ano14316 skriver:
Hej
Jeg er ved at hækle en stjerne bold, men jeg vil gerne have lidt buttede spidser, så har prøvet at lave min egen opskrift, men der er noget der er skævt, så jeg hele tiden skal tilrette med masker, enten den ene eller den anden vej.. er der nogen er jer kloge kvinder der vil prøve at rette den lidt til..?
35 lm saml m. 1 km (36)
1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (36)
1 lm, 1 fm i hver Saml m. 1 km (36)
1 lm, *1i2, 1 fm i næste 5* gentag 5 gange Saml m. 1 km (31)
1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (31)
1 lm, *1i2, 1 fm i næste 4* gentag 6 gange Saml m. 1 km (26)
1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (26)
1 lm, *1i2, 1 fm i næste 3* gentag 6 gange Saml m. 1 km (21)
1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (21)
1 lm, *1i2, 1 fm i næste 2* gentag 6 gange Saml m. 1 km (16)
1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (16)
1 lm, *1i2, 1 fm i næste m* gentag 6 gange Saml m. 1 km (11)
1 lm, 1 fm i hver. Saml m. 1 km (11)
1 lm, 1i2 i hver m. saml m. 1 km 
Luk af
Jeg kunne ikke lige huske hvordan man skrev det der med at tage ind, så derfor jeg har skrevet 1i2, det er ment som at tage ind.
Første fejl er i første linie. Altså kæden du samler. Når du har lukket en ring akal man ikke tæller hverken den maske som man lige har stukket i, eller den maske som sidder på nåel med... Altså, sådan som du skriver din første omgang (start-ringenÅ) har du faktisk kun 35 masker, og ikke 36, sådan som du ellers skriver... Hvis du har behpv for 36 masker, skal du lave 36.
Hæftemasken tæller ikke med 
Samme gør sig gældende på 4. omgang, hvor du tager ind på 1. og 2. maske (din 1i2)... Der skal du heller ikke tælle kædemasken med som et ekstra sting. Det erstatter nemlig den maske du stikker ned i, når du laver kædemasken
Altså har vi nu 30 FM (ikke 31)
Igen, der hvir du ender på 26 FM, bør du kun ende på 25, fordi dit forrige Km ikke giver en ekstrea maske, men erstatter det du stak den igennem
Altså nu har vi 25 FM.
Nåh, sådan kører den hele vejen igennem....
Altså. Hvis du gerne vil have alle dine omgange, skal ende med det antal masker, som du har skrevet her i din opskrift så skal du, til at starte med, lave 36 LM og SÅ hæfte med en KM, som vil erstatte den aller første LM du lavede i kæden... Altså, når du har lukket ringen, skal der være samme antal masker, som du lavede LM 
I øvrigt, jeg er ikke helt sikker på jeg har forstået hvordan det var du ville lukke spidsen af... altså fortsætter du bare med at tage ind på alle masker, ind til der sådan set ikke er flere at tage ind af, og så afslutter du med en KM?
I så fald, prøv, når der er 6 FM tilbage, at bryde garnet, og så væve tråden op og ned, en hel omgang, i alle fastmaskerne (altså og/ned gennem deres midte, midt i "V'et") når du har været dem alle igennem, og kommer til den sidste maske, kan du trække tråden ind på vrangen, sætte en finger på hullets vrangside, og så trække i endegarnet, så trækker du hullet til, i stedet for at skulle hækle de sidste 6 FM sammen, som jeg forstår din opskrift....'
Hey, det bliver jo en kegle uanset hvad
Jeg synes det er et ret fint opskrift forsøg, og undervejs lærte jeg endda selv noget nyt
Jeg fandt en bestemt måde at lukke med den KM der, på alle rundeafslutningerne, så det ser næsten ud som om at det hele er syet sirligt sammen, og sammenlukningen er ikke skrå, som på så mange andre værker, tværtimod er den snorrelige