Gode råd til mor til 1 årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.208 visninger
11 svar
0 synes godt om
7. august 2012

Albatrossen

Hej Alle

Jeg er løbet tør for ideer med min datter, hun vil ikke spise sin aftens mad.... Kartofler er ikke det store hit, pasta skruer ligeså. Ris, nudler. Spaghetti vil hun gerne have men vi må ikke give hende det! Vi kan en gang i mellem få en ske ind hvis vi er heldige.... Hvis vi selv giver hende skeen kører hun bare rundt i maden... Med fingrene klasker hun det bare ud på bordet, og kører det frem og tilbage på bordet uden at smage. Hvad gjorde i ? Hvornår kunne jeres børn spise selv med ske, gaffel osv... Aftensmåltidet er efterhånden en kamp hver dag..... Yderligere kan hun ikke gå endnu hvornår kunne jeres det ? og er ret lille højde mæssigt (ikke drøjde) af sin alder... Vi gir stadig flaske til natten og den er hun glad for... Hvornår stoppede i med dette og gav i noget i stedet ?

Håber der er nogen der har ideer for er efterhånden desperat...

Mvh
KreStine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2012

Mor Til Oktober Børn

sælen skriver:

Hej Alle

Jeg er løbet tør for ideer med min datter, hun vil ikke spise sin aftens mad.... Kartofler er ikke det store hit, pasta skruer ligeså. Ris, nudler. Spaghetti vil hun gerne have men vi må ikke give hende det! Vi kan en gang i mellem få en ske ind hvis vi er heldige.... Hvis vi selv giver hende skeen kører hun bare rundt i maden... Med fingrene klasker hun det bare ud på bordet, og kører det frem og tilbage på bordet uden at smage. Hvad gjorde i ? Hvornår kunne jeres børn spise selv med ske, gaffel osv... Aftensmåltidet er efterhånden en kamp hver dag..... Yderligere kan hun ikke gå endnu hvornår kunne jeres det ? og er ret lille højde mæssigt (ikke drøjde) af sin alder... Vi gir stadig flaske til natten og den er hun glad for... Hvornår stoppede i med dette og gav i noget i stedet ?

Mvh
KreStine

Da Mille var 1 år fik hun hvad vi fik at spise,. Der var dog en periode hvor hun heller ikk ville spise, men så blev vi siddende til hun havde spist en smule 

Hun kunne gå da hun var 11 mdr. Men det er ikk noget man skal være bekymret for,. Børn gør ting på forskellige tidspunkter, så man kan ikk sige hvornår de skal hvad 

Flaske til natten stoppede vi med da hun var ca ½ år, og istedet gav vi vand  Stille og roligt trappe ned på mælken og så give vand for resten 

Anmeld

7. august 2012

B&J

hvad med at give hende en ske i hånden også mader du hende???

daniel spiste selv da han var 1år men ja der var mad over alt men ja det var ikke noget at gøre noget ved.... og du skal tage og tælle til 10 ja det er en kæmpe udfordring ang mad ved det selv daniel er en små spisende dreng og hold op alle de gange vi har bidt i det sure æble..

daniel var så hurtig til at gå han var 11mdr...

og han stoppede selv med flasken da han var 1år...

jamen hvis hun får den næring skal have løbet af hele dagen jamen så begynd at give vand istedet for mælk men hvis hun drikker en hel flakse ville jeg nok stadig fortsætte lidt inu

Anmeld

7. august 2012

trunte24

sælen skriver:

Hej Alle

Mvh
KreStine

Viggo har altid fået lov at spise selv, han ville ikke rigtig mades, så det var bare sådan det var. Dog var det med fingerne rigtig længe. Og han kan stadig finde på at spise med fingerne. Han bliver 2 til oktober.

Han har altid fået udleveret en ske eller gaffel til måltiderne, og så havde jeg en, hvor jeg kunne stoppe et par skefulde ind en gang i mellem. I starten da han skulle spise med ske, kom jeg maden på skeen, og gav ham den i hånden, så kunne han selv tage den i munden.

Det er først inden for de sidste par måneder, at han selv kan spise ordenligt med en ske, uden at vende den på hovedet på vej ind fx

Gaffel kan han stadig kun bruge, hvis jeg sætter maden fast der på.

Jeg kan huske han også havde en lang periode, hvor han ikke rigtig fik noget at spise til aften, fordi han selv ville, men ikke kunne og måske var mere interesseret i hvordan det føltes osv.Derfor fik han lov at gratte så meget han ville(gør han nu stadig) men indenfor den sidste måned, synes jeg han er blevet markant bedre til at spise "pænt"

Vi stoppede med natflasken, da han begyndet at spise lidt til aften selv, så var jeg sikker på, at han havde fået, hvad han havde brug for. Han få vand i sin drikkedunk inden putning i stedet for.

Viggo kunne også gå da han var 11 måneder, men det er normalt at de ikke går endnu, så længe de er under 18 måneder.

