grød til barn på 4 mrd og 1 uge :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

698 visninger
8 svar
0 synes godt om
29. juni 2012

MissTas

Hej piger

Jeg er begyndt at give min datter grød i gang om dagen (frokost).

er startet ud med ganske alm. risgrød med æble. Har dog hørt at det er bedst med en neutrale risgrød da de ellers kan få for dårlige vaner med det søde

har derfor købt neutral risgrød hvor jeg så putter lidt hjemmelavet grøntsagsmos i fx. gulerøder og blomkål.

de første to dage hun fik det ville hun ha 6-7 skefulde og så græd hun bare, men her tredje dagen spiste hun en helt portion og smilede bare bagefter åbnede endda selv munden når hun havde sunket så sødt altså.

Men er der nogle der har nogle ideer til andre slags grød eller noget man kan lave til en på 4 mrd?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2012

Mother-love

Du må også give hende majs og hirsegrød. Samt grønsagsmos. Men hvis jeg var dig ville jeg nok holde lidt igen med grønsagsmosen her i starten da det godt kan give hård mave.
Du kan jo også lave grød og komme en smugle frugtmos i. Det hitter altid. Plus frugt også giver en god mave.
Der kan du jo lave alt fra sveske til jordbær mos. Hvis du f.eks vil lave jordbærmos så koger du jordbærene og blender dem. Og så sigt mosen da der er mange små kerner fra jordbærene som ikke lige er så nemme at spise for de små puds.
Ved godt de siger at man skal passe på med frugtmos og lign. Men isabella har vi ikke haft nogle problemer med andet end at hun fik utrolig hård mave af grøden så hun fik kun grønsagsmos og frugtmos indtil hun blev 6 mdr så hun kunne fåøllebrød og havregrød.

Men ellers bare igang i det lille køkken

Anmeld

29. juni 2012

MissTas

michelledam skriver:

Du må også give hende majs og hirsegrød. Samt grønsagsmos. Men hvis jeg var dig ville jeg nok holde lidt igen med grønsagsmosen her i starten da det godt kan give hård mave.
Du kan jo også lave grød og komme en smugle frugtmos i. Det hitter altid. Plus frugt også giver en god mave.
Der kan du jo lave alt fra sveske til jordbær mos. Hvis du f.eks vil lave jordbærmos så koger du jordbærene og blender dem. Og så sigt mosen da der er mange små kerner fra jordbærene som ikke lige er så nemme at spise for de små puds.
Ved godt de siger at man skal passe på med frugtmos og lign. Men isabella har vi ikke haft nogle problemer med andet end at hun fik utrolig hård mave af grøden så hun fik kun grønsagsmos og frugtmos indtil hun blev 6 mdr så hun kunne fåøllebrød og havregrød.

Men ellers bare igang i det lille køkken

har bare hørt at man skal holde igen med grød med frugt og de forskellige frugtmos, fordi det kan gøre ens barn kræsen, så det kun vil have de søde ting ? ..

men ja, jeg må igang med at koge og blende.. nåååh, hirsegrød ku jeg selvfølgelig selv lave.. der køber man bare hirseflager og koger i vand, ikk ?

Annastacias aførring har godtnok været normal de sidste 4 dage, hvor hun har fået grød.. hvornår begynder den hårde mave ca. hvis det er?

Anmeld

29. juni 2012

Mother-love

MissTas skriver:

har bare hørt at man skal holde igen med grød med frugt og de forskellige frugtmos, fordi det kan gøre ens barn kræsen, så det kun vil have de søde ting ? ..

men ja, jeg må igang med at koge og blende.. nåååh, hirsegrød ku jeg selvfølgelig selv lave.. der køber man bare hirseflager og koger i vand, ikk ?

Annastacias aførring har godtnok været normal de sidste 4 dage, hvor hun har fået grød.. hvornår begynder den hårde mave ca. hvis det er?

Jo du koger hirseflager i vand og så kan du tilsætte lidt mordermælk eller mme.
Og ja ved godt de kan blive kræsne men det er isabella langt fra. Og heller ikke den gang. Alt hvad der kan spises spiser hun. Det eneste vi har opdaget indtil nu hun ikke kan lide er karrysild hahahah kan jeg så også godt forstå, de er også pænt klamme

Men hvis hun ville få problemer med maven havde hun fået det. For det viser sig allerede ved en portion grød. Så det virker som om du er heldig med ikke at få de problemer.

Men synes du skal gøre som du føler. For vi andre ville jo nok også synes det er kedeligt at få det samme hver dag. Men prøv dig frem og evt. Nøjes med at give hende grød bare indtil hun er tryg ved dette og så kan du komme lidt mos i en gang imellem.

Et råd er at når du fryser mos ned så gør det i isterningbakke. Og så når det er frossen så over i en frysepose.
Det giver nogle små portioner og så vil der ikke gå så meget til spilde
Vi gør det stadig så vi kan komme en terning i isabellas havregrød så giver det list smag samtidig med at det køler grøden ned til den rette temperatur

Anmeld

29. juni 2012

MissTas

michelledam skriver:

Jo du koger hirseflager i vand og så kan du tilsætte lidt mordermælk eller mme.
Og ja ved godt de kan blive kræsne men det er isabella langt fra. Og heller ikke den gang. Alt hvad der kan spises spiser hun. Det eneste vi har opdaget indtil nu hun ikke kan lide er karrysild hahahah kan jeg så også godt forstå, de er også pænt klamme

Men hvis hun ville få problemer med maven havde hun fået det. For det viser sig allerede ved en portion grød. Så det virker som om du er heldig med ikke at få de problemer.

