Forskellen på vuggestue og børnehave?!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.689 visninger
3 svar
0 synes godt om
4. maj 2009

lonemus

Min datter fylder 3 år til august og kan allerede nu blive tilbudt en børnehaveplads.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at hun allerede nu er klar til at komme i børnehave, da hun er begyndt at kede sig i vuggestuen sammen med de små børn.

Mange har så sagt til mig, at jeg skal passe på ikke at få et chok, når hun kommer i børnehave, fordi der forventes hun kan og gør alting selv, samt der ikke er lige så megen opsyn med børnene.

Er det korrekt??

Hun kan sagtens tage alt sit tøj af og på selv, hun bruger dog stadig ble.
Hun er en følsom pige og er lidt for flink, hvis de andre børn skubber eller lign. Hun svarer ikke igen osv. - jo, herhjemme er hun hele tiden efter lillebror, men ikke ude blandt andre børn. Det er dog noget både vuggestuen og vi selv hele tiden støtter hende i, at hun skal gøre. Så jeg håber hun lærer det, så hun er rustet lidt mere til børnehaven. Jeg er jo lidt bange for hun skal blive tromlet ned i børnehaven...!

Nå, men hvorfor får så mange forældre et chok, når deres børn starter i børnehave?? - der må da stadig være megen opsyn med, det er jo stadig små børn...!!

Lone - som både er nervøs og spændt!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. maj 2009

LauraLW

Det er rigtigt at nogle børnehaver har en klar politik med at børn skal være selvhjulpne, blefrie etc når de starter i BH, men det er langtfra alle. Mange har en forståelse for at børn er forskellige og nogle er hurtigere end andre til at lære tingene. - Så derfor er det nok ok at man i starten har en opstartsfase. Dog er mine erfaringer at de nye små børn lærer meget hurtigt ved at spejle sig i de ældre børn, så tror du skal forvente at hun pludselig rykker sig hurtigt, og pludselig tør meget mere - bliver mere modig. Børnehaver er jo bygget op lidt anderledes, man må mere, man kan mere, og man skal mere. Der er mere frihed under opsyn, men selvfølgelig også struktur som hun er vandt til fra vuggestuen, og børnene lærer stille og roligt at de ikke behøver at være ved siden af en voksen hele tiden. Mht. de voksne, så er der en helt anden normering end i vuggestuen. Der er en del flere børn pr voksen, men har aldrig selv oplevet det som et problem, da de små netop lærer meget af de store, og jeg tror bestemt ikke du skal tolke det som at der ikke er nogle der holder øje med dit barn.

Laura

Anmeld

4. maj 2009

Knudsen

Hejsa..
Jeg tror ikke at det er børnene der får chokket men nærmere forældrene. Det er anderledes i en børnehave aldersgruppen er fra 3-6 og ikke 0-3, det i sig selv er en stor forandring for både børn og forældre. Fra at gå og være de/den ældste i vuggestuen til at være den/de mindste i børnehaven, er et stort spring.
Jeg synes, at du skal snakke det godt igennem med personalet i vggestuen, de er jo uddannet til at kunne give jer deres pædagogiske synspunkt og den kan I sagtens regne med.
Men I skal være lidt forberedte på, hvad der møder jer som forældre, det er helt klart ikke den samme service, men der er udvises med garanti stor omsorg for jeres datter.
I den børnehave hvor jeg er pædagog, gør vi meget ud af opstartsfasen for både børn og forældre. Så det foregår stille og roligt og i barnets tempo.

Jeg mener også, at når børnehaven har sagt ja til jeres datter inden hun er tre, så er de også klar til at modtage hende og tage sig godt af hende, selvfølgelig.
Held og lykke

Anmeld

5. maj 2009

lonemus

Tak for jeres svar. Det hjalp lidt på mine bekymringer

Men, børnehaven har ikke selv sagt gd for hende, på trods af hun er 2 år og 8 mdr. Sådan er reglerne bare her i Næstved Kommune, at når børnene er mellem 2 år og 8 mdr, og 3 år og 2 uger, tilbydes de en børnehaveplads..........hun keder sig gevalidigt i vuggestuen nu, hvor hun er den ældte på hendes stue...den næste er 2½ år ellers er alle kun omkring de 1½ år. Så der er ikke så mange udfordringer længere, samt pædagogerne har ikke megen tid, da de mindre børn selvfølgelig kræver mere pleje.

Så vi håber på hun snart får en plads......

Men I har ret, selvfølgelig er der stadig opsyn med børnene, der er bare ikke en pædagog der hele tiden sidder ved siden af dem - min datter har altid skullet mødes om morgnen ved afleveringen af en pædagog, som hun kunne løbe hen og sidde hos. Men det gider hun absolut ikke mere, nu begynder hun bare at lege med det samme

Lone

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.