nybegynder på symaskinen og projekt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.920 visninger
5 svar
0 synes godt om
31. juli 2012

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Hej.

Håber jeg kan få lidt hhjælp til mit lille sy projekt som jeg har kastet mig hovedkuls ud i.

jeg har længe ville sy bukser til min søn, men har ikke haft tid og mod på at starte. Nu har jeg haft en del tid da jeg har haft ferie til at kunne sætte mig ned og prøve.

Jeg har lånt mig en sy-bog hvor der er en masse guides og mønstre til tøj til børn fra 0-2 år og jeg har kastet mig ud i et par bukser str 1-1½ år og jeg lavede et prøve par for noget tid tilbage, men der skete en del fejl!

Jeg tegnede mønsteret af på fliseline (tror jeg det hedder)

Bukserne der kom ud af det passer perfekt rundt om ble ble numsen, men de var "lav taljet" hvilket jeg ikke kan lide og for lange i benene. Jeg syede stof stykkerne sammen som jeg mente det skulle være og endte med at det var et par bukser.

Jeg har tegnet et nyt mønster ud fra det gamle og har så lavet den 5 cm højere i taljen og 2 cm kortere i benene, håber det passer.

Alt dette var bare intro til hvad jeg har gang i, men nu kommer alle spørgsmålene:

Kan man sy stoffet med så små ssting at stoffet går op der hvor man syer ved mindste belastning?

skal man sy med zig zag langs kanterne inden man sætter stofferne sammen og syer dem sammen?

Skal man "bare" tegne mønsteret af fra mønster arket og så over på stoffet direkte uden at lægge lidt stoftillæg til som man kan sy af?

Er det nemt at sy lommer?

Når man syer foer i, kan man så sy dem i så man bare klipper det samme mænster som bukserne er klippet ud fra og sy det sammen med det stof der er ud af? (håber det er til at forstå)

slutter tråden af med billeder af det par bukser jeg startede med:
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2012

louisevl

Fru Skovrup skriver:

Hej.

Håber jeg kan få lidt hhjælp til mit lille sy projekt som jeg har kastet mig hovedkuls ud i.

jeg har længe ville sy bukser til min søn, men har ikke haft tid og mod på at starte. Nu har jeg haft en del tid da jeg har haft ferie til at kunne sætte mig ned og prøve.

Jeg har lånt mig en sy-bog hvor der er en masse guides og mønstre til tøj til børn fra 0-2 år og jeg har kastet mig ud i et par bukser str 1-1½ år og jeg lavede et prøve par for noget tid tilbage, men der skete en del fejl!

Jeg tegnede mønsteret af på fliseline (tror jeg det hedder)

Bukserne der kom ud af det passer perfekt rundt om ble ble numsen, men de var "lav taljet" hvilket jeg ikke kan lide og for lange i benene. Jeg syede stof stykkerne sammen som jeg mente det skulle være og endte med at det var et par bukser.

Jeg har tegnet et nyt mønster ud fra det gamle og har så lavet den 5 cm højere i taljen og 2 cm kortere i benene, håber det passer.

Alt dette var bare intro til hvad jeg har gang i, men nu kommer alle spørgsmålene:

Kan man sy stoffet med så små ssting at stoffet går op der hvor man syer ved mindste belastning?

skal man sy med zig zag langs kanterne inden man sætter stofferne sammen og syer dem sammen?

Skal man "bare" tegne mønsteret af fra mønster arket og så over på stoffet direkte uden at lægge lidt stoftillæg til som man kan sy af?

Er det nemt at sy lommer?

Når man syer foer i, kan man så sy dem i så man bare klipper det samme mænster som bukserne er klippet ud fra og sy det sammen med det stof der er ud af? (håber det er til at forstå)

slutter tråden af med billeder af det par bukser jeg startede med:

Kan man sy stoffet med så små ssting at stoffet går op der hvor man syer ved mindste belastning? Tør ikke svare på det, men har ikke selv prøvet det.

skal man sy med zig zag langs kanterne inden man sætter stofferne sammen og syer dem sammen? Ja det er bedst at gøre det inden du syer delene sammen. Du kan også bruge nyttesøm, det giver et bedre resultat.

