Vi har kærestens datter på knap 8, i en 7/7 ordning. (7dage hos os, og 7 dage hos sin mor)

Men  nu er hun ved at være så stor at vi gerne vil have at hun "tjener" sig til det. Altså at hun skal gøre nogle opgaver for at komme afsted. For fx ligner hendes værelse ligenu noget værre L*** og hun gider ikke rydde op, for hun ved hun kommer afsted alligevel jo 

2 gange i ugen hjælpe med at dækkebordet, hver søndag rydde værelset op, også rede sin seng hver morgen osv. Er det for meget for en på 8 år ?

Vi vil gerne hvis du opfylder opgaverne, give hende hver anden uge hun er hos os med på oplevelser. Men hvad så hvis hun kun gør halvdelen af opgaverne, hvad gør vi så ?

vi havde oz altid pligter som børn. Det var at tømme og fylde opvaskemaskinen hver dag, og vores værelse skulle vore ryddet op hver søndag før vi fik lommepenge. Så kunne vi tjene ekstra om sommeren ved at slå græs f.eks. men der var vi ældre end 8

Når Ida bliver lidt ældre (Hun er kun 7 uger nu ) kommer hun til at hjælpe til med at dække bord, tage ud af bordet og rydde legetøj op fra stuen fast hver dag uden at få noget for det.. Det er i mine øjne et fællesskab at være en familie og så hjælper man hinanden Derudover kommer der til at være et skema hvor hun kan tjene penge for at gå ud med skrald, støvsuge, hjælpe med at skifte sengetøj, ordne vasketøj osv. og så SKAL værelset være ryddet op hver søndag hvis vi ik kan passe det ind som en del af aftenrutinen 

Anmeld

19. august 2012

Ina33

Her er lige lidt input:

Forfatter: Jesper Juul
Forældre er forskellige. Nogle indstiller sig på at tage imod de ustrukturerede og spontane gaver, børn giver deres forældre. Andre forsøger at strukturere tingene mere, bl.a. ved at give børnene pligter. Hvis man bekender sig til det sidste, er det en god ide med mellemrum at spørge sig selv, om det er børn eller serviceorganer, man ønsker sig.

Når vi taler om børn og pligter, må vi som en begyndelse gøre os tre ting klart:
1) For hvis skyld skal børn have pligter?
2) Er der tale om pligter eller om opgaver?
3) Ingen mennesker trives i det lange løb med kun at modtage fra fællesskabet

”ÅH, VI LEGER LIGE SÅ GODT!”
I takt med, at arbejdsliv og familieliv er blevet mere og mere adskilt, har mange forældre fået den ide, at det er vigtigt for barnets udvikling, at det får nogle pligter derhjemme. Begrundelse: At det er godt og sundt for barnet.

Hvis vi ser på alt, hvad vi ved om barnets udvikling fra 3-4 års alderen til 13-14 års alderen og om barnets evne og vilje til at samarbejde, er der imidlertid intet der tyder på, at denne påstand skulle være sand. Tværtimod ved vi, at det bedste, børn kan foretage sig for at trives og udvikle sig, er at lege så meget som muligt. Ikke alene fremmer legen senere indlæringsprocesser, den ruster tilmed barnet, så det kan klare livets mere alvorlige sider. 

At børn skal have mulighed for at lege, betyder ikke, at de ikke skal udføre arbejde hjemme; men det er min erfaring, at jo færre pligter børn har, jo mere hjælpsomme bliver de. Hvis man er af den overbevisning, at det er vigtigt, at børn også under 13-14 års alderen har visse pligter på hjemmefronten, kan man i første omgang se på, hvor mange konflikter dette synspunkt fører til mellem børn og voksne.

Hvis der ikke er konflikt om temaet, er der i og for sig ikke nogen grund til at lave om på tingene. Hvis der derimod, som det ofte er tilfældet, er en del konflikt omkring barnets pligter, er der god grund til at tage sin holdning til dette tema op til revision. Der er en udbredt tendens til, at mange pligter giver mange konflikter.

”VI HAVDE EN AFTALE!”
Mange af disse konflikter opstår, fordi forældrene glemmer at tage hensyn til barnets udvikling og formåen. F.eks. glemmer vi, at børn op til 9-10 års alderen ikke har et særligt veludviklet fremtidsperspektiv. Hvis et barn siger ja til at vaske op 3 gange om ugen, tænker det ikke over, at aftalen også gælder om 3 eller 4 uger eller år.