Line

Anmeld

11. august 2012

Vicki G

sælen skriver:

Hej Alle

Mvh
KreStine

HEJ 

Her har hun fået lov til at spise selv rimelig tidligt ca. 9 mdr hvor hun fik majs,ærter og andet småt hun selv kunne fiske op og i munden. begyndte at bruge ske og gaffel ved 10-11 mdr men skulle hjælpes lidt og gav hende med ske ved siden af eller satte noget på hendes gaffel og gav hende den. hun er 14 mdr nu og kan bruge ske og gaffel, men "sviner" stadig ligemeget.... så er det godt men en håndstøvsuger og en tålmodig mor

prøv med mad hun selv kan spise med fingerene som skiver brød, majs, ærter, agurker og mad hende ved siden af ( du kunne lave flyvende ske, det hjalp her og sige neeej hvor er du dygtig hver gang hun spiste en mundfuld.

min datter gik rimelig tidligt ca 9 1/2 mdr men hun har også været rimelig tidligt med alt... men det er jo forskelligt fra barn ti barn.

kan være hun skal motiveres noget mere, lad hende stå ved et bord og gå en meter væk fra hende og motivere hende hen til dig, eller stil et par ting hun kan nå så hun måske selv går fra ting til ting. hold hende i hænderne og gå med hende...eller gåvogn

her ammes min datter endnu om aftenen, men håber jeg snart kan få taget mig sammen til at stoppe! kan bare ikke holde de små tåre ud og den begejstring hun får når hun skal til at have sin aftentår.

håber der var noget du kunne bruge

Anmeld

12. august 2012

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
sælen skriver:

Hej Alle

Mvh
KreStine

hvor gammel er hun.
vi stoppede med natflaske da theo var 11 mdr han var ikke sulten til natten.
da han er nu 16 mdr og har samme problem med aftensmaden, simpelthen fordi han spiser sig mæt i vuggestuen.
nu ved jeg ikke om din datter går i institution men kunne måske være grunden hvis hun gør, at hun spiser sig mæt for dagen der.
natflasken kan også være grunden hun ved hun får den så derfor venter hun med at spise til der. så måske skulle i overveje at trappe den væk.
jeg fjernede ikke theos helt men gav han mindre af gangen til han ikke fik mere og får så i stedet tilbudt lidt yoghurt enden natten

Anmeld

12. august 2012

Studerendemor

sælen skriver:

Hej Alle

Mvh
KreStine

Din beskrivelse af, hvordan din datter spiser er, efter min overbevisning,   fuldstændig normal. Børn oplever maden, sanser og prøver sig frem. Da min datter var i samme alder lod vi hende gøre det, sad med et lille smil og så på hvordan hun svinede. Men tænkte nok mest på, hvordan vi skulle få tørt op;-) Jo mere afslappet I tager det, jo bedre en stemning der er ved spisebordet, jo nemmere går det for hende, at lære at spise med ske og gaffel, og smage på maden. Min datter var glad for kogte grøntsager og hvid fisk, det er nemt at håndtere i munden og milde i smagen. Måske det var en ide? 

Anmeld

12. august 2012

Ciss

sælen skriver:

Hej Alle

Mvh
KreStine

Mine gik begge først omkring 14 mndr. Og det er vist ganske gennemsnitlig.

Godnatflasken droppede den ældste ved 8 mndr - hun ville ikke have flaske længere. Den yngste sluttede vi med ved 13 mndr.

De har begge fået lov til at sidde selv med en ske fra de sad godt selv - men til at begynde med var det jo nærmest et legetøj, mens vi fodrede dem med en anden ske. De spise ikke uden at spilde før nærmere to år - og lillebror på snart tre kan stadig godt finde på at spise med fingrene eller lege med maden, hvis man ikke lige holder øje med ham.

Vi har haft vanskelige perioder, hvor barnet har ville spise selv og er blevet rasende, hvis vi prøvede at hjælpe, men hvor det har betydet, at de ikke har fået spist noget særligt. Vi løste det ved at forsøge at have et hyggeligt måltid alligevel og så til gengæld lade barnet få grød eller brød el lign lige før sengetid, så de ikke skulle sove på tom mave. Da de var kommet så langt, at de som regel spiste ok selv, begyndte vi at tage tallerknen væk et øjeblik, hvis de svinede/legede for meget.

Anmeld

12. august 2012

MyLove E

Her er søn 15 og har lige lært og gå (14dage)

Men han har selv siden han var ca 10mdr. Vi har haft en ekstra ske til hjælpe lidt..

Idag spiser han stort set helt selv. Til aften får han det samme som os. Vi er begyndt at ligge det hver for sig altså så ikke blande det sammen. For så kan han se at det er det samme som er på bordet.

Han vil meget gerne ta selv. Så vi søger for at ha nogle skåle med noget han kan ta selv af:-)

Mælken til nat er vi også lige stoppet med.. Og nu spiser han meget mere til aften...

Anmeld

12. august 2012

Mariajny

skrivemaskine skriver:

Din beskrivelse af, hvordan din datter spiser er, efter min overbevisning,   fuldstændig normal. Børn oplever maden, sanser og prøver sig frem. Da min datter var i samme alder lod vi hende gøre det, sad med et lille smil og så på hvordan hun svinede. Men tænkte nok mest på, hvordan vi skulle få tørt op;-) Jo mere afslappet I tager det, jo bedre en stemning der er ved spisebordet, jo nemmere går det for hende, at lære at spise med ske og gaffel, og smage på maden. Min datter var glad for kogte grøntsager og hvid fisk, det er nemt at håndtere i munden og milde i smagen. Måske det var en ide? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.