Undskyld på forhånd hvis dette indlæg bliver en smule rodet..
Sagen er den at jeg her henover sommeren, har meldt mig som afløser på et plejehjem. Jeg har aldrig tidligere været afløser, så jeg har ikke så mange erfaringer med hvilke rettigheder jeg har i forhold til fastansatte. (Skal lige siges jeg ikke er medlem af en fagforening).
Da jeg var til samtale deroppe, fik jeg at vide at jeg skulle skrive mit navn på en vagtplan hvis jeg ønskede pågældende vagt. Når man først havde skrevet sig på, fangede bordet.. Fair nok. Da jeg havde en del aftaler de følgende dage, ventede jeg med at skrive mig på. Så bliver jeg ringet op en eftermiddag, af et par vrede aftenvagter der skældte mig ud over at jeg ikke var mødt op. Jeg var totalt uforstående, og vedholdt at jeg ikke havde skrevet mig på planen, men kunne tydelig høre på hende jeg talte med at hun ikke troede mig. Jeg ringede til vagtplanlæggeren dagen efter, hvorefter hun undrende sagde at jeg altså stod på planen, og derudover også havde en masse kommende vagter, selvom jeg ikke havde skrevet mig på til nogen..
Nå, men jeg tog derop, og kunne se jeg reelt var plottet på vagtplanen (Uden at nogen har spurgt mig) stort set hele juni og juli med meget få fridage. Hun spurgte mig irriteret når jeg nu ikke var blevet spurgt om jeg så kunne de dage. Jeg fortalte hvilke dage jeg ikke kunne, og det ville hun så finde ud af.
Hun ringer så dagen efter og fortæller mig at jeg ikke kan få fri de dage for nu er ferieplanen lagt (På trods af min kæreste skal opereres) og hvis jeg skal have fri, så må jeg bytte med nogen af de andre..
Generelt er jeg rigtig ked af at være der, da jeg føler de andre snakker grimt om mig, og kommer med stikpiller om at jeg ikke møder op til mine vagter (på trods af at jeg har forklaret misforståelsen). Jeg har ondt i maven hver aften når jeg ved jeg skal afsted dagen efter. Jeg synes ikke jeg har noget konkret at bruge som undskyldning for at stoppe. Jeg har aldrig taget nogen i at bagtale mig, det er bare en meget tydelig fornemmelse.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg står som afløser, om jeg bare kan stoppe fra den ene dag til den anden? synes situationen er rigtig træls at stå i. Er der nogen af jer der har lignene oplevelser, eller evt kan komme med et råd eller to?
Kram
Anmeld