Er det nemt at sy lommer? Det plejer at stå på mønstreret, hvis sømrum er inkluderet. Hvis der ikke står noget skal man lægge 1 cm til.

Når man syer foer i, kan man så sy dem i så man bare klipper det samme mænster som bukserne er klippet ud fra og sy det sammen med det stof der er ud af? (håber det er til at forstå) Ja det kan du sagtens. Du klipper det bare i samme størrelse som bukserne. Når du så skal zigzage eller lave nyttesøm kan du ligge buksestof og foer sammen. Sådan at du zigzager dem sammen.

Håber det hjælper lidt

Hov kom forresten til at tænke på om du har syet bukserne rigtigt sammen? Tror måske at du kan have kommet til at vende dem på hovedet. Så buksebenene er blevet til taljen og omvendt. For synes også at bukserne har en meget lav talje og meget lange bukseben  Når du syer sammen kan du tjekke ved at taljen ofte er lidt skrå og buksebenene nede ved fødderne er lige

Anmeld

1. august 2012

Skovrup

louisevl skriver:

Kan man sy stoffet med så små ssting at stoffet går op der hvor man syer ved mindste belastning? Tør ikke svare på det, men har ikke selv prøvet det.

skal man sy med zig zag langs kanterne inden man sætter stofferne sammen og syer dem sammen? Ja det er bedst at gøre det inden du syer delene sammen. Du kan også bruge nyttesøm, det giver et bedre resultat.

Er det nemt at sy lommer? Det plejer at stå på mønstreret, hvis sømrum er inkluderet. Hvis der ikke står noget skal man lægge 1 cm til.

Når man syer foer i, kan man så sy dem i så man bare klipper det samme mænster som bukserne er klippet ud fra og sy det sammen med det stof der er ud af? (håber det er til at forstå) Ja det kan du sagtens. Du klipper det bare i samme størrelse som bukserne. Når du så skal zigzage eller lave nyttesøm kan du ligge buksestof og foer sammen. Sådan at du zigzager dem sammen.

Håber det hjælper lidt

Hov kom forresten til at tænke på om du har syet bukserne rigtigt sammen? Tror måske at du kan have kommet til at vende dem på hovedet. Så buksebenene er blevet til taljen og omvendt. For synes også at bukserne har en meget lav talje og meget lange bukseben  Når du syer sammen kan du tjekke ved at taljen ofte er lidt skrå og buksebenene nede ved fødderne er lige

haha fantastisk! Jeg har vendt dem helt forkert så

hvad er nyttesøm? og kan min symaskne mon det?

tak for de andre svar, det med om søm rum er for små er fordi det par jeg har syet faktisk er gået i stykker som om det var syet for tæt, stoffet er som klippet over ved syning ca af 5 cm

Anmeld

1. august 2012

Skouboe

Kan man sy stoffet med så små ssting at stoffet går op der hvor man syer ved mindste belastning? Ja, det kan man godt. Normalt syr jeg med stinglængde 2,5, medmindre jeg applikerer eller lign, og der bruger jeg rivevlies på bagsiden for at stabilisere. Oftere skyldes det dog at stoffet er mørt og derfor er revet i syningen.

skal man sy med zig zag langs kanterne inden man sætter stofferne sammen og syer dem sammen? Jeg ville sy det sammen og så zig-zagge kanterne bagefter, det giver meget mindre syning. Du zig-zagger for at forhindre at det trevler for meget - ikke så meget pga. udseendet, men fordi trevlerne betyder at stoffet løsner i vævningen og det svækker syningen. Hvis du syr i tætte strikstoffer som jersey og isoli behøver du ikke at zig-zagge, da de ikke trevler.

