Vække baby fra lur??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.308 visninger
8 svar
0 synes godt om
22. juni 2012

Frk.S

Vi har haft lidt problemer med Frejas søvnmønster om dagen, hvor hun har sover 2-3 timer om formiddagen og så ikke har villet sove mere.

Så en kort periode sov hun pludselig kun 45-60 min. og så ville hun gerne sove en lang lur om eftermiddagen. Jeg tænkte at det var perfekt. Men nu er hun gået tilbage til det samme mønster.

Så jeg overvejer at vække hende når hun har sovet formiddagslur i en times tid,  håb om at hun vil sove igen i eftermiddag.

Er der nogen der har erfaringer med det? Er det mon en god ide, eller kommer det bare og bider mig i r****?

Jeg har ogs overvejet om hun var ved at være klar til kun 1 lur (hun er 9½ md) - men jeg synes ikke jeg kan strække hendes 1. lur ret meget. Der kommer hun ud ca. 8.15-8.30, og der er hun virkeligt TRÆT og falder i søvn i løbet af få min. 
Hun vågner nemlig allerede omkring 5.30-6.00 om morgenen.  

Og når hun så vågner fra lur allerede før 11, så er det for længe for hende uden lur indtil hun bliver puttet til natten. 

WHAT TO DO? Øs ud af al jeres erfaring!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2012

HeidiØ

Frk.S skriver:

Vi har haft lidt problemer med Frejas søvnmønster om dagen, hvor hun har sover 2-3 timer om formiddagen og så ikke har villet sove mere.

Så en kort periode sov hun pludselig kun 45-60 min. og så ville hun gerne sove en lang lur om eftermiddagen. Jeg tænkte at det var perfekt. Men nu er hun gået tilbage til det samme mønster.

Så jeg overvejer at vække hende når hun har sovet formiddagslur i en times tid,  håb om at hun vil sove igen i eftermiddag.

Er der nogen der har erfaringer med det? Er det mon en god ide, eller kommer det bare og bider mig i r****?

Jeg har ogs overvejet om hun var ved at være klar til kun 1 lur (hun er 9½ md) - men jeg synes ikke jeg kan strække hendes 1. lur ret meget. Der kommer hun ud ca. 8.15-8.30, og der er hun virkeligt TRÆT og falder i søvn i løbet af få min. 

Og når hun så vågner fra lur allerede før 11, så er det for længe for hende uden lur indtil hun bliver puttet til natten. 

Vores unger er næsten lige gamle Williams søvnmønster har ændret sig lige pludselig også.. nu er han startet i dp, men hun siger han sover lige knap en time mellem 9 og 10 og så sover han fra 12.15-13.30 .. det er bare ikke meget sys jeg Men han har åbenbart ikke behov for mere. Igår lagde jeg ham ud 15.15 fordi han virkede så træt.. der sov han til 16, og havde ingen problemer med at lægge ham kl 19.30

Jeg ville ikke vække fra lur - kan simpelthen ikke få mig selv til det Tror deres søvnmønstre ændre sig hele tiden! Men altså.. på et tidspunkt indenfor overskuelig fremtid går de jo fra 2 til 1 lur.. den kommer ved til at ligge ved 12 tiden, ku jeg forestille mig

Anmeld

22. juni 2012

Frk.S

Vores unger er næsten lige gamle Williams søvnmønster har ændret sig lige pludselig også.. nu er han startet i dp, men hun siger han sover lige knap en time mellem 9 og 10 og så sover han fra 12.15-13.30 .. det er bare ikke meget sys jeg Men han har åbenbart ikke behov for mere. Igår lagde jeg ham ud 15.15 fordi han virkede så træt.. der sov han til 16, og havde ingen problemer med at lægge ham kl 19.30

Jeg ville ikke vække fra lur - kan simpelthen ikke få mig selv til det Tror deres søvnmønstre ændre sig hele tiden! Men altså.. på et tidspunkt indenfor overskuelig fremtid går de jo fra 2 til 1 lur.. den kommer ved til at ligge ved 12 tiden, ku jeg forestille mig

Ja, jeg har også svært ved at få mig selv til at vække hende, når hun sover så sødt. Men hvis det nu betød at hun kunne få lur igen senere. Men det er jo bare ikke sikkert, at det betyder hun vil sove senere. 

