hjælp til tilrettelse af hækleopskift

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.658 visninger
15 svar
0 synes godt om
12. august 2012

ano14316

Hej

Jeg er ved at hækle en stjerne bold, men jeg vil gerne have lidt buttede spidser, så har prøvet at lave min egen opskrift, men der er noget der er skævt, så jeg hele tiden skal tilrette med masker, enten den ene eller den anden vej.. er der nogen er jer kloge kvinder der vil prøve at rette den lidt til..?

35 lm saml m. 1 km (36)

1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (36)

1 lm, 1 fm i hver Saml m. 1 km (36)

1 lm, *1i2, 1 fm i næste 5* gentag 5 gange Saml m. 1 km (31)

1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (31)

1 lm, *1i2, 1 fm i næste 4* gentag 6 gange Saml m. 1 km (26)

1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (26)

1 lm, *1i2, 1 fm i næste 3* gentag 6 gange Saml m. 1 km (21)

1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km  (21)

1 lm, *1i2, 1 fm i næste 2* gentag 6 gange Saml m. 1 km (16)

1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (16)

1 lm, *1i2, 1 fm i næste m* gentag 6 gange Saml m. 1 km (11)

1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (11)

1 lm, 1i2 i hver m. saml m. 1 km

Luk af

Jeg kunne ikke lige huske hvordan man skrev det der med at tage ind, så derfor jeg har skrevet 1i2, det er ment som at tage ind. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. august 2012

ano14316

op og hop

Anmeld

12. august 2012

mariamiss6

Bummelum.... Jeg ved ikke om jeg kan se det, men jeg prøver lige at hækle en her til aften, så kan det værejeg kan finde på noget....

Anmeld

12. august 2012

ano14316

mariamiss6 skriver:

Bummelum.... Jeg ved ikke om jeg kan se det, men jeg prøver lige at hækle en her til aften, så kan det værejeg kan finde på noget....

Eii det ville væres super.. du er en skat.. 

Anmeld

13. august 2012

mariamiss6

ano14316 skriver:

Eii det ville væres super.. du er en skat.. 

Halløj, er du her stadig, og så på denne tid af døgnet (spiller meget uskyldig)......

Jeg fik lige en gæst på besøg, så jeg fik altså aldrig hæklet på noget som helst....

Hvis du lige citerer mig til imorgen, så husker jeg det imorgen aften

Anmeld

13. august 2012

ano14316

mariamiss6 skriver:

Halløj, er du her stadig, og så på denne tid af døgnet (spiller meget uskyldig)......

Jeg fik lige en gæst på besøg, så jeg fik altså aldrig hæklet på noget som helst....

Hvis du lige citerer mig til imorgen, så husker jeg det imorgen aften

Hej.. næhh hehe.. jeg var skam hoppet i seng.. puteren er åbenbart bare ikke gået i stand by.. 

Det ville være skønt hvis du vil prøve.. 

Anmeld

14. august 2012

mariamiss6

ano14316 skriver:

Hej

Jeg er ved at hækle en stjerne bold, men jeg vil gerne have lidt buttede spidser, så har prøvet at lave min egen opskrift, men der er noget der er skævt, så jeg hele tiden skal tilrette med masker, enten den ene eller den anden vej.. er der nogen er jer kloge kvinder der vil prøve at rette den lidt til..?

35 lm saml m. 1 km (36)

1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (36)

1 lm, 1 fm i hver Saml m. 1 km (36)

1 lm, *1i2, 1 fm i næste 5* gentag 5 gange Saml m. 1 km (31)

1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (31)

1 lm, *1i2, 1 fm i næste 4* gentag 6 gange Saml m. 1 km (26)

1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (26)

1 lm, *1i2, 1 fm i næste 3* gentag 6 gange Saml m. 1 km (21)

1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km  (21)

1 lm, *1i2, 1 fm i næste 2* gentag 6 gange Saml m. 1 km (16)

1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (16)

1 lm, *1i2, 1 fm i næste m* gentag 6 gange Saml m. 1 km (11)

1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (11)

1 lm, 1i2 i hver m. saml m. 1 km

Luk af

Jeg kunne ikke lige huske hvordan man skrev det der med at tage ind, så derfor jeg har skrevet 1i2, det er ment som at tage ind. 

Første fejl er i første linie. Altså kæden du samler. Når du har lukket en ring akal man ikke tæller hverken den maske som man lige har stukket i, eller den maske som sidder på nåel med... Altså, sådan som du skriver din første omgang  (start-ringenÅ) har du faktisk kun 35 masker, og ikke 36, sådan som du ellers skriver... Hvis du har behpv for 36 masker, skal du lave 36.

Hæftemasken tæller ikke med

Samme gør sig gældende på 4. omgang, hvor du tager ind på 1. og 2. maske (din 1i2)... Der skal du heller ikke tælle kædemasken med som et ekstra sting. Det erstatter nemlig den maske du stikker ned i, når du laver kædemasken Altså har vi nu 30 FM (ikke 31)

Igen, der hvir du ender på 26 FM, bør du kun ende på 25, fordi dit forrige Km ikke giver en ekstrea maske, men erstatter det du stak den igennem Altså nu har vi 25 FM.

Nåh, sådan kører den hele vejen igennem....

