Ved din læge godt du er gravid?
- og var du også det, da du fik det samme svar sidst?
Lægen på sygehuset fortalte mig, at man ikke tager skrab af livmoderhalsen under graviditet da det kan give et forkert svar.
Men, derudover er det svar du har fået der i sig selv ikke noget farligt,
der kan være mange årsager til at de fanger nogle atypiske celler ved et skrab, fx en infektion eller lign.
Så vidt jeg husker findes der en del forskellige celleprøve svar (stadier i udviklingen af atypiske celler) og havde det på nogen måde været alarmerende så ville du være blevet sendt til yderligere undersøgelser såsom en kikkertundersøgelse hvor de kan se nærmere på vævet og tage små biopsier ud hvis det skønnes nødvendigt.
Jeg fik lavet mit første af ca 1 million, skrab da jeg var 22 ½ og det viste både atypiske celler og enkelte forstadier - man valgte her at gentage prøven efter 4 måneder for at se om det havde ændret sig og der havde de forstadier man havde kunnet se første gang desværre udviklet sig, hvilket resulterede i en kikkertundersøgelse og efterfølgende keglesnit.
Keglesnittet var heldigvis veludført i mit tilfælde (og kan faktisk gentages hvis det er nødvendigt) og til de efterfølgende mange kontroller har der ikke været noget.
Der opstod dog atypiske celler igen for et par år siden og her blev jeg sendt direkte til en kikkertundersøgelse med det samme men KUN fordi jeg tidl er opereret for forstadier til livmoderhalskræft.
Jeg havde dog ingen tegn på nye tilfælde af hverken atypiske celler eller forstadier anden gang så det har formentligt været en lille bitte infektion eller lign der har forstyrret den ene prøve.
Du kan evt læse mere her:
http://www.netdoktor.dk/sunderaad/undersoegelser/l ivmoderhalskraeft.htm
Anmeld