Skal man "bare" tegne mønsteret af fra mønster arket og så over på stoffet direkte uden at lægge lidt stoftillæg til som man kan sy af? Nej, man tegner som regel over på noget andet. Den billigste løsning er mønsterpapir, der kan købes i de fleste stofforretninger og minder meget om bagepapir, bare uden den fedttætte coating som bagepapir har. Det er gennemsigtigt, så det er nemt at tegne efter. Jeg plejer at brede mønstret ud, sætte mønsterpapiret fast med nåle og tegne det af med blyant. Derefter klipper jeg mønstret ud. Jeg opbevarer det udklippede mønster i en plastiklomme sammen med et hjemmelavet "mønsterark" hvorpå jeg skriver hvilket mønster det er, hvilken størrelse, om jeg har lavet nogle ændringer i forhold til originalen (smallere, længere osv) Husk at angive evt. markeringer på mønstret (trådretning, hjælpemærker osv). Trådretningen er som regel vist med en pil. Den hjælper dig også med at undgå at komme til at vende små mønster forkert. Et godt tip er også at skrive alle oplysninger direkte på mønsterdelene, så du ikke får blandet dem sammen ved et uheld (Jeg skriver fx Onion 20022 bukser, str. 98, forstykke eller lignende)

Jeg tegner som regel mønstret af præcist som det er og derefter lægger jeg sømrum til når jeg klipper. Det gør jeg fordi det ikke nødvendigvis er alle steder på alle modeller der skal være sømrum. Hvis jeg syr et par bukser med elastik i foden, skal der være sømrum, men hvis jeg vil afslutte med fx skråbånd skal der ikke osv. På den måde kan jeg bruge mit mønster til flere forskellige ting. Det er især simple mønstre jeg gør det ved, fordi det er som regel dem jeg laver variationer over. Hvis mønstret er meget kompliveret med mange dele der skal passe præcist (skjorter, pæne klojer, habitjakker osv) lægger jeg som regel sømrum til når jeg tegner mønstret, fordi så er det nemmere at klippe helt præcist.

Er det nemt at sy lommer? Det er et definitionsspørgsmål. Det kommer an på om vi snakker indvendige lommer, udvendige lommer, form, osv. Generelt er det ikke så svært at sy lommer men det tager ofte nogle forsøg at få dem pæne.

Når man syer foer i, kan man så sy dem i så man bare klipper det samme mænster som bukserne er klippet ud fra og sy det sammen med det stof der er ud af? (håber det er til at forstå) Ja, det kan du sagtens med de fleste mønstre. Du klipper og syer så 2 par bukser og putter derefter foret inden i yderbuksen og laver talje og fod som sædvanligt.

Anmeld

1. august 2012

Skovrup

Skouboe  

Hold da op et langt og uddybende svar du gav, Det her sy projekt er mere omfattende end jeg lige regnede med!

jeg tror det der gik galt med det første par bukser var at jeg havde vendt op og ned på mønsteret, så ben blev talje og talje til ben og jeg havde vist fået syet stingene for korte så stoffet blev for svagt og gik op bagpå.

Nu vil jeg tegne mønsteret af i ordentlig størrelse og gøre det ordentlig denne gang, skrive en lille tekst på mønsteret så jeg ved hvad det er og str. plus hvad der er hvad.

Tak for svar, kan være der kommer flere spørgsmål hen af vejen

Anmeld

1. august 2012

Skouboe

Skouboe  

Hold da op et langt og uddybende svar du gav, Det her sy projekt er mere omfattende end jeg lige regnede med!

jeg tror det der gik galt med det første par bukser var at jeg havde vendt op og ned på mønsteret, så ben blev talje og talje til ben og jeg havde vist fået syet stingene for korte så stoffet blev for svagt og gik op bagpå.

Nu vil jeg tegne mønsteret af i ordentlig størrelse og gøre det ordentlig denne gang, skrive en lille tekst på mønsteret så jeg ved hvad det er og str. plus hvad der er hvad.

Tak for svar, kan være der kommer flere spørgsmål hen af vejen

Lang tids øvelse og mange frustrationer har lært mig at det ofte er detaljerne der både gør syningen nemmere, men også giver det sidste pift og ikke mindst forhindrer mange dumme fejl, som fx at sy et mønster sammen den forkerte vej, eller klippe en del i en størrelse, og en anden i en anden størrelse fordi man har fået blandet mønstrene og ikke kan skille dem ad osv, osv..

Og du spørger bare hvis det er

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.