Eksperthjælp: baby 6 måneder,vægrer sig mod mad.,

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

965 visninger
0 svar
0 synes godt om
16. august 2012

Lisbeth Jess

"baby 6 måneder,vægrer sig mod mad., "

Hej Lisbeth.

Jeg har en skøn og meget nem datter der bliver 6 mdr her den 26 aug.

MEN vil vil ikke spise, det er startet for ca 2 mdr siden, selv flasken vil hun ikke tage.

Jeg har en fantastisk samarbejde med min SP men hun har ikke flere råd.

Vi startede om med grød/mos da hun var ca 4,5 mdr, og det er aldrig gået godt på trods af at hun hiver ud efter vores mad. Jeg har prøvet ALT tilbyde 1 gang om dagen og op til 4 gange men der er intet tidspunkt på dagen der fungere, hvad enten jeg selv kokkerere eller køber. vælling heller ikke.

Vi blev enige om at det var for tidligt og hold pause på 14 dage, men det gjorde ingen forskel.

Så for en lille uge siden foreslog SP at jeg prøvede med lidt brød, sovs og kartofler, men hun begynder at klynke bare jeg skærer i brødet.

Flasken er heller ikke et hit, heller ikke hvis jeg sætter mig uden nogen form for forstyrelser.

Alt det her gør jo at hun sover RIGTIG skidt særligt de sidste 3 uger, hvor jeg mange nætter er oppe at give flaske op til 4 gange om natten fra 12- 05 ca 120 pr gang, det er frustrerende. 

Vores rytme er således:

kl 7 står vi op leger lidt.

7.30 tilbyder jeg grød, spiser ikke noget, tilbyder så flaske hvis det er en god dag tager hun måske 40 ml.

kl 9 sover hun en lille time

fra 10 til 11.30 leges der

11.30 tilbyder grød vil igen ikke have det, igen flaske måske ryger der 90 ml ned.

kl 12.12 putter vi i barnevogn hun sover alt fra 2-3 timer, denne lur er dog også bleven meget svær da hun ofte vågner og er ked.

når hun vågner præsentere jeg frugtmos, nogle gange er jeg heldig, ellers flaske som hun ikke spiser.

Så sover hun ikke mere før til nat

Præsentere grøntsagsmos ca 18-18.30 spises ikke.

Hvorefter der leges.

Kl 19.30 flaske her spiser hun ca 180

Kl 20 putter vi. (går rigtig godt)

Kl 23 får hun en drømme flaske.

Og derefter er det meget defust, ang søvn og mad.

Hendes fødselsvægt var 3844g 50 cm og har taget fint på siden til 5 mdr undersøgelse vejede hun 8,2 og var 70 cm.

Hun er ALTID glad ( når vi ikke prøver at komme mad i hende) smiler fra morgen til aften, så humøret fejler ikke noget.

Håber virkelig du kan hjælpe for bliver så ked af det.

Hilsen frustreret mor

Lisbeths svar

Hej !
Klart duer frustreret, når du står og laver al mulig dejlig mad til din lille datter og hun så bare ikke spiser.
Mad er lig med livet og når deikke spiser bliver vi som forældre bekymrede.

Jeger ikke så bekymret, for hendes vægt er super fin.så noget må der komme ned.

Først skal du undersøge om hun har, trøske, svamp, i munden, det ses som hvide belægninger, og det gør ondt.
Har hun det skal hun behandles med Mucostatin.

Det næste skridt er at lade hendes nysgerrighed af gøre om hun spiser. Hun er stor nok til at sidd med lidt brød i hånden, og sutte lidt på det.
Hun er nysgerrig på jeres mad, så lad hende få en tallerken selv, med moset mad, lad hende stikke sine fingre ned i det,mens du lader hende undersøge,og putte i munden.
Put en smørklat i kartoffelmosen, så den smager godt, gerne med sovs som der blev rådet til.
De små skal lære at spise med sanserne, lugt, smag, syn, derfor er det vigtigt at de får lov at legelidt med maden.
De undersøger med munden, så noget kommer ind.

Introducer en kop til hende og giv MME, koldt,.og flasken som elllers.
Du kan evt have en tallerken ved siden af hende, med mad, så du indimellem giver en skefuld.
Det vigtigste er at du/I også sidder med og spiser, så måltidet bliver rart. Lad din frustration forsvinde, hun spiser når hun er sulten.
Jo mere kamp jo mindre mad.og hun skal nok komme igang,

Har du serveret havregrød med moset banan eller sveskemos på tilmorgenmad? det plejerat være et hit.
Håber dette kan inspirere lidt, og du kan nyde uden frustration og blive ked af det.
Jeg er sikker på du er en vidunderlig mor, som vil sit barn det bedste,

held og lykke med projektmad

Varme hilsner
Lisbeth jess
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.