Jeg har som sagt også overvejet kun 1 lur. Men der er bare langt fra at hun nu bliver puttet omkring 8.30 til at det skal være ved 11-12 tiden - tror simpelthen ikke hun kan holde ud så længe. Hun er TRÆT når hun bliver lagt ud.

Anmeld

22. juni 2012

HeidiØ

Frk.S skriver:

Ja, jeg har også svært ved at få mig selv til at vække hende, når hun sover så sødt. Men hvis det nu betød at hun kunne få lur igen senere. Men det er jo bare ikke sikkert, at det betyder hun vil sove senere. 

Jeg har som sagt også overvejet kun 1 lur. Men der er bare langt fra at hun nu bliver puttet omkring 8.30 til at det skal være ved 11-12 tiden - tror simpelthen ikke hun kan holde ud så længe. Hun er TRÆT når hun bliver lagt ud.

Ja, nemlig, den der formiddagslur virker bare så tiltrængt! ..

Der er vidst ikke andet end prøve sig frem! Sys det er ret nemt at gennemskue træthed ihvertfald

Anmeld

22. juni 2012

HeXeri

Frk.S skriver:

http://patienthaandbogen.dk/born/om-born/babyer-og-sovn-14342.html <- Den der havde jeg god brug af. Vores dreng fandt først en helt fast rutine i hans søvn da han startede i dp, de der 7-8 måneder gammel.

Min gamle mor siger til alt, at det er bare at prøve. Det har vi gjort, hun er håbløst optimist og synes det da bare var totalt nemt at have mig som 5 årig og så få mine søskende, der er tvillinger. Hun har tit taget fejl, men ligeså tit har han rettet ind når vi har prøvet noget..

Anmeld

22. juni 2012

Tona

Frk.S skriver:

Hvis det var mig havde jeg prøvet følgende som vi gjorde:

Formiddagslur: skal kortes ned. Du må eksperimentere med længden, men fx 3 kvarter eller en halv time. Du kan se hvad der virker. Måske skal det være lidt længere. Jeg tror at en pige i den alder er for lille til at undvære sin formiddagslur endnu, (selv om jeg har hørt om enkelte tilfælde hvor det fungerede).

Eftermiddagslur: Lad hende sove så længe hun kan, så længe det ikke går ind og påvirker nattesøvnen. For Amandas vedkommende måtte hun i den alder fx ikke sove længere til middag end til kl. 17 da hun ellers ikke kunne sove for natten.

Det er efterhånden et fy ord at gå ind og styre børns søvn, men for mit vedkommende ser jeg det som at gøre børn en tjeneste. Det er da mere venligt og kærligt at hjælpe dem til at få den gode søvn når de har brug for den end at lade dem sove alt for længe på et tidspunkt hvor det ikke er hensigtsmæssigt for dem.

Anmeld

22. juni 2012

morethanperfect

Frk.S skriver:

Da Oscar var på den alder , sov han en time til formiddag , mellem 9-10 ca..

Og så blev han lagt ved middagstid igen , og sov nogle timer , og var dejlig frisk lige indtil aften , hvor han så blev puttet ca. kl. 18.

Anmeld

22. juni 2012

cdk29

Min dreng på 8 mdr kommer ud og sove ved 8-halv 9 tiden, så tager jeg ham op efter 1 time og så tager han et par timers middagssøvn.

Det fungere rigtig godt. Jeg prøvede i starten at lade ham sove, for jeg havde også hørt at man ikke må vække de små. MEN det resulterede så i at han sov ½-1 time middagssøvn, og så bliver der bare kaos sidst på eftermiddagen.

Så i vores tilfælde er det bedste at tage ham op, men jeg tror også man bliver nødt til at prøve sig frem og så kan det være lige pludselig at det ændre sig endnu engang

Anmeld

22. juni 2012

Sjl-msl-Mkl

Jeg har aldrig været tilhænger af at man vokker børn, men man har et standpunkt til man tager et nyt!

Min store datter sov også som du beskriver din gør, hvor jeg så ogå nåede til det med at vække hende efter en times formiddagslur. Som sagt så gjort og det virkede bare så godt for hende og mig.  Så jeg synes godt du kan prøve det..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.