Altså. Hvis du gerne vil have alle dine omgange, skal ende med det antal masker, som du har skrevet her i din opskrift så skal du, til at starte med, lave 36 LM og SÅ hæfte med en KM, som vil erstatte den aller første LM du lavede i kæden... Altså, når du har lukket ringen, skal der være samme antal masker, som du lavede LM

I øvrigt, jeg er ikke helt sikker på jeg har forstået hvordan det var du ville lukke spidsen af... altså fortsætter du bare med at tage ind på alle masker, ind til der sådan set ikke er flere at tage ind af, og så afslutter du med en KM?

I så fald, prøv, når der er 6 FM tilbage, at bryde garnet, og så væve tråden op og ned, en hel omgang, i alle fastmaskerne (altså og/ned gennem deres midte, midt i "V'et") når du har været dem alle igennem, og kommer til den sidste maske, kan du trække tråden ind på vrangen, sætte en finger på hullets vrangside, og så trække i endegarnet, så trækker du hullet til, i stedet for at skulle hækle de sidste 6 FM sammen, som jeg forstår din opskrift....'

Hey, det bliver jo en kegle uanset hvad Jeg synes det er et ret fint opskrift forsøg, og undervejs lærte jeg endda selv noget nyt Jeg fandt en bestemt måde at lukke med den KM der, på alle rundeafslutningerne, så det ser næsten ud som om at det hele er syet sirligt sammen, og sammenlukningen er ikke skrå, som på så mange andre værker, tværtimod er den snorrelige

Anmeld

14. august 2012

ano14316

mariamiss6 skriver:

Første fejl er i første linie. Altså kæden du samler. Når du har lukket en ring akal man ikke tæller hverken den maske som man lige har stukket i, eller den maske som sidder på nåel med... Altså, sådan som du skriver din første omgang  (start-ringenÅ) har du faktisk kun 35 masker, og ikke 36, sådan som du ellers skriver... Hvis du har behpv for 36 masker, skal du lave 36.

Hæftemasken tæller ikke med

Samme gør sig gældende på 4. omgang, hvor du tager ind på 1. og 2. maske (din 1i2)... Der skal du heller ikke tælle kædemasken med som et ekstra sting. Det erstatter nemlig den maske du stikker ned i, når du laver kædemasken Altså har vi nu 30 FM (ikke 31)

Igen, der hvir du ender på 26 FM, bør du kun ende på 25, fordi dit forrige Km ikke giver en ekstrea maske, men erstatter det du stak den igennem Altså nu har vi 25 FM.

Nåh, sådan kører den hele vejen igennem....

Altså. Hvis du gerne vil have alle dine omgange, skal ende med det antal masker, som du har skrevet her i din opskrift så skal du, til at starte med, lave 36 LM og SÅ hæfte med en KM, som vil erstatte den aller første LM du lavede i kæden... Altså, når du har lukket ringen, skal der være samme antal masker, som du lavede LM

I øvrigt, jeg er ikke helt sikker på jeg har forstået hvordan det var du ville lukke spidsen af... altså fortsætter du bare med at tage ind på alle masker, ind til der sådan set ikke er flere at tage ind af, og så afslutter du med en KM?

I så fald, prøv, når der er 6 FM tilbage, at bryde garnet, og så væve tråden op og ned, en hel omgang, i alle fastmaskerne (altså og/ned gennem deres midte, midt i "V'et") når du har været dem alle igennem, og kommer til den sidste maske, kan du trække tråden ind på vrangen, sætte en finger på hullets vrangside, og så trække i endegarnet, så trækker du hullet til, i stedet for at skulle hækle de sidste 6 FM sammen, som jeg forstår din opskrift....'

Hey, det bliver jo en kegle uanset hvad Jeg synes det er et ret fint opskrift forsøg, og undervejs lærte jeg endda selv noget nyt Jeg fandt en bestemt måde at lukke med den KM der, på alle rundeafslutningerne, så det ser næsten ud som om at det hele er syet sirligt sammen, og sammenlukningen er ikke skrå, som på så mange andre værker, tværtimod er den snorrelige

Mange tak.. det er jo ligisk at  de runder hvor jeg tager ind, ikke kommer til at passe når jeg mangler en maske fra start.. 1000 tak.. 

Jeg må være ærlig og sige at jeg faktisk ikke  helt ved hvordan jeg lukkede den sidste af jeg lavede, men det bled ret pænt,, Jeg prøver den metode du skriver.. 

Du har jeg igen fået mod på at lave den færdig.. 

1000 tak

Anmeld

14. august 2012

mariamiss6

ano14316 skriver:

Mange tak.. det er jo ligisk at  de runder hvor jeg tager ind, ikke kommer til at passe når jeg mangler en maske fra start.. 1000 tak.. 

Jeg må være ærlig og sige at jeg faktisk ikke  helt ved hvordan jeg lukkede den sidste af jeg lavede, men det bled ret pænt,, Jeg prøver den metode du skriver.. 

Du har jeg igen fået mod på at lave den færdig.. 

1000 tak

Godt, håber du får det til at passe så

Hvis du skal bruge et hurtigt projekt, kan du holde øje med mine blog, der kommer nok noget på snere idag

Anmeld

14. august 2012

Nettemor

Når jeg laver stjernebolden er min kegle lavet sådan her:

5
10
10
15
15
20
20
25
25
osv

Altså hvert tal er antal masker på en omgang. Og jeg kunne forstille mig at hvis den skal være mindre buttet kan man gøre sådan her

5
10
15
20
25
osv

Giver det mening?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.