Eksperthjælp: baby 7 måneder, får han for meget mad.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.164 visninger
2 svar
0 synes godt om
18. august 2012

Lisbeth Jess

"baby 7 måneder, får han for meget mad."

Hej Lisbeth

Jeg har brug for lidt råd og vejledning og håber derfor at du kan hjælpe mig med svar.

Jeg er lidt i vildrede over min søns mad behov med - hvor tit, hvor meget osv.

Han er en stor dreng, som skulle fødes ved planlagt kejsersnit men vandet gik og det blev så akut kejsersnit 19 dage før termin. (9 dage før det planlagte) Han vejdede 3170 g og var 48 cm lang. - nu er han 7 måneder og vejer 10,7 kg og er 72 cm lang. Han er en stor basse med store kinder, mave og lår og folk kommenter tit at han er meget stor.

Han er utrolig MEGET glad for mad og jeg synes han spiser hele tiden. Jeg ved ikke om det er normalt eller for meget.

Vores dag svinger meget, men ser nogenlunde således ud:

(Han sover igennem hele natten og gjort det siden han udelukkende kun fik MME fra da han var 1 måned gammel)

7.30-8.00  Vågner, får 150 ml MME (Alomin)

10.00-10.30  Grød lavet på 1½ dl vand - Sover så formiddagslur i barnevognen (1½ time ca)

12.00  Rugbrøds-hapser m. feks markrel, leverpostej, æg

13.30-14.00 120  ml MME - Sover så middagslur i barnevognen

15.30-16.00  Vågner og får lidt grød lavet på 1½ dl vand eller øllebrød

18.00  Aftensmad - Most kartoffel, grønsager m. enten fisk, torskerovn eller kød

19.00-19.30 120 ml MME

20.00 Godnat

(Til alle måltider af alm. mad eller grød får han vand i sutte-kop og tilbydes vand flere gange i løbet af dagen og det drikker han også gladeligt)

Jeg er i tvivl om han spiser for meget, hvis jeg fylder flere ml i flaskerne så spiser han det og grød spiser han også næsten altid op. Han har altid fulgt sin vækst kurve, indtil at han er begyndt at få almindeligt mad også så nu er han vokset et godt stykke uden for vækst kurven. Ved ikke rigtig hvad jeg skal, om jeg bare skal forsætte som jeg gør eller give ham mindre MME. Men synes også at jeg har læst mig til at i hans alder skal han stadig have et hvis antal ml MME om dagen.

Håber du kan hjælpe med lidt svar.

Mange hilser herfra!

Lisbeths svar

Hej !
Du har en dejlig dreng, som er glad for sin mad. Deter fantastisk , nogle børn vil ikke spise.
Jeg har lige checket hans kurve, kan godtse han ligger lidt højere i vægtkurven, er dog stadig pænt indenfor.
Han skal have den mad han har brug for, og når jeg læser hvad du giver ham, får han ikke for meget mad.
Jeg ville måske bytte lidt om, så han får sin havregrød om morgenen, og sin MME inden han skal sove.
Forkost når han vågner,MME til at sove på. frugt og lidt brød om eftermiddagen, og sin aftensmad som vanligt,
MME til natten.

Så vidt jeg kan regne mig frem til får han knapt 400 ml MME,han må gerne få mere,
Den alder han har, forbruger han rigtig mange kalorier, han er vel ved at lære at kravle, sidder måske selv, leger triller, og de næste måneder bliver han endnu mere mobil.
Hans hjerne og muskler skal udvikles, og det kræver energi i form af mad..
Når andre kommenterer din dejlige dreng, så smil sødt til dem og sig: Han er lige som han skal være:de skal ikke få dig til at tvivle på om det du gøre er det ritgige.Til dig vil jeg sige. Du gør det godt.Jeger sikker på han er en super dejlig dreng og så sover han også om natten, det må være dejligt.
Fortsat held og lykke med ham.
varme hilsner
Lisbeth Jess
Du får sundhedsplejerske om en måned, så tror jeg også hun er meget tilfreds.

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2012

chiv

Tak for hurtigt svar!

Jeg vil prøve at bytte rundt så han får sin grød om morgen osv. og ellers forsætte som jeg gør og med lidt mere MME.

Lige lidt undring.. Hvordan kan du tjekke hans vækst kurve?

og er det standard at man får sundhedsplejske i 8 måneds alderen siden du ved hun kommer om 1 måned?

mvh

Anmeld

19. august 2012

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Hej Igen!Alle kan gå på nettet og se børns vækstkurver. jeg kan ikke se hele hans forløb, men du fortalte ahns fødseslvægt,længde, og det han måler og vejer nu.

Han ligger normalt i længden og lidt over middel i vægt, alligevel indenfor det vi kalder normalområdet.

Alle børn er forskellige og det vi holde røje med som sundhedsplejersker er om børn ligger indenfor normalområdet.Og så selvfølgelig hvordan barnet trives på alle andre områder. både alenen og sammen emd familien.

Nogen børn ligger under kurven hele deres  spædbarntid, og så nromaliseres det. Andre ligger oppe og bøjer så ned til middel.

Når barneter 8 måneder kommer spl og laver en boel test, deter en lyd og opmærksomhedstest. jeg mener ikke den er sparet væk.

Du kan også ringe til hende og få en snak om dit barn, hun kender ham og dig.

Hav en rigtig god søndag

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.