JanetBJ skriver:
Vi har verdens dejligste kat, men nu er der kommet er problem; han går og miauver, kradser på døre, vinduer og skabe, og prøver at gribe enhver chance for at komme ud .. Han er vel omkring 6-7 måneder nu ..
Er det på tide at få ham kastreret , inden han begynder at overstrinte det hele og miave for sindsygt ?
Og hvordan forgår en kasteration? Skal den først have en forundersøgelse og derefter kaldes ind til operation ?
Og ville det være en fordel at han blev kastereret og bliver han mere "doven" bagefter ?
Hej...
Jeg ville bare lige fortælle dig, at jeg har haft to han katte. (Efter hinanden, da den første desværre blev kørt ned).
Min første kat Lilo blev kastreret, da han var omkring 6 måneder. Vi afleverede ham om morgnen og kunne hente ham om eftermiddagen. Han skuller bare ligge i fred, og var meget svimmel da vi kom hjem. Han var klar allerede dagen efter. Han blev ikke mere rolig af det. Fortsatte med samme foder og han tog ikke på.
Mens min nuværende kat Bitzi kun var tre måneder, da han blev kastreret. Dyrlægen siger normalt 6-9 måneder. Men ellers lige så snart stenene er faldet ned. Hvilket svinger meget fra kat til kat.
Min mor derimod hendes kat nåede at strinte, og lugten er meget svær at komme af med igen. Det kom næsten fra den ene dag til den anden.
Man kommer normaltvis ikke til forundersøgelse, men ringer og bestiller tid 
Men ingen af de tre han katte blev mere dovne. De er alle tre inde katte. Det ved jeg ikke om din er?
Derudover tog to af de tre katte også meget på efter, og vi har derfor valgt at give dem dyrlægens kattemad til kasterede katte. Det hjælper både i forhold til overvægt, men også i forhold til betændelse i urinvejene (hvilket de har stor tildens til efter kasteration).
Håber du kan bruge mit svar. 
Det blev lidt langt