Hvorfor gør han det? (immitere)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.387 visninger
11 svar
0 synes godt om
11. august 2012

MinNoah

Jeg har en dreng der bliver 3 år lige om lidt... Han er sød, smilende, velfungerende, temperamentsfuld og også en ret følsom dreng!

Han er de sidste par måneder begyndt at immitere os - ret meget! Siger jeg noget så siger han det samme..... Det er særligt sprogligt at han gør det, de har også lagt mærke til det i hans nye børnehave og synes det er utroligt så lange sætninger han kan huske og immitere... Jeg kan fx sige til hunden " Nej Bianca, du må ikke gå ud på jorden, far har lige sået græs, kan du så komme ud! " og efterfølgende siger min dreng præcis det samme som mig..... Altså til hunden jo ;-)

Det er bare et eksempel. Han gør det meget.

Han har en fætter på 2 år som ikke snakker så godt endnu, de har lige leget sammen idag, og en del af tiden har min dreng immiteret fætteren - fx. hvis fætteren siger "mi sko" (min sko) så siger min dreng også "Mi sko" :-S selvom han sagtens kan sige min sko... og hvorfro overhovedet sige det samme???!! Løber fætteren en vej i haven, så følger min dreng efter og gør præcis det fætteren gør....

Skal lige siges at det ikke er hele tiden det sker, indimellem kan det også være min dreng der tager styringen og bestemmer hvad fætteren "må og ikke må". Men generelt har min dreng svært ved at sige fra - særligt overfor børn han ikke kender så godt. Han er en meget blid dreng... og tror virkelig han bliver en god ven når han bliver ældre... Men jeg ville ønske han turde sige mere fra også - når han finder et stykke legetøj først og en anden vil have det - så giver han det ofte fra sig i stedet for at holde fast i at det var ham der havde det! Hvordan hjælper jeg ham bedst muligt?

Hvad gør i jer af tanker om det jeg beskriver?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. august 2012

Nettemor

jeg tænker at det er heeelt normalt

Min dreng på 2½ gentager også meget af det vi siger.. Også hvis vi siger noget på engelsk.. og hvis vi laver nogle bevægelser gentager han også tit dem.. Jeg tror det er med til at udvikle dem.. De lærer hvordan man bygger sætningerne op. De lærer nogle af armbevægelserne der kan følge med sætninger og ord--

Anmeld

11. august 2012

MinNoah

Tak for svar... og et svar jeg kunne li at høre 

Synes bare han gør det rigtig meget

Anmeld

11. august 2012

morethanperfect

MinNoah skriver:

Jeg har en dreng der bliver 3 år lige om lidt... Han er sød, smilende, velfungerende, temperamentsfuld og også en ret følsom dreng!

Han er de sidste par måneder begyndt at immitere os - ret meget! Siger jeg noget så siger han det samme..... Det er særligt sprogligt at han gør det, de har også lagt mærke til det i hans nye børnehave og synes det er utroligt så lange sætninger han kan huske og immitere... Jeg kan fx sige til hunden " Nej Bianca, du må ikke gå ud på jorden, far har lige sået græs, kan du så komme ud! " og efterfølgende siger min dreng præcis det samme som mig..... Altså til hunden jo ;-)

Han har en fætter på 2 år som ikke snakker så godt endnu, de har lige leget sammen idag, og en del af tiden har min dreng immiteret fætteren - fx. hvis fætteren siger "mi sko" (min sko) så siger min dreng også "Mi sko" :-S selvom han sagtens kan sige min sko... og hvorfro overhovedet sige det samme???!! Løber fætteren en vej i haven, så følger min dreng efter og gør præcis det fætteren gør....

Skal lige siges at det ikke er hele tiden det sker, indimellem kan det også være min dreng der tager styringen og bestemmer hvad fætteren "må og ikke må". Men generelt har min dreng svært ved at sige fra - særligt overfor børn han ikke kender så godt. Han er en meget blid dreng... og tror virkelig han bliver en god ven når han bliver ældre... Men jeg ville ønske han turde sige mere fra også - når han finder et stykke legetøj først og en anden vil have det - så giver han det ofte fra sig i stedet for at holde fast i at det var ham der havde det! Hvordan hjælper jeg ham bedst muligt?

Oscar gør det også .. Han er dog kun 21 mdr...

Han gør og siger ALT som os .. Virkelig alt ..

Det er nok meget normalt .. 

Anmeld

11. august 2012

Lone Jakobsen

det lyder præcis som Rasmus der er 3 år. han gentager utroligt meget efter os. men der stopper det ikke, han gentager også sange, lyde og bevægelser i fx. tegnefilm eller teletubbies

det er deres måde at lære på og jeg synes det er utroligt sjovt og sødt. (måske bortset fra når jeg skælder de store ud og han står ved siden af og skælder mig ud)

Anmeld

11. august 2012

Vicki G

MinNoah skriver:

her gør min datter på 14 mdr det osse.... efterligner teletubbies og danser sammen med børnene på disney junior. Igår sad vi og læste reklamer, og det gjorde hun også (slikkede enda på fingeren og bladrede), idag skulle hun også selv smøre solcreme på!

går lidt for hurtigt men sjovt at de fanger ALT!!

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

11. august 2012

Vidunderligeunger

Alberte på 2 år og 2 mdr gør det også HELE TIDEN! vi har lige fået kat og jeg har ret mange gange sagt "nej misser, du skal ik gå op på bordet, kan du komme ned" og så sprøjtet vand på den.. Det gør hun hele tiden! og også med sin legetøjsmobil når jeg f.eks tager telefonen, så finder hun den og imiterer resten af samtalen  

Anmeld

12. august 2012

Solstrålebørn

Jeg tror det er meget normalt... Herhjemme har vi 100% en kopimaskine både i sprog og bevægelser... 

Anmeld

12. august 2012

Mumto3

øh...hvordan skulle børn lære at blive voksne, hvis de ikke kopierede os??? Det er jo den nemmeste måde at lære det at begå sig i verden på, at kopier den måde andre begår sig i verden på.

Mine drenge er nu 6 og 8 år og de gør det stadig. Når vi har haft besøg af en kloakmand, så står de og lurer af hvad han gør, og så 'leger' de kloakmand bagefter, (bygger kloakker og renser dem med koste), når vi har besøg af en vvs-mand ser de hvad han laver, og så vil de gerne gøre det samme.

Da de var små, så gentog de også alt hvad jeg sagde.

-og så synes jeg det er værd at overveje hvilke computerspil man lader sine små børn spille.....for de kopier altså! -også selvom mange forældre siger: min dreng er skam slet ikke påvirket af at sidde at spille voldsspil Nå, det er en helt anden snak....kunne bare ikke lige lade være med at nævne det.

Anmeld

12. august 2012

Laulund87

Det er helt normalt og Maria på 2,8 år gør det også herhjemme

Det er både sprog og bevægelser og det er SÅ sjovt at se på!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.