Børn og nøgenhed

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. juli 2012

Chri9000

Profilbillede for Chri9000
KarinaA skriver:

jeg kan ikke se et problem i det  

så længe vi snakker små børn er der vel ikke noget galt i det overhoved  

sidder du aldrig nøgen i nogen af dine møbler ?? 

sidder dog ikke nøgen i møblerne ;-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juli 2012

A&F

mor:) skriver:

Bliver simpelthen nødt til at give mit besyv med i denne debat...

Jeg er chokeret over hvor mange af jer, som uden skrupler, lader jeres børn løbe nøgne rundt, både med og uden gæster i huset, samt ikke synes, at der er noget forkert i, at en 5årig dreng sidder og piller ved sin tissemand i sofaen, når der er gæster

Herhjemme har vi et klart princip om at man ikke render nøgen rundt, medmindre man lige har været i bad, og er ved at 'tørre'. Som minimum har man underbukser på. Naturligvis har både vi forældre og ungerne set hinanden nøgne masser af gange, men vi har altså ikke behov for at rende nøgne rundt. Vi synes det er vigtigt at lære vores børn, at man altså er påklædt når man er i selskab med andre mennesker. Nøgenhed er naturlig - ja - men børn bliver jo også ældre, og kan lige så godt lære tidligt at nøgenhed altså er noget privat. Hvorfor har du så travlt med at frarøve dem deres uskyldighed? Blufærdigheden skal da nok komme helt af sig selv.

Når vi er på stranden, lader vi heller ikke vores børn bade nøgne - det skyldes til gengæld at man ikke ved 'hvem som kigger med' fra strandkanten, der er simpelthen så mange syge mennesker i denne verden, som får tilfredsstillelse af at beglo stakkels, uskyldige børn, så hvorfor friste svage sjæle??? Jeg tror nu at disse personer ville kigge selvom et barn har badetøj på. Og hvis du er så paranoid, hvorfor har du så billeder af dit barn på nettet? Der kan jo være en masse syge mennesker der kigger med.

Hvad angår  'pilleri', så er det skam tilladt herhjemme - på værelset, eller hvis man er alene i bad, f.eks. Det skyldes at vi mener at pilleri  - som jo er forløberen for onani - er og bliver en privat ting, som andre (heller ikke søskende eller forældre) skal tvinges til at overvære, og derfor finder dette hjemme hos os kun sted når man er i enerum. Det synes jeg sender et budskab om at barnet er ved at gøre noget skamfuldt.

Min mand og jeg kunne jo heller ikke drømme om at pille ved os selv (eller hinanden for den sags skyld!) foran øjnene på børnene, og derfor skal vores børn naturligis heller ikke gøre det foran øjnene på os (heller ikke selvom at det stadigvæk er forholdsvist usyldigt pilleri i den alder). Der er da noget galt med en person, hvis man seksualisere et uskyldigt barns nysgerrighed for kroppen. Og at sammenligne det med voksne - come on.

Her på falderebet, vil jeg gerne minde alle jer 'frisindede' mødre om at vi altså desværre lever i en tid, hvor seksuelle overgreb m.m. på børn er blevet meget almindeligt, og derfor mener jeg at det er vores pligt som omsorgsydere at skærme vores børn mod den slags farer, og det mener jeg altså bedst man gør ved i en tidlig alder at lære sine børn passende adfærd og retningslinier ifht. nøgenhed/seksualitet osv. Det har skam altid eksisteret.

BUM! Bare lige lidt at tænke over

Med alt min respekt, jeg tillader at blande mig. Synes du vender hendes ord om.  Kan vi som mennesker ikke handle som vi mener er det bedste for vores børn. Når jeg udtrykker min holdning så er det fordi jeg personligt selv har haft en mor der har beskyttet os og det har jeg været hende meget taknemmelig for. Jeg har da udviklet mig helt normalt,ligeledes mine søskende og andre der ikke har rendt rundt og været nøgne. Fred være med at vi er SÅ forskellige og gør hvad vi finder bedst for vores børn uden at skulle påvirkes af andres "negative" meninger, undersøgelser osv. Ingen har ret og ingen har uret . Stol på din mavefornemmelse for hvad du finder bedst. Det gør jeg

Anmeld

28. juli 2012

Rikke, Liam & Linus

At ens børn render nøgne rundt når man er hjemme selv med dem synes jeg er ok.

