Forstoppelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

625 visninger
6 svar
0 synes godt om
25. juni 2012

Pikku Myy

Jeg har haft følgende til at ligge inde på Børnerelateret, men der er godt nok ikke mange der har læst den, og slet ingen der har svaret, så jeg prøver lige her også. Måske er denne kategori mere brugt...

Ja, det har min søn. Han har forstoppelse fordi han går og holder sig. Først holdt han sig fordi han ikke havde lyst til at lave lort andre steder end herhjemme, nu tror jeg også han holder sig fordi han er bange for at det skal gøre ondt, hvilket det gør når han har forstoppelse fordi han holder sig.

Det er verdens mest røvsyge onde cirkel, og vi er ved at være desperate!

Problemstillingen med at han tager kontrollen med ting han er usikker på, har vi arbejdet med en masse gange med i andre kontekster. Vi har gode erfaringer med at presse ham ud i situationer, hvor vi kan kontrollere udfaldet, og så trække os indtil han efter et par dage vender tilbage og selv tager initiativ til den pågældende ting.

Men det virker ikke her. Han nægter simpelthen at lave lort. Ligegyldigt om det er i ble, på toilettet eller potten. Og vi kan jo ikke tvinge ham. Eller det vil sige at det kan vi. Vi så os nødsagede til at give ham afføringsmiddel analt idag, for at få nok hul på, men allerede senere idag var han i gang med at lave "lorte-prutter" i underbukserne igen...

Børnehaven tager det alvorligt, og prøver på at finde på noget der kan hjælpe os, men de har desværre ikke lige en handlingsplan liggende som vi bare kan følge...

Vores læge har været inde over et par gange, men han regulerer mest på doseringen af afføringsmiddel... Jeg ringer til ham mandag og får en tid til en konsultation for at se om han har nogle flere idéer.

Er der nogen der har nogle erfaringer med lignende problemer de vil dele med mig? Eller bare nogle gode ideer? For vi er godt nok ved at være desperate. Men værre endnu, så har jeg simpelthen bare så ondt af min lille dreng, der står og skriger af smerte når han skal af med sin afføring. Hvordan skal jeg dog nogensinde overbevise ham om at det er en god ting at lave lort??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2012

Lone Jakobsen

åh din stakkels dreng.

kan slet ikke lige komme på nogle gode ideer, for det lyder som om i har prøvet alt. men ville ikke forlade din tråd uden et svar.

det eneste jeg tænker på, er om i har prøvet bare at sidde derude sammen med ham? læs historier, syng sange og gør det rigtigt hyggeligt bare at være på toilettet. han kan måske sidde der mens en af jer er i bad, eller mens far barbere sig osv?

Anmeld

25. juni 2012

Pikku Myy

Lone Jakobsen skriver:

åh din stakkels dreng.

kan slet ikke lige komme på nogle gode ideer, for det lyder som om i har prøvet alt. men ville ikke forlade din tråd uden et svar.

det eneste jeg tænker på, er om i har prøvet bare at sidde derude sammen med ham? læs historier, syng sange og gør det rigtigt hyggeligt bare at være på toilettet. han kan måske sidde der mens en af jer er i bad, eller mens far barbere sig osv?

1000 tak for svar! Du kan tro vi prøver at gøre det hyggeligt, men det er faktisk efterhånden ikke rigtig muligt mere, fordi han bare sidder og siger "jeg kan ikke, jeg kan ikke, jeg kan ikke..."

Jeg har lige snakket med lægesekretæren, og det eneste hun kan tilbyde mig er en telefonisk konsultation imorgen. Og så fortæller hun mig så iøvrigt at man ikke bare må give afføringsmiddel uden lægens anvisninger (vores læge foreslog vi gjorde det forbyggende, da vi begyndte at mistænke at det var under opsejling igen), fordi det gør tarmene slappe... Hvad fanden skal jeg så gøre?? Og så slutter hun lige af med at fortælle at hendes søn også havde haft forstoppelse, og de var endt med at han skulle opereres i fuld narkose...

Jeg er simpelthen bare så forvirret og desperat. Og så bange for at gøre et eller andet forkert, der kan resultere i at han kan blive mærket af det resten af sit liv...

Anmeld

25. juni 2012

Pikku Myy

Op - håber virkelig der er nogen, der kan dele nogle erfaringer eller bare idéer...

Anmeld

26. juni 2012

Lone Jakobsen

Pikku Myy skriver:

1000 tak for svar! Du kan tro vi prøver at gøre det hyggeligt, men det er faktisk efterhånden ikke rigtig muligt mere, fordi han bare sidder og siger "jeg kan ikke, jeg kan ikke, jeg kan ikke..."

Jeg har lige snakket med lægesekretæren, og det eneste hun kan tilbyde mig er en telefonisk konsultation imorgen. Og så fortæller hun mig så iøvrigt at man ikke bare må give afføringsmiddel uden lægens anvisninger (vores læge foreslog vi gjorde det forbyggende, da vi begyndte at mistænke at det var under opsejling igen), fordi det gør tarmene slappe... Hvad fanden skal jeg så gøre?? Og så slutter hun lige af med at fortælle at hendes søn også havde haft forstoppelse, og de var endt med at han skulle opereres i fuld narkose...

Jeg er simpelthen bare så forvirret og desperat. Og så bange for at gøre et eller andet forkert, der kan resultere i at han kan blive mærket af det resten af sit liv...

hmm synes ikke de er ret hjælpsomme.

er der ikke en speciel læge man kan henvise ham til?

Rasmus døjede med det modsatte engang. han havde konstant diare. men det var fordi hans mave manglede mælkesyrebakterier.

Anmeld

26. juni 2012

Pikku Myy

Lone Jakobsen skriver:

hmm synes ikke de er ret hjælpsomme.

er der ikke en speciel læge man kan henvise ham til?

Rasmus døjede med det modsatte engang. han havde konstant diare. men det var fordi hans mave manglede mælkesyrebakterier.

Vores læge er heldigvis meget hjælpsom og henviste os til Skejby. Så vi har været derude hele dagen, og er kommet hjem med en handlingsplan og nyt mod. Og bedst af alt, så sked han sgu i bukserne derude. Hehe, jeg ved godt det måske ikke helt er målet, men når han ikke har lavet lort frivilligt i 14 dage, er det alligevel lidt fedt...

Tak fordi du har skrevet - det var dejligt lige at blive hørt

Anmeld

26. juni 2012

Lone Jakobsen

Pikku Myy skriver:

Vores læge er heldigvis meget hjælpsom og henviste os til Skejby. Så vi har været derude hele dagen, og er kommet hjem med en handlingsplan og nyt mod. Og bedst af alt, så sked han sgu i bukserne derude. Hehe, jeg ved godt det måske ikke helt er målet, men når han ikke har lavet lort frivilligt i 14 dage, er det alligevel lidt fedt...

Tak fordi du har skrevet - det var dejligt lige at blive hørt

hi hi, det er nu lidt pudsigt at han endelig laver stort

dejligt med en henvisning. håber i finder en løsning på hans problem. det må være rigtigt hårdt for jer allesammen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.