Barnets villighed til at samarbejde kommer snart i konflikt med dets manglende fremtidsperspektiv. Hvor forældrene for deres indre øje ser en årskalender med livet delt op i timer, uger og måneder, ser barnet et ”her og nu”.

”Vi havde en aftale, og du var selv med til at bestemme”, lyder det bebrejdende fra forældrene.
Vi udtrykker os, som om aftalen var lavet på lige fod mellem lige partnere, hvilket langt fra er tilfældet. Børn siger ja af samme grund, som når ægtefæller i forelskelsens rus udbryder: ”Jeg vil altid elske dig”. Et udsagn, der ikke skal betragtes som et løfte eller en kontrakt, men derimod som en spontan kærlighedserklæring, der udtrykker, hvor intenst kærligheden føles netop i dette øjeblik.

Anmeld

19. august 2012

clss

Louise17 skriver:

Var det mens du var 8 eller ? 

Ja fra jeg startede i 2 klasse

Anmeld

19. august 2012

Mumto3

Louise17 skriver:

Hej piger

Vi har en dreng på 8 år og han laver meget mere end det du beskriver der. Så det synes jeg sagtes I kan.

Med hensyn til oprydning synes jeg det er for lidt kun at rydde op hver søndag. Et værelse kan blive meget rodet på en uge, og så er det helt uoverskueligt. Vi forlager at der skal være ryddet op på værelset hver aften. Det er dejligt at vågne op til en ny dag på et pænt værelse, og alt andet lige, så er det begrænset hvor meget det kan blive roddet til på 1 dag. Selvfølgelig er der dage hvor nærmeste alt er kommet ud af skuffer og skabe og ligger i kæmpe bunker ude over hele værelset, men det bliver ikke nemmere at få ryddet op, bare fordi man venter til en gang om ugen.

Vi prøver at rydde om i løbet af eftermiddagen, men ellers foregår den sidste oprydning efter tandbørstning og nattøj, men inden godnat historien. Hvis oprydningen ender i små-leg og det går for langsomt, så ryger godnathistorien for så har de brugt tiden på at være længe om at rydde op. Så de er som regl ret effektive når de skal rydde op

Anmeld

19. august 2012

Nemesis

Hun kan sagtens have pligter!

Herhjemme har selv Sara på 2½ "pligter" Hun skal selv lægge sit tøj til vask. Putte natbleen i skraldespanden og selv tage det på hun kan. Dvs. Sokker, bukser, sko osv. være med til at rydde op.
hun hjælper også gerne med til at sætte en vask over.

Jonas på 5½ lægger selv sit tøj til vask. Læger delvist sit tøj på plads (på de hylder han kan nå), Er med til at dække bord, sætter sin egen tallerken ti vask/i opvaskeren.
Han skal holde orden på sit værelse!!!
Nu skal han så også lave lektier :-)

Med hensyn til at holde orden på værelset, så har jeg praktiseret at sige, at hvis der ikke blev ryddet op, kom jeg med en sort sæk og så røg alt det der lå på gulvet i skralderen!
Det har jeg kun behøvet at gøre Én gang!

Vi har desuden et krus hvori der hver morgen ligges 2 kr. Når der så skal bedes om noget (altså alm. opførsel og pli) Så bliver det sagt 2 gange - 3 gang er en advarsel om at det koster 50 øre, og ignoreres vi stadig så ryger der 50 øre.

Går hele dagen uden problemer så kan han hver aften putte to kr,. i sin sparebøsse.

Hjælper han ekstra, fx ved rengøring, får han lidt ekstra.

Det har vi indført fordi vi ellers skulle blive stangarrige førend der var nogen reaktion, og vi bare ikke gad at skulle blive sure og råbe og skrige..så nu er det kontant afregning - og det virker bare.
Man kan heller ikke her have en kammerat med hjem hvis der ikke er ryddet op!

Du skriver der ikke er sket noget, fordi hun alligevel ved hun får en tur..men så er det jo her i skal bevise at hun IKKE får nogen tur. Hverken i svømmeren eller noget andet!

I må sætte konsekvens bag jeres ord!

:-) Sisse

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.