Men når der er gæster, synes jeg godt liiiige man kan smide lidt tøj på barnet. Medmidre det er meget små børn. Når vi når op over 5-6 år synes jeg godt de kan lære at tage lidt tøj på når der er gæster.

Anmeld

28. juli 2012

Solstrålebørn

Frøken J. skriver:

Hold da op, det synes jeg godt nok er enormt sart, især det med møblerne! Jeg kan sku godt finde ud på at sidde med røven bar i sofaen. Det er jo MIN sofa, ikke? Jeg vasker mig og er ren, og går da ud fra det samme gælder for drengen. Og især i disse varme dage er nøgenhed da rart! Hvad med da dine børn var helt små? Har de aldrig fået lov at rende med numsen bar i haven eller noget?

Vi havde da Rose med hos min far her i weekenden, hun rendte nøgen rundt i haven og NØD det. Jeg synes tvært i mod det er dig, der lærer dine børn nogle forkerte signaler, hvis du synes nøgenhed generelt er forkert og skammeligt. Skal dine børn skamme sig over deres krop?

Selvfølgelig er der en grænse, men total at bandlyse nøgenhed tager jeg MEGET stor afstand overfor.

Er hamrende enig!! 

Anmeld

28. juli 2012

Lovely<3

WonderMOM skriver:

Ved du hvad?? Jeg synes virkelig at det er noget upassende og irreterende at skrive til folk, bare fordi man ikke har samme mening så behøver man da ikke beskylde dem for noget!!! Plus kære.... tror at pilleri altid kan være forbundet med et nøgen barn, hvor i alt verden har du set nøgen barn sidde stille uden at udforske sig selv?? Eller hvad det nu bliver kaldt...

Kvinde2970

Jeg kunne ikke være mere enig med dig, dog er der tidspunkter hvor barn kan have lov til at løbe/rende nøgen rundt.. Men når der er fremmed tilstede, ikke tale om ude i haven!!?? Så skal det have noget tøj på.. Min mand fortalt mig en dag han var ude og træne med en ven at han så en lille pige på 4år render rundt bland nøgende mænd i omklædnings rummet, ej hvo fik jeg ont i hjertet da jg hørt det, hvad er det for noget at udsætte små børn, for ikke at nævn hvad for nogle slags mennsker med det sygeste tankegang der liver i den her verden.. Synes man kan lære sit barn at der er forskel på det man gør når man er alene med mor og far og når der er fremmed mennesker!! Niks pille eller være nøgen bland fremmed eller udenfor!!!!!!

TAK!!!!

Dejligt at høre man ikke er alene om sin holdning Derudover er jeg fuldt uf enig i alt hvad du skriver

Anmeld

28. juli 2012

Lovely<3

SD skriver:

Hmmm..... Jeg er altså enig med de andre i at der INTET unormalt er i at et 5 årig barn render nøgen undt derhjemme, især på en varm dag.

Igår rendte min dreng på 5½ nøgen rundt det meste af dagen. Han gik til og fra badebassinet og NØD bare at være kølet af og hyggede sig simpelthen så meget. Var der kommet gæster så havde han da fået lov lidt endnu og så skulle han naturligvis på et tidspunkt have noget tøj på, når han var færdig med sit bade-hygge-nusse humør.

Jeg ser INTET forkert i nøgenhed hos børn. Det er da noget af det mest naturlige i verden og jeg blir da lidt skræmt hvis vi kommer derhen hvor nogen synes det er upassende. Lidt ala det med at amme offentligt. Kan seriøst ikke se problemet. Det er SÅ naturligt - hvorfor skal det forbydes?

Hmpf fra mig

No offence, men jeg synes stadig det er upassende uanset hvordan det vendes og drejes og uanset hvor naturligt det end måtte være. Jeg er så TRÆT af denne frisindede tankegang der åbenbart har fået sin helt store renæssaance.

Ville din dreng hygge sig mindre, hvis han fik badebukser på? Begrænser det lille stykke stof hans leg på nogen måde? De er trods alt opfundet til formålet!