Men synes du skal gøre som du føler. For vi andre ville jo nok også synes det er kedeligt at få det samme hver dag. Men prøv dig frem og evt. Nøjes med at give hende grød bare indtil hun er tryg ved dette og så kan du komme lidt mos i en gang imellem.

Et råd er at når du fryser mos ned så gør det i isterningbakke. Og så når det er frossen så over i en frysepose.
Det giver nogle små portioner og så vil der ikke gå så meget til spilde
Vi gør det stadig så vi kan komme en terning i isabellas havregrød så giver det list smag samtidig med at det køler grøden ned til den rette temperatur

okay, så er jeg nok en af de heldige.. mærkeligt nok at hendes mave ikke reagerer på grød.. for med hensyn til MME der reagerer hendes mave.. intet andet en NAN H.A 1 dur, for så får hun hård mave men dejligt at grød ikke irriterer hende.. ja, tænker også at det samme hver dag må være kedeligt.. jeg tror jeg laver risgrød og hjemmelavet hirsegrød og så forskelligt mos af frugt og grønt

må prøve mig lidt frem

super dejligt tip med isterninge formene havde jeg ikke lige tænkt på

Anmeld

29. juni 2012

Mother-love

MissTas skriver:

okay, så er jeg nok en af de heldige.. mærkeligt nok at hendes mave ikke reagerer på grød.. for med hensyn til MME der reagerer hendes mave.. intet andet en NAN H.A 1 dur, for så får hun hård mave men dejligt at grød ikke irriterer hende.. ja, tænker også at det samme hver dag må være kedeligt.. jeg tror jeg laver risgrød og hjemmelavet hirsegrød og så forskelligt mos af frugt og grønt

må prøve mig lidt frem

super dejligt tip med isterninge formene havde jeg ikke lige tænkt på

Det er kun dejligt at hun ikke får hård mave af det. Vi havde nemlig også problemer med mme så isabella fik også syrnet i alle hendes flasker.

Og ja det er super nemt og dejligt at kunne fryse det ned på den måde

Anmeld

29. juni 2012

MissTas

michelledam skriver:

Det er kun dejligt at hun ikke får hård mave af det. Vi havde nemlig også problemer med mme så isabella fik også syrnet i alle hendes flasker.

Og ja det er super nemt og dejligt at kunne fryse det ned på den måde

så har i været ramt med hensyn til mad og mave-problemer.. :O vi startede ud på alm NAN 1, men så efter et par uger fik hun hård mave, så skiftede vi til HA 1 i stedet fordi proteinerne er spaltet meget længere ned, så det er mere let-fordøjeligt og siden har hun ikke haft hård mave men det er bare så synd for dem når de ligger der og kæmper med at få det ud ..

ja, det er smart og så har man altid, så ikke man skal stå og lave det hver dag tak for svar og råd..

Anmeld

29. juni 2012

Holbæktrunten

MissTas skriver:

Hej piger

Jeg er begyndt at give min datter grød i gang om dagen (frokost).

er startet ud med ganske alm. risgrød med æble. Har dog hørt at det er bedst med en neutrale risgrød da de ellers kan få for dårlige vaner med det søde

har derfor købt neutral risgrød hvor jeg så putter lidt hjemmelavet grøntsagsmos i fx. gulerøder og blomkål.

de første to dage hun fik det ville hun ha 6-7 skefulde og så græd hun bare, men her tredje dagen spiste hun en helt portion og smilede bare bagefter åbnede endda selv munden når hun havde sunket så sødt altså.

Men er der nogle der har nogle ideer til andre slags grød eller noget man kan lave til en på 4 mrd?

Jeg lavede kartoffelmos, og varierede det med fx pastinak, gulerod, ærter, pesto, (hvidløgs)flødeost osv - det røg lige ned...

Kogte også æblegrød med gulerod i. De der baby frugtmos på glas var han også vild med, så det fik han også engang imellem. 

Hirsegrød nægtede han, så han fik de forskellige grødblaninger der var alderssvarende, evt med en smule vanillesukker eller kanel i. 

Da han var omkring 5-6 mdr gik jeg over på alm havregrød med mme til morgenmad, og så fik han småbitte stykker rugbrød jeg havde blødt lidt op, men pålæg der kunne smøres på (smøreost, tunsalat, makrelsalat, leverpostej osv). I starten blev det ikke til så mange bidder, og der fik han grød/flaske bagefter.

I dag er han 9 mdr og spiser det samme som os andre (dog mindre krydderier i hans mad, mest pga saltet, for han ææææælsker tzazikki og whiskysauce )

Anmeld

29. juni 2012

modesty

Det er helt omvendt end hvad michelledam skriver. Det er risgrød der kan give hård mave. Ris er stort set ikke andet end stivelse, hvilket giver hård mave.

Grønsager giver IKKE hård mave - dog kan kartoffel godt give hård mave, da der også er meget stivelse i.

Så jeg ville helt klart variere med grønsagsmos, eller hirsegrød, som har mindst stivelse af de tre tilladte. Sweet potato var et hit i starten herhjemme. Blomkål også.

Men ja, hvis hun har haft afføring fint i 4 dage, så er I nok heldige med maven. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.