Fækal inkontinens, erfaring søges

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.355 visninger
11 svar
0 synes godt om
20. juli 2012

Corn

Min dejlige femårige har problemer med at holde på afføringen, og vi blev før sommer henvist til børneamb. Vi har fået en tid i Randers slut oktober, og det nærmeste sted vi kan komme til før det, er helt i Sønderborg.

Mens vi venter overvejer vi at anskaffe et medicin ur til ham, så vi kan fastlægge et afføringsmønster ved hjælp af alarmerne i uret.

Er der nogen med erfaringer om fækal inkontinens hos børn, som kan fortælle lidt om forløb og resultat af den 'behandling' de modtog i forbindelse med inkontinensen...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2012

merethe

Profilbillede for merethe

Nu ved jeg ikke hvad fækal inkontinens er, men min dreng er lige nu igang med et forløb på Sønderborg børneambulatorium fordi han han har problemer med inkontinens i dagtimer og natten, samt afføringsinkontinens. Vi starte med at de målte størrelsen af hans blære, hvor meget den kunne rumme osv. derefter scannede de hans tarm for at tjekke for forstoppelse. Min dreng fik konstateret slem forstoppelse og en for lille blære. han får nu movicol og Laxoberal for forstoppelsen. Vi kommer jævnligt ind til kontrol så vi/de kan se om det går den rigtige vej. Vi har allerede set en stor forbedring. 

Anmeld

30. juli 2012

Pikku Myy

Min søn har i forbindelse med forstoppelse gået og lavet i bukserne flere gange om dagen. Han er nu i behandling med Movicol. Hos os var problemet "psykisk", og det er brudt nu, så vi skal bare have ham trappet forsigtigt ud af Movicolen, så krydser vi fingre for at det ikke vender tilbage igen.

Vores læge har fortalt os, at børn, der ikke kan holde på deres afføring, oftets er forstoppede. Det er simplethen den smule der kan presse sig udenom "klumpen", der "løber" ud.

Har I fået udelukket forstoppelse? Hvis I ikke har, synes jeg det virker voldsomt at I skal vente helt til oktober før I kan få hjælp. Da min søn (igen-igen) havde forstoppelse og et af symptomerne var at han lavede "lorteprutter" i underbukserne 4-6 gange om dagen, ringede vores læge ud på børneafdelingen, hvor vi fik en tid samme dag...

Hvis I har fået udelukket forstoppelse, kan jeg ikke rigtig hjælpe med andet end et knus og håbet om en snarlig løsning på din søns problemer.

Anmeld

31. juli 2012

klmf

Kan man ikke kontakte kommunens sundhedsplejerske selvom barnet er 5 år? Jeg tænker, at de måske kan sidde inde med noget viden og erfaringer du kan bruge. Håber på bedring for jer, det er en træls problemstilling

Anmeld

1. august 2012

Corn

Pikku Myy skriver:

Min søn har i forbindelse med forstoppelse gået og lavet i bukserne flere gange om dagen. Han er nu i behandling med Movicol. Hos os var problemet "psykisk", og det er brudt nu, så vi skal bare have ham trappet forsigtigt ud af Movicolen, så krydser vi fingre for at det ikke vender tilbage igen.

Vores læge har fortalt os, at børn, der ikke kan holde på deres afføring, oftets er forstoppede. Det er simplethen den smule der kan presse sig udenom "klumpen", der "løber" ud.

Har I fået udelukket forstoppelse? Hvis I ikke har, synes jeg det virker voldsomt at I skal vente helt til oktober før I kan få hjælp. Da min søn (igen-igen) havde forstoppelse og et af symptomerne var at han lavede "lorteprutter" i underbukserne 4-6 gange om dagen, ringede vores læge ud på børneafdelingen, hvor vi fik en tid samme dag...

Hvis I har fået udelukket forstoppelse, kan jeg ikke rigtig hjælpe med andet end et knus og håbet om en snarlig løsning på din søns problemer.

Forstoppelse er helt udelukket, da han lukker en 'hel ladning' ud af gangen. Nogen gange flere gange om dagen...
Men egen læge snakkede om, at børneamb nok ville sætte ham på afførringsmiddel.
Hun mente faktisk at det kunne være 'svage' nerveender i tarmen. Fordi han måske holder sig for længe...
Men tak for dit indlæg

Anmeld

1. august 2012

Corn

lotchen skriver:

Kan man ikke kontakte kommunens sundhedsplejerske selvom barnet er 5 år? Jeg tænker, at de måske kan sidde inde med noget viden og erfaringer du kan bruge. Håber på bedring for jer, det er en træls problemstilling

Jeg ar været ved egen læge...
Og jeg arbejder med vores sundhedsplejerske, og jeg har spurgt dem om råd, men de henviste til lægen pga varigheden af problemet

Anmeld

1. august 2012

Pikku Myy

Corn skriver:

Forstoppelse er helt udelukket, da han lukker en 'hel ladning' ud af gangen. Nogen gange flere gange om dagen...
Men egen læge snakkede om, at børneamb nok ville sætte ham på afførringsmiddel.
Hun mente faktisk at det kunne være 'svage' nerveender i tarmen. Fordi han måske holder sig for længe...
Men tak for dit indlæg

Ja, så langt rækker vores erfaringer ikke. Og dog en lille smule... Jeg skrev at vores søns problemer var "psykiske", og han gik faktisk og holdt sig, for ikke at komme ud i en situation han ikke kunne kontrollere (skiftesituationer i fx børnehaven). Det endte så med forstoppelse i vores tilfælde.

Min søn kom på afføringsmiddel, selvfølgelig for at fjerne forstoppelsen, men også i høj grad for at undgå at han kan holde sig. Så er det vores job at skabe nogle gode rammer for ham, så han få skabt nogle andre mønstre omkring det at komme af med sin afføring, og så skal han i sidste ende stoppe helt med afføringsmiddel. Måske det er noget lignende din søn skal i gang med?

Anmeld

2. august 2012

Corn

Pikku Myy skriver:

Ja, så langt rækker vores erfaringer ikke. Og dog en lille smule... Jeg skrev at vores søns problemer var "psykiske", og han gik faktisk og holdt sig, for ikke at komme ud i en situation han ikke kunne kontrollere (skiftesituationer i fx børnehaven). Det endte så med forstoppelse i vores tilfælde.

Min søn kom på afføringsmiddel, selvfølgelig for at fjerne forstoppelsen, men også i høj grad for at undgå at han kan holde sig. Så er det vores job at skabe nogle gode rammer for ham, så han få skabt nogle andre mønstre omkring det at komme af med sin afføring, og så skal han i sidste ende stoppe helt med afføringsmiddel. Måske det er noget lignende din søn skal i gang med?

Det kunne jeg forestille mig... Netop for at træne nerveenderne op igen.

Anmeld

2. august 2012

Pikku Myy

Corn skriver:

Det kunne jeg forestille mig... Netop for at træne nerveenderne op igen.

Har I en fornemmelse af hvorfor han går og holder sig?

Anmeld

2. august 2012

Corn

Pikku Myy skriver:

Har I en fornemmelse af hvorfor han går og holder sig?

Fordi de er ude og han er på Bakken længst væk... Der er for langt at løbe ind...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.