Hmpf fra mig også

Anmeld

28. juli 2012

Lovely<3

Kellie skriver:

Hej

Må indrømme at jeg er helt enig i det du siger. Ja børn bør da ligesom voksne lære at man tildækker sine kønsdele, de kan jo lige så godt lære det. Der er jo ingen grund til at sidde i en sofa uden trussser/underbukser på.

Dernæst er det jo også helt korrekt at det er uhygiejnisk. I vores endetarm siver der konstant gasser og bakterier ud uanset om vi er nyvasket eller ej. Min kæreste der oprindeligt er uddannet bager lærte mig meget tidligt, at det er en dårlig ide at sidde på sit køkkenbord og det er selvom man har bukser på. Det siver ud igennem alligevel og selvom man ikke håndterer madvarer i sofaen, så er det da stadig et sted man gerne vil have en vis hygiejne omkring.

Vil bestemt heller ikke at mine børn bader nøgne, det skal de jo heller ikke som voksne og man kan jo ligesom købe badebukser og badedragter. Synes godt man kan lære dem at nogen dele af vores krop er noget privat vi skal værne om både som børn og voksne.

Men kan som dig kun sige, at det burde da være helt naturligt at lære børn at tage lidt tøj på i hvert fald hvad angår de helt private dele.

Meget enig Godt formuleret

Anmeld

28. juli 2012

Father

A&F skriver:

At først og fremmest passer vi på vores børn og offentliggøre ikke deres kønsdele. Vi beskytter dem. Med ble eller underbukser. Vil sku da ikke at mit barn skal glæde en pædofil , eller at nogen skal kigge forkert på hende. Forstå mig ret. Mindes at der for et par dage siden var en debat om facebook og billeder af nøgne børn, hvor man i det mindste kunne dække for kønnet som alle var enige i. Ved godt at det ikke helt kan sammenlignes, men hvad er forskellen? Det er vores holdning til det. Så længe hun er hjemme hos manden og jeg , må hun løbe rundt som hun vil. Får vi gæster, så er det på med en ble. 

Undskyld, men er du bange for pædofili i din omgangskreds?

For det er reelt det du skriver.

Anmeld

28. juli 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
A&F skriver:

Overhovedet ikke. Har jeg nævnt det.? Det er sjovt hvordan sådan et spørgsmål om nøgenhed kan skabe store øjne. Jeg bestemmer sku da over mit barn, og vil ikke at hendes nøgenhed skal åbenbares, heller ikke hvis det havde været en dreng. 

Ja du bestemmer over dit barn, men hvorfor vil du ikke at et barns nøgenhed skal åbenbares?

Jeg forstår det ganske enkelt ikke. De fleste børn synes da det er skide skægt og sikkert også befirende at rende rundt med numsen bar.

Anmeld

28. juli 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Kvinde2970 skriver:

No offence, men jeg synes stadig det er upassende uanset hvordan det vendes og drejes og uanset hvor naturligt det end måtte være. Jeg er så TRÆT af denne frisindede tankegang der åbenbart har fået sin helt store renæssaance.

Ville din dreng hygge sig mindre, hvis han fik badebukser på? Begrænser det lille stykke stof hans leg på nogen måde? De er trods alt opfundet til formålet!

Hmpf fra mig også

Der er da ikke nogen frisindethed, der har fået en renæssance - i hvilket tidsrum inden for de sidste 40 år mener du, at nøgne børn i hjemmet, haven og på stranden har været upassende? Det nye er den i mine øjne misforståede seksualisering af småbørns nøgenhed - tendensen til at gøre det uskyldige og naturlige til noget potentielt farligt, formentlig pga. pædofiliforskrækkelsen. 

Stranden har været de bare barnenumsers sted i hele min levetid - det er først de sidste ti års tid, at enkelte børn har skullet iføres badetøj og skifte i skjul for andres blikke. For ikke så længe siden blev det pludselig også et problem, at børn gik med forældrene af det modsatte køn i omklædningsrummet i svømmehallen - nogle svømmehaller måtte for første gang til at lave regler om dette. 

Da jeg gik i de små klasser, badede vi piger og drenge sammen efter idræt - også det er blevet problematisk. 

Vi skal mange år tilbage i tiden for at finde de normer og det forhold til den nøgne barnekrop, som rører på sig nu. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.